Nekromanti EDD - inte som ett eget spel?

solvebring

Superhero
Jag har lirat med EDD en del förr i tiden, men jag har alltid, vilken DoD-version jag än spelat, blandat upp det med en massa olika material från skilda håll. Därav har jag aldrig läst EDD från "pärm till pärm", utan bara plockat ut guldkornen.

Mekanurgs blogg har dock tänt nostalgiglöden inom mig och jag kände mig bara tvungen att ta ned EDD från hyllan och gosa lite - igen. Då mindes jag att när jag ville påstå att EDD fungerade lika bra som eget som eget spel, liksom expansion, så sade bl.a.wilper emot mig. Lustigt nog står det också uttryckligen i EDD:
Detta är inte ett separat spel. Du måste ha tillgång till Drakar & Demoner för att kunna använda Expert Drakar & Demoner.
... Jag rycker dock på axlarna och frågar mig fortfarande varför man inte kan använda det som ett eget spel - och inte bara som expansion?

Detta - så klart - ur perspektivet att man redan vet vad rollspel är och har spelat andra Drakar & Demoner...

Nå, jag har fortfarande inte läst igenom varenda stycke och paragraf, men enligt mitt öga finns allting där? Rollpersonen, färdigheter, utveckling, strid, hjältefluff, kampanjregeler, magi med mera...
Det enda som möjligen saknas är raser och monster, vilket finns i separata böcker hur som haver.

Någon som kan reda ut problematiken i detta? Själv finner jag inga problem i att se EDD som sitt eget spel. Det enda som saknas, som grundböckerna innehåller, är raser och "Vad är rollspel?". Det senare är egentligen inte väsentligt och det första finns i Monsterböckerna och även senare i Monster-boxen.

Edit: Vad jag menar är: Man behöver inte alls konsultera eller använda EDD tillsammans med någon annan regelversion, som t.ex. a 84 eller 85. Har man lirat DoD ett par gånger så kan man ju enkelt anse EDD att vara komplett? Och har man en monsterbok att lägga till så är EDD komplett, inte sant?

Och jag undrar ärligt, just för att jag vill reda ut hur jag ska ställa mig till den här versionen rent tekniskt.

solvebring

Superhero
ond bråd död said:
Jag tror att spelet saknar stats för raser, vilket fanns i dod.
Jo, jag skrev det. Två eller tre gånger. :gremwink:
Men ja, det är sant, det är det. Fast det kräver fortfarande inte konsulterande av en annan regelversion.
Gör en edit ovan. Kolla in den så får vi se om folk förstår vad jag snattrar om. =)

Rickard

Urverk speldesign
De besvärjelser som fanns i grundboken fanns bara som en hänvisning i gröna EDD-boken.

Annars håller jag med dig. Det ÄR en egen regelversion.

/Han som inte kommer ihåg om det var något mer

CapnZapp

Myrmidon
Lösningen på gåtan är följande:

Varje gång du läser
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Detta är inte ett separat spel. Du måste ha tillgång till ABC för att kunna använda ABCD</div></div>
läs ut det som:
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Tro nu inte vi gjort ABCD så du kan slippa pröjsa för ABC. Förvisso finns det liten eller ingen egentlig anledning för dig att köpa ABC nu när du skaffat ABCD, men vi skriver det ändå eftersom vi gillar pengar lika mycket som något annat företag. Eftersom du skaffat ABCD vill vi därför att du köper ABC med! Så köp ABC, det är ett "krav" för att kunna använda ABCD.</div></div>

solvebring

Superhero
CapnZapp said:
Lösningen på gåtan är följande:

Varje gång du läser
Detta är inte ett separat spel. Du måste ha tillgång till ABC för att kunna använda ABCD
läs ut det som:
Tro nu inte vi gjort ABCD så du kan slippa pröjsa för ABC. Förvisso finns det liten eller ingen egentlig anledning för dig att köpa ABC nu när du skaffat ABCD, men vi skriver det ändå eftersom vi gillar pengar lika mycket som något annat företag. Eftersom du skaffat ABCD vill vi därför att du köper ABC med! Så köp ABC, det är ett "krav" för att kunna använda ABCD.
Den tanken har slagit mig, ja... =)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Its all bout the money. Ju äldre du blir desto mer kommer du märka det. Statsen är väl som sagt det enda som inte finns med samt referenserna till magi men det fanns ju en hel del andra. Sen konverterades väl magin från grundreglerna på nåt sätt så lite info fanns väl där och så kunde man dundra in sin egna fantasi. Refereades det även till färdgiheter? Fanns en motståndstabell (använde man den eller var det grupper?). Saknades vapen? Jag minns inte men inte använde jag DoD grund då vi körde EDD.

solvebring

Superhero
Han said:
De besvärjelser som fanns i grundboken fanns bara som en hänvisning i gröna EDD-boken.

Annars håller jag med dig. Det ÄR en egen regelversion.

/Han som inte kommer ihåg om det var något mer
Sant. Jag kikade och man går miste om totalt 18 st besvärjelsebeskrivningar som man behöver grundboken för att få information om. Det är en klar nackdel.

solvebring

Superhero
Niklas73 said:
Its all bout the money. Ju äldre du blir desto mer kommer du märka det. Statsen är väl som sagt det enda som inte finns med samt referenserna till magi men det fanns ju en hel del andra. Sen konverterades väl magin från grundreglerna på nåt sätt så lite info fanns väl där och så kunde man dundra in sin egna fantasi. Refereades det även till färdgiheter? Fanns en motståndstabell (använde man den eller var det grupper?). Saknades vapen? Jag minns inte men inte använde jag DoD grund då vi körde EDD.
Hehehe... Du går mig att känna mig så liten - ung. :gremwink:
Vad gäller detaljerna kring magi så har jag inte så bra koll, jag har inte kikat så noga för närvarande. Jag har dock kollat beskrivningarna och det saknas 18 (om jag inte räknat fel) besvärjelsebeskrivningar som hänvisas till grundboken. Om man dock, till skillnad från mig, sitter på Magi-boxen så är det ett mindre problem. Det i sig är ju en komplett regelutgåva enbart gällande magi och den täcker det mesta. Den kom ju dock långt senare, vilket var ett problem a 1985 till 1990.
Vad gäller färdigheter, vapen och strid så finns allt sådant med, i sin helhet. Vad jag kan se iaf.

revault_UBBT

Veteran
Det enda som jag någonsin upplevde saknades i EDD var tabellen för skadebonus. Stats för varelser och beskrivning av besvärjelser var aldrig något problem då vi hade monsterboxen och magiboxen. Så om du kopierar tabellen för skadebonus och klistrar in den på insidan av pärmen till EDD så har du ett komplett spel. :gremwink: