Nekromanti Effekten Ge Liv

Lo0rRD

Veteran
Har jag rätt när denna besväljelse kan återuppväcka en person?

Om så är fallet så brukar alla extemporatörer som använder A:Bio ha denna effekt eller är den relatift ovanlig? :gremconfused:

Perenna

Swordsman
Har jag rätt när denna besväljelse kan återuppväcka en person?

Om så är fallet så brukar alla extemporatörer som använder A:Bio ha denna effekt eller är den relatift ovanlig?

I så fall krävs effekten 'Sejd' också. Dessutom vaknar rollpersonen upp med alla de skador den dog av, så förmodligen dör rollpersonen direkt igen. Det behövs nog lite 'Hela trauma' och/eller 'Blodåterbildning' också...

carmon

Veteran
Borde ju rimligtvis vara tungt att återuppväcka någon eftersom att du motgår den naturliga rörelsen. Du försöker göra något ogjort. Jag tycker att det skall vara tungt och jobbigt att utföra + att det skall vara en ritual + att lära sig den skall ta LÅNG tid.

Lo0rRD

Veteran
jo det vet jag.. att rpn har kvar alla skador och att för varje timme ökar svårigheten med 2t6 men är effekten vanlig?

Perenna

Swordsman
jo det vet jag.. att rpn har kvar alla skador och att för varje timme ökar svårigheten med 2t6 men är effekten vanlig?

Det beror väl på spelledaren, men personligen anser jag att den bör vara näst intill obefintlig. Det förtar en stor del av stämningen om spelare slutar vara rädda för att dö...

Sedan kan man ju se på det som så att om folk får reda på att någon kan ge liv, så lär denne bli 'världens mest eftertraktade person'... Kanske inte helt positivt, i de flesta lägen?

Lo0rRD

Veteran
Sant.
Det va det jag också tyckte att effekten borde vara något som rpn får kämpa för att finna fast jag tror också att "ge liv" används för att skapa magiska varelser ""eld salamander"" fast en extemporatör som är en sann biotrop ska kanske få ha den

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Du måste kombinera ihop effekten Ge liv med effekten Sejd för att kunna använda Ge liv.

Om du tycker att besvärjelsen är på tok för mäktig så kan du betänka följande ifall du vill.

1) Tillgång och efterfrågan:
Det finns 1 Ritual som kan återuppväcka de döda. Rimligtvis så borde länders härskare och olika magikerhus slåss någon fruktansvärt om denna besvärjelse. Alltså så bör den vara extremt svår att hitta, och troligtvis så är det endast t.ex. hovmagikern i det lokala landet som har tillgång till den, eller någonting i den stilen.
Anledning till detta är att Ritualen ger en fruktansvärd makt, och makt är någonting som människor alltid har och troligtvis alltid kommer att slåss om.

2) Det var det där om själen:
Nu har iofs inte boken om Andeplanet kommit ut ännu. Men vi kan anta att en själ som varit på andeplanet för länge har antingen tynat bort, eller blivit lunch för en demon eller tagits upp av hans gudom till det där varma och mysiga stället som man kommer till om när man dör (om man är religiös).
Om själen inte är tillgänglig på andeplanet (dvs, någon av dom ovanstående händelserna har inträffat), så då kan man inte komma åt den, och således så går det inte att använda ritualen och således så kan man inte återuppväcka personen.

Så kör vi i alla fall.
Argument 1) använder vi även på andra mäktiga ritualer som livsförlängningsritualen m.m.

/Naug

Tavili

Veteran
Mankan ju låta effekten ha sitt pris á la Conan Barbaren. Någon nära spelaren kommer att krävas i utbytte. Kanske den rp som beställde ritualen. :gremgrin:

Belgarth

Swordsman
ja det kan den
men måste användas med sejd

att ha den effekten är nog rätt ovanligt ja.
men tänk dock på att det för en som kan den är ganska tabuförsätt att återupliva många. kanske bara någons som han tycker inte förtjänade att dö än. med vad är magikern att bestämma det?

Lo0rRD

Veteran
om han inte är duktig och vill tjäna pengar på det för den effekten tillsamans med regenera är nog något som är yterst efterfrågat