Nekromanti Educate me!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Det visade sig i Kranks senaste gängtråd att jag inte har nån som helst aning om när jag ska kommentera och när jag ska svara. Jag vill inte se ut som en fool. Fostra mig!

God45

#PrayersForBahakan
Svara alltid om du är osäker. Kommentarer är BARA till för korta saker som "Det här var coolt!" eller "Var kan jag köpa det här?". Kommentarerna meddelar den som gjort posten om att någon svarat vilket ökar chansen att du får ett snabbt svar på en mindre fråga så som "Var kan jag köpa det här?" eller "Var fick du det där citatet ifrån?".

Folk som använder kommentarerna som ett substitut för tråddadvisning gör objektivt fel.
Rymdhamster said:
Det här var bra sagt!
Ape of Wrath said:
Trådad visning vet jag inte ens vad det är.
Krille said:
Trådad visning är lite som mappvyn i Windows, fast med svar istället för mappar: när jag svarar så hamnar det som svar till ditt meddelande, inte sist i flödet bland alla andras svar. På så sätt kan man följa just den diskussionstråden utan att distraheras av resten.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Som tumregel skulle jag säga att om du är osäker om något borde vara en kommentar eller ett svar, skriv det som ett svar. Ett svar är ALLTID rätt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Sunda råd från Rymdhamster och God45. Tillägg: Det är ganska svårt att se ut som någon fool i dagsläget, eftersom alla har sina egna användarmönster. Jag är själv absolut inte konsekvent i hur jag använder svar/kommentarer; ofta blir det ett svar när kommentaren blir för lång. Jag har heller inga problem med att kopiera nåns kommentar och lägga den mellan quote-taggar om det skulle behövas.

Så: Ta det lugnt. Ingen panik. "Svara" är alltid rätt, men "Kommentera" är egentligen sällan fel det också.

anth

Vetefan
Kan man göra fel? :)

Den enkla regeln är väl att kommentar är till för kortare svar och svar är till för längre (det blev en konstig mening).
Var gränsen mellan kort/långt inlägg går är en smaksak, men personligen drar jag den vid c:a 3 meningar / 5 rader text.

Sedan brukar jag även räkna in om jag tror att mitt inlägg kommer att generera många svar eller ej. D.v.s. skriver jag ett kort inlägg där jag normalt skulle välja att kommentera, men jag tror att inlägget kommer att generera flera svar, väljer jag att svara istället för att kommentera.

En annan viktig sak att tänka på är vilka det är som ska läsa inlägget. Kommenterar jag ett äldre inlägg är chansen stor att många på forumet missar kommentaren eftersom de bara läser de nyaste inläggen i tråden.

Troberg

Sinister eater
Kommentera om du bara ska svara på ett inlägg. Ska du svara på flera inlägg, kommentera på flera inlägg. Ska du svara på första posten, svara, för där kan du inte kommentera.