Rollpersonen kan utföra ett visst antal handlingar. Varje handling (som är relevant nog att beskriva) har en effekttabell där det står vad som händer om man får x på 2T6.
-exempel
handling: dra dåligt skämt
2-4 = så dåligt så alla skrattar
5-8 = inte tillräckligt dåligt, ingen tar någon notis
9-10 = du får några udda blickar. helt tyst
11-12 = öh, jag kommer inte på något just nu...
-exempel två
handling: kasta bomerang
2-5 = han duckar/du tokmissar
6-8 = träff i undre delen
9-10 = träff i övre delen
11-12 = träff där du vill
...men ni fattar poängen. Skulle det här bli ultrakluddrigt på formuläret? Men det bäddar för kreativitet eftersom varje effekttabell är unik till varje RP. System kräver att mer övergripande färdighter (som t ex DoD:s "överleva") bryts ner i mindre beståndsdelar ("göra upp eld", "bygga vindskydd" osv). Slaget modifieras med svårighetsgrad som SL bestämmer. Finns det något liknande system i nåt rollspel som är värt kolla upp? Åsikter? Tips?
-exempel
handling: dra dåligt skämt
2-4 = så dåligt så alla skrattar
5-8 = inte tillräckligt dåligt, ingen tar någon notis
9-10 = du får några udda blickar. helt tyst
11-12 = öh, jag kommer inte på något just nu...
-exempel två
handling: kasta bomerang
2-5 = han duckar/du tokmissar
6-8 = träff i undre delen
9-10 = träff i övre delen
11-12 = träff där du vill
...men ni fattar poängen. Skulle det här bli ultrakluddrigt på formuläret? Men det bäddar för kreativitet eftersom varje effekttabell är unik till varje RP. System kräver att mer övergripande färdighter (som t ex DoD:s "överleva") bryts ner i mindre beståndsdelar ("göra upp eld", "bygga vindskydd" osv). Slaget modifieras med svårighetsgrad som SL bestämmer. Finns det något liknande system i nåt rollspel som är värt kolla upp? Åsikter? Tips?