Nekromanti EDD

Castro

Veteran
Hallå!

Jag söker alla typer av material till EDD/DoD91. Vi ska snart återuppta en hybrid som vuxit fram under många års spelande.

Problemet är att allt man kan köpa är genomspelat, även de stora STORA kampanjerna, och det mesta man kan hitta på nätet håller låg kvalité eller är redan genomspelat det med.

Därav söker jag alla former av äventyr/kampanjer. MEn också annat material som SLP magiska vapen, örter/droger, Städer o.s.v. Allt, och då menar jag allt, är verkligen av intresse.

Dessutom undrar jag om det är någon som har EON och en scanner... jag vill ha tabellerna för bakgrundsslagen... någon?

/M

Krille

Lord
"Dessutom undrar jag om det är någon som har EON och en scanner... jag vill ha tabellerna för bakgrundsslagen... någon?"

Ahem! Det är olagligt att sprida tabellerna och det är mot forumsreglerna att uppmuntra till brott.

Mindgaps

Veteran
Men jag läste någonannanstans på forumet(vet ej var) att man får kopiera 20%(nu kan jag minnas fel på %) av ett verk, även om verket var lånat.
Hur blir det med den regeln om någon scannar 20% av ett verk åt mig och skickar det till mig. Borde inte det vara samma sak?
Eller har jag missupfattat något på vägen?

Feuflux

omjonasson.se
Men jag läste någonannanstans på forumet(vet ej var) att man får kopiera 20%(nu kan jag minnas fel på %) av ett verk, även om verket var lånat.
Hur blir det med den regeln om någon scannar 20% av ett verk åt mig och skickar det till mig. Borde inte det vara samma sak?
Eller har jag missupfattat något på vägen?

Det där med att få kopiera 20% (eller hur mycket det nu var) gällde väl för eget bruk. Om du börjar skicka runt det till folk tror jag inte det är tillåtet. Men här på forumet finns massvis med lagligt bevandrade personer som kan svara bättre på det här.

Äventyr

Världsbyggare
Om jag inte tar fel får man sprida kopierade saker (som MP3:or, hembrända skivor, kopierade böcker, m.m.) till sina vänner. Har man många vänner så blir det många kopior som man får sprida på laglig väg. Men detta är andrahandsinformation som jag fått på en annan lista (SKRIVA).

/Daniel

[HSM]

Warrior
Det finns väl en prejudikat i ämnet där någon friades för att ha piratkopierat till sina vänner. Det rörde då sig om 70-80 personer vill jag minnas.

/Hans

Krille

Lord
"Men jag läste någonannanstans på forumet(vet ej var) att man får kopiera 20%(nu kan jag minnas fel på %) av ett verk, även om verket var lånat."

Följande står att läsa om Bonusavtalet (vilket är det du talar om):

För att underlätta användning av skyddat material i undervisningen, finns olika licensavtal mellan skolverksamhet och Bonus Presskopia. Avtalet innebär att lärarna vid den skola som ingått ett kopieringsavtal fått ett generellt tillstånd att fotokopiera ur skyddade verk, såsom böcker, tidningar, tidskrifter och noter. Avtalet medför således att lärarna inte behöver ta kontakt med rättighetsinnehavarna, dvs. författare, översättare, kompositör, arrangör, fotograf, förlag, utgivare m fl i varje enskilt fall. Lärare får enligt avtalet endast kopiera för att komplettera förlagsutgivna läromedel eller obligatorisk kurslitteratur. Det är alltså inte tillåtet att ersätta läromedel med kopior. Avtalet ger endast enskilda lärare rätt att kopiera. Institutioner kan inte kopiera med stöd av avtalet, inte heller elever. Rätten gäller endast att kopiera för bruk under innevarande läsår. Avtalet omfattar endast fotokopiering (text, noter, bilder).

[snippeti]

Vad får kopieras: Läraren får enligt avtalet kopiera såväl svenska som utländska utgivna verk enligt avtalets begränsningsregler, såvida inte rättighetsinnehavare meddelat förbud mot kopiering hos skolan eller någon av organisationerna.
Avtalet medför att läraren får kopiera 15%, dock högst 15 sidor ur en utgiven bok, skrift, notutgåva etc. till sina egna elever, för att komplettera den obligatoriska kurslitteraturen. För enskilt musikverk i samlingsverk (antologi) som också finns tillgängligt på marknaden i separat tryck gäller högst 20% av antalet sidor i verket (uppräknat till närmaste antal helsidor).
Läraren får kopiera så många exemplar att han själv får några exemplar och hans elever var sitt.
Lärare får alltid framställa tre exemplar av ett helt verk (hel utgiven bok, skrift, notutgåva etc.) i form av papperskopior. Antalet sidor som får kopieras är i sådant fall obegränsat.

Det är alltså inte en sak som gäller allmänheten, utan lärare på en skola som har slutit ett särskilt avtal, och de får göra det som komplement till undervisningen.

Krille

Lord
"Om jag inte tar fel får man sprida kopierade saker (som MP3:or, hembrända skivor, kopierade böcker, m.m.) till sina vänner. Har man många vänner så blir det många kopior som man får sprida på laglig väg."

Nja. Man får kopiera ett verk för enskilt bruk. "Enskilt bruk" innebär att ett verk endast används för någon persons eget behov eller för dennes närmaste familje- och vänkrets. Sprids verket till en större krets används de inte längre för enskilt bruk.

Mamma, pappa, syskon, flickvän och bästa kompisen är ungefär vad som är tillåtet. Kusiner, sysslingar, bryllingar, nån man träffade nere på stan och jobbarkompisarna är det inte. Men gränsen är luddig.

Äventyr

Världsbyggare
Ja, jo, det var den diskussionen som gick på SKRIVA. Tyvärr har jag bara yahoo, så jag sparar aldrig mina mail och kan inte gå tillbaka för att verifiera det. Och eftersom jag drunkade i mail gick jag ur.

/Daniel

Castro

Veteran
Ok nu har jag gått och kollat upp saker.

Eftersom jag jobbar som lärare så valde jag att kolla upp Bonus avtalet med den som ansvarar för det på min skola.

Jag har rätt att kopiera 15% ur valfri literatur som komplettering till undervisning. Dock för detta antal inte sbetydligt överstiga 15 sidor.

Jag har dessutom som lärare rätt att ta 3 kopior på litteratur oavsett om jag tänker använda den i undervisningen eller inte.

Om jag själv inte har litteraturen i fråga och ber en kollega, vän, familjemedlem eller för den delen någon på en kopieringsfirma eller liknande kopiera mina tre upplagor av Brott och straff så har jag inte begått något lagbrott där heller.

Dessutom råkar jag veta att det finns ett prejudikat kring studenter som kopierat kurslitteratur, denna student gjorde det enbart för privat bruk och fälldes inte.

Så jag tror frågan om huruvida jag uppmanat till kriminella handlingar är utredd nu.

Åter till frågan som ställdes!

Material till EDD i alla former efterlyses!!!

/M