Nekromanti [EDIT] -jag skulle tycka det var roligt..

Quadrante

Grisbonde
om reglerna ni skriver till era spel skulle kunna generera sådana här sitvationer..

min tanke

bild 1.
Kombatant 1 med spjut är den enda som når att anfalla.
kombatant 2 gör ett utfall, med enda intesion att komma närmare.
Gör detta genom att ta tag i moståndarens vapen och rör sig innåt(närmare).Skulle kunna tänka mig att detta skulle vara med risk för sitt liv(dvs ett misslyckande skulle i det här fallet kunna innebära att kombatant 2 blottar sig för spjutet = antagligen träff)

bild 2.
Nu kan bara kombatant 2 anfalla.Spjutet är upplåst alternativt i fel possition(eller nåt), kombatant 1 skyddar sitt huvud.
Nu kan man tänka sig att för att bild tre skall kunna ske, måste det finnas en möjlighet för kombatant 1 att antingen
a) kombinera skydda huvud och försöka greppa motståndarens arm
b) möjlighet att välja att agera snabbare än den andre i ett försök att greppa dennes arm, lite som i första bild, men nu mot ett kortare vapen

bild 3
Striden vände igen.
kombatant 1 har släppt sitt spjut och klipper till kombatant 2.
Som inte kan slå med sitt vapen för att detta är upplåst alternativt i fel possition(eller nåt)..

...

min bild

Vindhand

Myrmidon
beror litet på hur man tolkar den

vinkelbytet förvirrade mig men så här upplevde jag det du tecknade.

[color:darkblue]Personen med svärdet (låt oss kalla henne Svetlana) hade fått tag i skaftet på fiendens (Alfreds?) spjut. Hon utnyttjar detta till att närma sig och anfalla... men Alfred lyckas få tag i hennes handled och därmed blockera anfallet tillräckligt för att kunna ge Svetlana ett knytnävsslag.</font>

Om min tolkning stämmer så kan det ske inom mina regler men är alldeles för specifikt för att vara ett direkt resultat. Speltekniskt skulle det kunna ses som att Svetlana har försvarat sig mot ett spjutanfall och gjort det såpass bra att Alfred hamnat i ett underläge. Svetlana utnyttjar detta för att närma sig och anfalla. Alfred, trots sitt underläge, får naturligtvis försvara sig. Han lyckas bra och nu är Svetlana i underläge. Alfred väljer att närma sig och övergå till slagsmål (släpper spjutet), Svetlana får en chans att försvara sig men Alfred lyckas bättre så hon får en saftig smäll.

Det som saknas är mest regler för grepp av fiendens vapen eller fienden själv. Jag har testat att lägga till sådana men de har alltid kostat mer än de smakat. Jag skall fundera vidare på det...

glad?

Quadrante

Grisbonde
Re: beror litet på hur man tolkar den

ite gladare kanske :gremwink:

jag förstår nu att min bild inte förmedlade de tusen ord jag tänkt mig, utan en bunt frågetecken..

Din analys var inte dum.
Jag lägger till dessa.

bild 1.
Gör detta genom att ta tag i moståndarens vapen och rör sig innåt(närmare).Skulle kunna tänka mig att detta skulle vara med risk för sitt liv(dvs ett misslyckande skulle i det här fallet kunna innebära att kombatant 2 blottar sig för spjutet = antagligen träff)

bild 2.
Nu kan bara kombatant 2 anfalla.Spjutet är upplåst alternativt i fel possition(eller nåt), kombatant 1 skyddar sitt huvud.
Nu kan man tänka sig att för att bild tre skall kunna ske, måste det finnas en möjlighet för kombatant 1 att antingen
b) möjlighet att välja att agera snabbare än den andre i ett försök att greppa dennes arm, lite som i första bild, men nu mot ett kortare vapen

bild 3
Striden vände igen.
Som inte kan slå med sitt vapen för att detta är upplåst alternativt i fel possition(eller nåt)..

...

min tanke

Vindhand

Myrmidon
Re: beror litet på hur man tolkar den

bild 2.

Man kan dock (generellt sett) använda långa vapen på kort avstånd. De kommer inte till sin fulla rätt men de är ej heller obrukbara. Ett vapen som inte når fienden är verkningslöst men ett vapen som har onödigt lång räckvidd är bara otympligt.

Just i denna situation är det dock ganska rimligt att Alfred inte kan anfalla, men det beror IMHO mer på att Svetlana skaffat sig ett bra läge än att Alfreds vapen är långt. Alfred skulle vara lika låst om han hade en yxa som Svetlana lyckats greppa.

Quadrante

Grisbonde
hmn..

undrar om det är så enkelt att man kan ha regel för dubbla handlingar (typ parad genom att greppa) och att man har något i systemet som tillåter en att relatera till motståndarens val (typ av attack/försvar, högt lågt.. nåt)och att man har möjlighet att bryta en inkommande attack(vilket de flesta system har i form av ducka och parera).

Illern

koppariller
Re: I Terra Draconis?

Jag tror att mitt system (Terra Draconis) i alla fall genererar liknande situationer:

bild 1.

Här skulle 1 och 2 mäta sina fv mot varandra (när första vapnet kan träffa, i det här fallet spjutet på spjuthåll). Om 2 lyckas kommer denne in på svärdshåll och kan använda sitt svärd (har han t.ex. dolk måste han in ett steg till för att använda denna) och 1 får lite avdrag för att använda sitt långa spjut på svärdshåll. Lyckas 1 har han hållit 2 på avstånd och kanske skadar denne. Till detta läggs även att den som lyckas bäst kan få en liten bonus om det gå¨r särskilt bra vilket symboliserar ett visst övertag.

bild 2.

Det är sällan som någon inte kan anfall i TD men man kan få så mycket avdrag (alltså vara i sådant underläge) att det inte ens är i närheten av statiskt troligt att åstadkomma något (1 på 400).
Vad som skulle kunna hända är att killen emd spjutet fortsätter att slåss med spjut och avdrag (han kanske är väldigt duktig på handgemäng med långa vapen) elelr att denne släpper spjutet och försöker komma in på beröringsavstånd och lappa till svärdskillen i stället. Lyckas spjutkillen, utan spjut, komma in på beröringshåll får svärdskillen avdrag om denne inte har ett litet svärd som gladius eller liknande som funkar bra i tvåhandsfattning (minns inte den exakta termen)

bild 3
Striden vände igen.

Just det kan hända men kanske lyckas svärdskillen backa ut till svärdshåll varvid spjutkillen som inte har sitt spjut kvar inte når och sedan får en redig legionärsstöt mitt i plytet...

Så, ja ungefär det kan hända i Terra Draconis system. Däremot lämnar jag de exakta detaljerna därhän och systemet behandlar bara effekterna på stridsförmågan hos de involverade som givetvis kan vara fler än två.