Nekromanti Effektsystem

stenhöna

tellstory
Rollpersonen kan utföra ett visst antal handlingar. Varje handling (som är relevant nog att beskriva) har en effekttabell där det står vad som händer om man får x på 2T6.

-exempel
handling: dra dåligt skämt
2-4 = så dåligt så alla skrattar
5-8 = inte tillräckligt dåligt, ingen tar någon notis
9-10 = du får några udda blickar. helt tyst
11-12 = öh, jag kommer inte på något just nu...

-exempel två
handling: kasta bomerang
2-5 = han duckar/du tokmissar
6-8 = träff i undre delen
9-10 = träff i övre delen
11-12 = träff där du vill

...men ni fattar poängen. Skulle det här bli ultrakluddrigt på formuläret? Men det bäddar för kreativitet eftersom varje effekttabell är unik till varje RP. System kräver att mer övergripande färdighter (som t ex DoD:s "överleva") bryts ner i mindre beståndsdelar ("göra upp eld", "bygga vindskydd" osv). Slaget modifieras med svårighetsgrad som SL bestämmer. Finns det något liknande system i nåt rollspel som är värt kolla upp? Åsikter? Tips?

Sodivra

Champion
Va?

Nog för att det är dåliga vitsar, men blir man bättre ju sämre man är? :gremcrazy:

Det känns allt lite onödigt om du inte har väldigt fiffiga färdigheter. Jag skulle hellre använda effekten som en måttstock och köra lite mer löst utifrån det. För magi skulle det nog passa utmärkt.

Rising

Vila i frid
Det blir nog rätt jobbigt att ha olika tabeller som man ska titta i för varje enskild färdighet, tror du inte?

Rent generellt är det nog bättre att utarbeta någon sorts generella riktlinjer för vad man kan förvänta sig av varje effekt och sedan se till att deltagarna får en intuitiv förståelse för vad man ungefär kan förvänta sig av de olika effekterna. Liksom, när en spelare försöker dra åt sig uppmärksamhet med några gyckelkonster så skall man inte slå upp i rätt tabell för att se vad man behöver slå med tärningarna, utan försöka vara så tydlig med ens riktlinjer att den svårighetsgrad som spelledaren väljer stämmer någorlunda överrens med vad spelarna förväntar sig.

Det finns ju en massa andra problem med att utarbeta specifika tabeller som du föreslår: Med pil och båga kan man ju exempelvis göra mycket annat än att träffa mänskliga motståndare. Om man har en tabell som pratar om "höga" resp. "låga" träffar osv, så har man ingen hjälp när en rollperson exempelvis ska skjuta en pil med ett meddelande in genom fönstergluggen till en person som hålls i fångenskap, till exempel.

---

Så... nej, specifika tabeller för alla färdigheter tror jag inte är någon bra idé. Jag vill nog ha ett lite friare upplägg.

Du hade en rolig idé med att färdighetsslagen skulle betyda olika saker för olika rollpersoner, men jag tror att det är enklare att uppnå en sådan effekt genom att dela upp färdigheterna i mindre olika beståndsdelar; såsom att skilja på kompetens och erfarenhet, vilket jag är rätt förtjust i. Så att en erfaren gammal mästare ofta kan få dugliga resultat, medan en ung och kompetent oslipad diamant kan nå otroliga höjder när han har flyt, men i nästa stund kan tabba sig rent otroligt och begå typiska nybörjarmisstag.

/Riz
tycker att Sugababes är oerhört bra, och riskerar att förlora sin kewla alternativa status...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Disagree Rising o proffstyckare.

Jag lobbar jämt för att färdigheter ska ha en stor inverkan i spelet. Därför kan tabeller för olika färdigheter ha en stor betydelse men man har bara tabeller om det är nödvändigt. Jagb har special regler för varje färdighet som man kan använda då frädigheten ÄR AV STOR BETYDELSE. Det gör det roligare än bara ett effektslag som SL får improvisera kring. Man BEHÖVER inte använda dem men det ska finnas där i mitt tycke.

Kompetent och erfarenhet... Men om du är duktig med FV 90 får du ofta dugliga resultat. EN ung och oerfaren misslyckas ofta men då han lyckas blir det oftya låga slag (FV 15 kräver ju låga slag för att lyckas) vilket i Starchallenge generear ett perfekt slag vilket leder till värsta flytet. Å andra sidan är det nig rätt sällan man har värsta flytet som ung och oerfaren (märker jag nu på shootfightingen) så 01 är nog en bra gräns. Eller vad har jag missat?

Rising

Vila i frid
"Därför kan tabeller för olika färdigheter ha en stor betydelse men man har bara tabeller om det är nödvändigt."

Tja, smaken är som baken. Jag kan visserligen gå med på att vissa färdigheter behöver specialregler (som klättra, vilket jag tycker är en färdighet som ska delas upp på många olika slag om man försöker klättra över något högt (snarare än bara höjd svårighetsgrad), vilket gör att man på något vis måste tala om hur långt man kan klättra varje slag (och om man ska kunna klättra ikapp någon annan så måste man ha olika klättringslängder beroende på slagets effekt.)), men överlag ser jag ändå att det är bättre att använda lösa riktlinjer och gå efter dem när man spelar. Här på forumet pratas det ofta om "distraktioner", som att tärningar och spelvärden skulle distrahera för oss friformsförespråkare och bryta ner illusionen. Det tycker visserligen inte jag, men om spelledaren ska hålla på och bläddra i böcker eller titta på en spelledarskärm medan man lirar, då uppstår pauser som iaf jag tycker fjärmar deltagarna från illusionen.

"Kompetent och erfarenhet... Men om du är duktig med FV 90 får du ofta dugliga resultat."

Ja, då är han både kompetent och erfaren. Jag tycker att det ofta kan finnas en poäng med att skilja på de tu. Jag känner exempelvis många kompisar som gått fina reklamutbildningar och därför är mycket kompetentare än jag, men de saknar å andra sidan arbetslivserfarenhet och begår många misstag. Sedan finns det gamla rävar i branschen som har extremt hög lägstanivå pga deras gedigna erfarenhet, men som å andra sidan har föråldrade arbetsmetoder och som därför har lägre kompetens än jag. Sedan kan man förstås också vara både kompetent och erfaren (eller sakna bådadera).

Det är alltså två olika sätt att vara bra på. De flesta rollspel nöjer sig med ett. Jag tycker att det kan vara kul att leka med tanken på två olika sorters kvaliteter, om man nu vill skilja på olika sätt att vara bra.

/Rising

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tror vi har en hyfsat lika åsikt ang färdigheter. Vad gäller ditt resonemang ang reklamutbildning. Nu pratar vi ett helt yrke med en mängd färdigheter vilket för mig in på yrken och tilldelande av färdigheter. Jag tror mina system har löst det där ganska bra men det tar för mycket tid att skriva in här. Jag håller i grunden med dig.