Nekromanti Eddings är död

Andy

Vila i frid
David Eddings är död. Han dog, 77 år gammal, den 2 juni 2009.

Synd, jag sträckläste 10 av hans böcker under gymnasiet. Spännande, igenkännande och lätt läsning. Jag gillade det.

Rising

Vila i frid
:gremcry:

Eddings är den enda fantasyförfattare jag riktigt blivit gripen av. Han spelade en rätt stor roll för min läsutveckling under högstadiet. Jag tyckte särskilt att han skildrade kärlekshistorien mellan Garion och Ce'Nedra på ett träffande sätt, där de båda verkligen framstod som vilsna, förvirrade tonåringar på ett sätt som jag verkligen kunde känna igen mig i.

Verkligen synd.

Beklagligt. Men nåja, 77 är ändå en värdig ålder att dö vid, särskilt om man lämnar ett sådant livsverk efter sig.

Eddings ledde mig in i fantasyn och, på sätt och vis, i litteraturen som sådan. Fastän jag förstås sedan länge lämnat honom bakom mig, är han förtjänt av mitt erkännande.

Storuggla

Champion
Jag vill minnas att när jag först läste Eddings så var det på rekommendation av en polare vars böcker jag fick lova (men bara efter att han läst dem så de hade läskfläckar och en kuk ritad i marginalen) och de var de som fick mig att läsa mer fantasy, den där Tolkien som jag fått i julklapp var väl okej men ack vilken träbock (Ohlmarks kan kanske ha vägt in där). Så jag kan väl mena att Eddings var den som fick mig läsa mer... och det måste erkännas att han överträffades av andra författare i genren, men han var nog mest lättillgänglig av dem.

Nu när han tagit ner skylten är väl frågan då om hans efterlevande kommer finna massor "ofärdiga manuskript" och ge ut dem efter hans död i någon sorts tolkien-anda.

Storuggla, clichéländer

Rising

Vila i frid
Kukar i marginalen

Jag vill minnas att när jag först läste Eddings så var det på rekommendation av en polare vars böcker jag fick lova (men bara efter att han läst dem så de hade läskfläckar och en kuk ritad i marginalen)
Visst är sånt jobbigt? :^)

Jag har en kompis som heter Philip. Philip ser ut som en stor, glad teddybjörn, och jollrar när han skrattar. Philip är den enda människa i världen som verkligen har sådana där röda, runda kinder som snälla små ungar har i barnböcker. När Philip gick i mellanstadiet så var det roligaste han visste att hålla upp en bit mat i luften ovanför en hamster (eller någon annan söt gnagare) och sedan - när den lilla parveln reste sig upp på bakbenen och sträckte sig upp efter matbiten - stoppa in pekfingret och "pipa dem i magen". Philip älskar allt som är mjukt, gulligt, runt och glatt. Philip köper studsbollar i sådana där automater där man stoppar in fem kronor och får ett litet plastägg med en leksak i. Philip är jätteduktig på sådana där kranspel som finns på tivolin, där man med en kran försöker fiska upp mjukdjur. Philip har kanintofflor fastän han är trettio år gammal.

Okej, jag tror det räcker. Ni fattar hur Philip är. Nå, när Philip flyttade till Tyskland så fick jag ta över hans seriesamling. Det var lite Kalle Anka, lite Nintendomagasinet och lite diverse. När jag hade feber för några år sedan så tog jag fram den där diversesamlingen och började läsa. Allt var frid och fröjd, tills jag kom fram till ett spännande avsnitt i en Tarzan där jag plötsligt såg att Tarzan - där han mitt ute i djungeln pekade på någon gorilla och blottade sina tänder i en hotfull gest - så hade han fått en ny pratbubbla ovanför sitt huvud, där någon med bläckpenna skrivit "ook ook! Här ska runkas banankuk!"

Jag har aldrig pratat med Philip om det.

DesertRain

Hero
Riktigt synd, hans böcker är bland mina absoluta favoriter inom fantasy genren.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Alla dör ju förr eller senare, och att bli 77 är ändå helt okej, så jag tänker inte säga att jag är ledsen. Däremot är jag beredd att hålla med alla som säger att han var en viktig författare.

För mig var han definitivt en av de författare som under mina senare tonår fick mig att över huvud taget ta upp en bok och läsa.

Så tack David för det!

Blasphemy

Swashbuckler
All Hail Eddings!

När jag gick högstadiet så plockade jag upp Stenens väktare och psedan slutade jag inte innan hela Sagan om Belgarion var slukad. Läste även Mallorea men efter det insåg jag att det hela handlade om upprepningar.

Numer när jag tittar på hans böcker är de för simpla för mig medan Sagan om Ringen fortfarande fyller mig med inspiration, eufori och andra positiva (och erotiska) känslor. Men Eddings var helt underbar när man var yngre och många av karaktärerna lever fortfarande kvar i mitt huvud i ett skimmer av rosa nostalgi! Den listiga Silke med sin ryckiga näsa, fantasy femme-fatalen Vella, den stolta Polgara med sin vita lock, den godhjärtade och tålmodige Durnik, den gode Faldor vars gård i olika former återkommit i flera av mina rollspelsäventyr, den hethövdade Lelldorin och den modige Mandorallen och alla de andra.

Skall nog ta och läsa dem igen och försöka analysera dem lite grundligare. Vad det var som fick dem att gripa tag i mig så hårt.

Jarl

Hero
Blasphemy said:
Skall nog ta och läsa dem igen och försöka analysera dem lite grundligare. Vad det var som fick dem att gripa tag i mig så hårt.
Blandningen av "kanske är du inte en trist vanlig snubbe, utan egentligen värsta dooden"-wish fulfilment-fantasin och såpa?

Johan K

Gammal & dryg
Jahapp, där ser man... Har han trillat av pinn åxå.
Vi alla skall väll den vägen vandra, antar jag.

/ Johan K, som gillar Eddings böcker.

Blasphemy

Swashbuckler
Hmmmm fast då är det nog mer såpan i så fall. För jag avskydde Garion till större delen av böckerna. Tyckte bäst om honom när han var ung, klantig och inte visste så mycket om världen. Sedan blev han äldre, klantig och bara pinsam *suck*

Nej jag var nog mest intresserad om han skulle få "scora" någon gång. Så i så fall var det såpadelen.