Nekromanti Eclipse Phase - transhumanistiskt rollspel

ripperdoc

Myrmidon
Jag stötte på följande rollspel-på-gång, Eclipse Phase. Dess tagline är tydligen:

Your Mind is software. Program it.
Your Body's a shell. Change it.
Death is a disease. Cure it.
Extinction is approaching. Fight it.

Det låter helt rätt i mina öron (de tre första funkar för övrigt lika bra på Neotech...). Spelet ska släppas som Creative Commons, d.v.s. gratis att ta del av och ändra på. Duktiga illustratörer verkar det som. Någon annan som hört något om detta?

GnomviD

Heresiark
ecplipsephase.com said:
* The ability to switch your body at will, from genetically-modified transhumans to synthetic robotic shells, optimizing your character for specific missions.
* The ability to back up your character’s mind and be restored from backup in the case of death--a built-in system of “save points” and functional immortality.
* Characters are skill-based, with no classes, so players can customize their team roles and specialize in fields of their choosing.
[...]
* Playing a role in a secretive and dangerous conspiracy that seeks to save transhumanity.
Det här spelet luktar väldigt mycket av Ghost in the Shell - apcoolt med andra ord. Ska bli väldigt spännande att se vad som blir av det, men iom att det är Catalyst så kan jag inte hjälpa att frukta att det bara blir Shadowrun utan magi.
Settingen har potential att bli riktigt ball, dock. Ska bli kul att se vad som blir av det här.

Edit: Hittade två trådar på RPG.net som innehåller en hel del info.

terje

xenomorf mystiker
Settingen verkar ganska skön, jag ser en hel del referenser till Ken Macleod (Newtons wake), Bruce Sterling (Schizmatrix), Alastair Reynolds (tidiga berättelser i Revelation Space tidslinjen). Det ser ju ut att bli himla snyggt också.

Systemet verkar inte jättespännande, men det går ju alltid att använda någon av sina egna favoriter.

Spännande med en CC licens, blir intressant att se hur den kommer att utnyttjas. En gratis och laglig pdf-version av boken är ju en rimlig konsekvens, men folk skulle ju också kunna släppa helt egna versioner av spelet (fast endast under ickekommersiella former).

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag såg någon på SG? som menade att reglerna inte hade så mycket stöd för det där med att byta kropp. Vilket verkar vara ett rätt centralt koncept i spelvärlden.

Om det nu finns att ladda ner gratis så kan man ju kasta ett öga på det dock. Jag har sett nästan hela första säsongen av GitS SAC nu, och det lockar rejält.

GnomviD

Heresiark
Den ödödlige kejsaren said:
Jag såg någon på SG? som menade att reglerna inte hade så mycket stöd för det där med att byta kropp. Vilket verkar vara ett rätt centralt koncept i spelvärlden.
Vad jag har lyckats förstå av att läsa på RPG.net så verkar spelet sakna regler för att stödja många av de tematiska grejerna. Vad gäller kroppsbyte, förlorat minne genom backupper und so weiter så förstår jag det som att man samlar på sig galenskaper á la WoD - en beskrivande term men inte så mycket mer.
Systemet i stort verkar vara rätt traditionellt och bygga på något BRP-aktigt med ett stridssystem som påminner om Shadowrun 4.

Det ligger uppe på Demonoid (sliter atm), så passa på att kolla igenom det.

SvenFu

Warrior
CC licensen utnyttjas till fullo, dvs spelet kan laddas ner lagligt och gratis (skaparna har släppt torrents).

Själv är jag helt såld på spelet men eftersom jag är något av en stofil ska jag till SF-bokhandeln imorrn och plocka upp ett dead tree exemplar.

Nu gäller det bara att sälja in transhumanism-konceptet till mina kära spelare...