Nekromanti Edge of midnight

God45

#PrayersForBahakan
Alltså, båda spelen är Noir med magiska element... Men varken Noirs eller Edge of midnights magiska vinkel är super passande eller jättekul och medan du kan göra att de är i samma värld tjänar du inget på det. Idéerna är inte bättre för att man kombinerar dem även om det går att göra om man vrider lite grann på saker och ting.

Ärligt talat behöver man inte ha en hel värld för en film noir kampanj eller ett film noir scenario med övernaturliga element. Det är mycket bättre att ha något relaterat till din handling och inte ha en meta-plot som bara kommer i vägen. Så vill du spela Angel Heart betyder inte det att du behöver etablera hela den övernaturliga världen.

Minimoni

Homelander
Någon som tycker annorlunda än God45? Själv gillar jag den att det finn något slags övernaturligheter, även om de inte behöver komma i spel hela tiden.

Men tack för dett svar!

God45

#PrayersForBahakan
Minimoni;n50204 said:
Någon som tycker annorlunda än God45? Själv gillar jag den att det finn något slags övernaturligheter, även om de inte behöver komma i spel hela tiden.

Men tack för dett svar!
Alltså, jag har inga problem med övernaturligheterna. Övernaturligheterna fungerar bra och kan förstärka teman som man går efter, vara något kul att leka med eller vara fokus för hela spelet.

Det jag inte tycker är nödvändigt är någon övergripande struktur som förklarar det övernaturliga och att den återanvänds. Du kan ha en helt övernaturlig värld, som i Cast a deadly spell, men magin där tjänar historien. Det är inte en värld man återanvänder för en massa olika historier. Du kan också ha en noir historia som handlar om något övernaturligt, som Lord of illusion, men återanvänder man samma värld om och om igen för en serie noir historier förlorar man poängen med det hela.

Du kan ha en noir historia i en urban fantasy värld, som Dresden files är. Och du kan ha en noir historia med fantasy eller magical realism delar, som Angel heart. Men att ha en urban fantasy noir värld känns märkligt.

Spelet Noir är bäst om det presenteras som: "Det är en film noir stad som är enormt stor. Det är 1930-1950 tal. Kör!" och sedan träffar något övernaturligt spelarna i ansiktet när de inte tror att de är i en värld med något övernaturligt i. Lyckas du överraska spelarna har du lyckats.