Nekromanti Effekter och magiska föremål

Dark Adonis

Veteran
Man kan ju aldrig väva en effekt som man redan har igång.
Men hur fungerar det med magiska föremål? Om jag gör en artefakt vi säger ett svärd som kastar skärpa på sig själv. Kan jag inte använda skärpa själv på ett annat svärd då? eller räknas det som artefakten har en egen version av skärpa och min magiker sin egen?

duncan_UBBT

Swordsman
För att förenkla tänkandet kan du välja att se det så här. Varje 'Vävare' kan endast väva samma effekt en gång utan att tidigare vävda effekter av samma typ slutar verka (detta gäller inte så kallade metaeffekter vilka man kan väva hur många gåvger som helst). Vävaren är den person eller det objekt som slår själva slaget för att väva effekten. Det kan vara en magiker som slår mot Besvärjelse, Ritual eller Ceremoni, eller så kan det vara en artefakt med en projektor. Vart filamenten kommer ifrån och vad du eller artefakten gör med dem spelar ingen roll i det här avseendet. Om du till exempel skapar en projektor med effekten "Skärpa" av tredje magnitud, och sedan använder den för att väva så kan du själv fortfarande väva effekten, då du rent tekniskt inte vävt den än. Om sedan du eller artefakten väver samma effekt på nytt så kommer den effekt som artefakten eller du tidigare vävt att sluta ha någon verkan.