Nekromanti Effektgrader till Saga-magin

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag sitter och fundera på ett enkelt och snabbanvänt effektgradsystem till de magiregler som finns i Saga.

Jag har inget konkret färdigt förslag (men snart) men jag funderad på om någon annan redan har fixat ett sätt för Saga-magikern att lägga kraftfullar verisioner av de besvärjelser som presenteras i grundreglerna?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Hur många besvärjelser får en magiker i Saga lägga på ett dygn?

Någon som läst något eller kommit på något?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Då kommer det genast en ide´.

Om en magiker har Magi 10 (han är grym :gremwink: ) och kan alltså lägga 10 besvärjelser per dag. Om han väljer att offra flera av sin manakraft för att lägga en starkare besvärjelse. Vi säger att han offra 4 och han kan då lägga ytterligare 6 besvärjelser den dagen (om det är den första besvärjelsen han lägger den dagen). Den första manakraften går åt att lägga besvärjelsen som den är i regelboken, de tre andra mankrafterna boostar besvärjelsen enligt en skala.

Manakraft - Effekt

1 - enligt grundbokens beskrivning av besvärjelsen
2 - dubblar effekten, om det finns någon form av skada eller skydd eller annan effekt som beslutas genom tärningsslag så ges +1 till slaget. Dessutom blir det svårare för en motståndare att motstå besvärjelsen och ger Närvaro -1 i magiskt försvar.
3 - fyrdubblar (alltså dubblar manakraft 2) och ger +2 på eventuellt tärningsslag, -2 i magiskt försvar.
4 - åtta dubblar effekten, ger +3 på tärningsslag och -3 i magiskt försvar.
5 - sextondubblar effekten, ger +1T6 på tärningsslag och -4 i magiskt försvar.

Jag tycker att det är gränsen för hur mycket Mana som en magiker ska kunna lägga i en besvärjelse, eller kanske så begränsas effektgradsläggandet av egenskapen Ars Magica. Alltså, om en magiker har Ars Magica 3 så kan han högst lägga en besvärjelse med effektgrad 3. Då kan man också tänka sig att det inte finns någon övre gräns.

Jag ska skriva i ordning denna regel och lägga ut på

www.niburiat.blogspot.com


Så kolla in den sidan. :gremwink:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Lagra Manakraft

Det kommer ju genast en följdfråga. Ska det finnas en möjlighet att lagra/ spara Manakraft i ett föremål och kunna dra kraft från/ genom det (som en katalysator).

Det blir ganska mycket DoD Expert om man kör så. Det vara ganska vanligt att en magiker sprang runt med en stav med bergskristal eller en rubin (low- eller high-fantasy :gremwink: ).

Jag vet inte om jag gillar det eller inte? Vad tycker ni?
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Lagra Manakraft

Hmm - tja - i viss mån kanske, men det kan väl inte vara vilka föremål som helst då då..- Utan som med magiska föremål så måste man helt enkelt "jobba" med dem i 1-6 månader och sen lyckas med ett slag.- Hur fyller man på den? Hur mycket ska det rymma? Jag tycker nog att det ska ha sina konsekvenser - typ att det "kostar" 2 att fylla på med 1, eller nåt liknande.
 
Top