Nekromanti Efter studierna

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag inbillade mig att jag var berättigad till Alfakassa efter det att jag avslutat mina studier i juni nästa år. Men nu verkar det som om den möjligheten upphör från och med nästa år. Men eftersom allting på den officiella hemsidan är extremt otydligt och svårbegripligt så är det inte särskilt lätt att veta vad som verkligen gäller. Men utan ens rätt till alfa-kassa så ser det väldigt mörkt ut för oss stackars idioter som har gått direkt ifrån gymnasiet till högre studier.

Storuggla

Champion
Alfakassan är, dessutom, a-kassornas svar på FATAL. Riktigt sug.
Ska man ha en sportslig att kunna leva fdrägligt som arbetslös ska man vara med i en riktig a-kassa (hallå, Lärarförbundet har ju billigt medlemskap för studerade, varför är du inte med där din drasut?). Jag rekommenderar Sveriges Arbetares Arbetslöshetskassa.

"Men utan ens rätt till alfa-kassa så ser det väldigt mörkt ut för oss stackars idioter som har gått direkt ifrån gymnasiet till högre studier."

Tja, det är en proposition. Den måste röstas igenom i riksdagen först. Ifall den gör det så får du väl göra det som andra gör: hitt' ett jobb!

Storuggla, pip pip

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Ska man ha en sportslig att kunna leva fdrägligt som arbetslös ska man vara med i en riktig a-kassa (hallå, Lärarförbundet har ju billigt medlemskap för studerade, varför är du inte med där din drasut?)."

Jag är studerandemedlem i båda lärarfackförbunden men jag har jobbat för lite i mitt liv för att få vara ansluten till deras a-kassa. Eller så har de bara lurat mig varje gång som jag har frågat om den oändliga snårskog av konstiga regler som alla stackars människor på väg mot arbetslöshet möter.

"Tja, det är en proposition. Den måste röstas igenom i riksdagen först. Ifall den gör det så får du väl göra det som andra gör: hitt' ett jobb!"

Jo, ett jobb vore förstås att föredra, särskilt då ett lärarjobb. Men inte ens under de bästa omständigheter kan man lita på att det kommer att vänta på en direkt efter avslutad utbildning.

Storuggla

Champion
"Eller så har de bara lurat mig varje gång som jag har frågat om den oändliga snårskog av konstiga regler som alla stackars människor på väg mot arbetslöshet möte"

Mjo, det är en viss tid man ska ha jobbat det senaste halvåret för att få ersättning, jepp. Det kan bli trubbel.

"Jo, ett jobb vore förstås att föredra, särskilt då ett lärarjobb. Men inte ens under de bästa omständigheter kan man lita på att det kommer att vänta på en direkt efter avslutad utbildning."

Du får helt enkelt söka de arbeten som finns. Vare sig du vill ha dem eller inte, vad som helst för att räknas som "till arbetsmarknadens förfogande" och hoppas att du får socialbidrag eller ett okvalificerat arbete tills ett lärarjobb dyker upp. Lokaltrafiken söker alltid folk, bussbolagen söker redan nu till sommaren (och erbjuder busskortsutbildning!) och... ja.. välkommen till proletäriatet i förskott.

Storuggla, potatisatet

Rising

Vila i frid
På tal om studier...

...erm, on an unrelated note:

Om man är för sen med att skicka in ens papper till olika studiegrejer (i mitt fall; kompletteringarna), är man helt bränd av det stora allsmäktiga systemet, eller har man någon chans om folk är snälla och visar förbarmande?

Min mamma typ berättade om hur hon ringde upp någon skola i den här mellantiden och frågade "hey, har ni någon plats kvar? I så fall kan jag skicka in grejerna och badabing badaboom, liksom, så kör vi" (inte med just det ordvalet, dock).

Har det ändrats? För i så fall är jag körd som en skörd utan nederbörd.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: På tal om studier...

Komplettering av vad? Jag har dålig koll på grundläggande grejer, men om behörigheten stämmer brukar det inte vara något problem att hoppa in på kurser i efterhand om det finns plats.

/Dimfrost

Erik_N

Warrior

Har dom platser kvar lär dom gärna ta emot dig. Värt att höra sig för i alla fall.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

När jag pluggade konstvetenskap var jag lika sent ute som du, men kom in som reserv. Ta din chans och skicka in. Även om det inte finns platser kvar finns fortfarande en möjlighet att de som redan anmält sig av en eller annan anledning inte påbörjar kursen, och då får du deras plats om du befinner dig på uppropet.

Lindenius

Swashbuckler
Menar du…

kompletterande kurspoäng för att läsa vidare på en högre kurs
eller
saknad av betyg/intyg för att bli behörig
eller
missat att lämna in ansökningen till kurs

:gremconfused:

//erik. söker definition

Rising

Vila i frid

Kompletteringen gäller typ, öh, komplettera att jag har behörighet. Äh, men det låter ju inte som att det skulle vara så farligt, så jag kan nog sova gott ikväll.

Det är alltid lite oroande första gången man är för sen med något. Första gången jag fick ett inkassokrav så blev man ju asrädd, nu bara "Sergel inkasso? Pff! Om det inte är tillräckligt viktigt för att de skall skicka Kronofogden, då är det under min värdighet att betala, och inte ens då tänker jag göra det på utsatt tid, för jag är tuff."

Jag är bäst på att vara sämst.

Dimfrost

Special Circumstances

Bara för att vara nyfiken: vad är det du ska läsa? Magisterutbildning i smurfporr (finns dock endast på Gotland)?

/Dimfrost

Saxifrage

Hero
Bifurkationen

Jag tror att det funkar som det mesta annat: om det finns någon efterfrågan på kursen så lär de pissa på dig när du kommer krypande med dina kompletteringar, om det däremot finns platser över så är du välkommen även om du släntrar in tre år sent med en kanyl i armvecket. Typ. (vilket har den intressanta bieffekten att egenskapen "punktlighet" är den avgjort mest meriterande egenskapen man kan ha, oavsett vilken utbildning man söker. Intressant, och kanske förklarar det varför alla kulturrecensenter är skitnödiga idioter, de genuint kreativa personerna tog sig aldrig in på ngn utbildning och är därmed diskade från DN Kultur).

Här kan man kolla om det finns platser kvar, btw: studieplatser.nu.

/Sax, punktlig men kreativ ändå

Lindenius

Swashbuckler
I så fall...

Det brukar gå att ansöka sent. Det är dåliga tider för högre utbildningen och de flesta utbildningar ropar/skriker/fjäskar därför efter nya studenter. Du brukar dock vara tvungen att ansöka via antagningsenheterna så det kan ju vara en höjdare att ha gjort det du bör göra. Eventuellt kan du dock, om du söker till en riktigt slarvig institution, slinka in i alla fall. Har intitutionen väl antagit dig, kan du inte bli oantagen.

//erik. tycker det luktar konstig

Rising

Vila i frid

vad är det du ska läsa?
Fan, nu hijackade jag ju Waliums tråd helt och hållet. Det var inte alls min avsikt.

Men jag har sökt massor med grejer, men det är mest bullshit (jag var ute för sent och sökte en massa grejs sista dagen, och hann inte riktigt tänka på vad jag skulle vilja söka utan bara pluppade i en massa saker för att kanske tänka igenom det senare.) Men det är lite mediateknik, informationsdesign, filosofi (praktisk och teoretisk), retorik, idéhistoria och kreativt skrivande. Basic stuff, liksom.

Dimfrost

Special Circumstances

Om walium vill så kan han ju bryta ut den här deltråden.

Annars tänkte jag bara peka finger och sjunga "Rising är akademiker! Rising är aka-aka-deeeeeemiker!" med fånig falsettröst. Och påpeka att jag är avundsjuk på idéhistorian; jag tror att jag hade pluggat idéhistoria i Uppsala från början om jag hade fått göra om min studiegång. Nu känns det som om jag söker substitut för det (ämnet finns inte här i Linköping) genom att läsa en massa litteraturvetenskap, filosofi och sådana grejer.

/Dimfrost

Feuflux

omjonasson.se
Lärarvikarie ju, minns snacket i fredags

Sveriges fulaste kommun-hemsida
Du börjar med att klicka på ovanstående länk för att att komma till Linköping kommuns hemsida. Av nån anledning har de kvar länken till den gamla intresseanmälan ("Klicka här för att för att lämna en intresseanmälan till omsorg!" är fel länk, "VIKARIEBANKEN" är rätt länk) som ett första steg för att se om du är smart nog att platsa. Fast nu har jag ju talat om vad som är rätt.

Så in och anmäl dig. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

När jag sökte så effade posten upp och tappade bort mina handlingar. Tack så jävla mycket för det, posten. Det gjorde att jag missade hela antagningsprocessen.

Vad gör man då?

Man går ner på högskolan och snackar med dem. Även om det är fullt på det man menade att söka så finns det alltid ledigt på någon linje, och man kan hoppa in där. Vad som sedan händer är att en massa folk kommer in på sina förstahandsval, och helt plötsligt blir det platser lediga på den linje man vill gå, så man går till expeditionen och de flyttar över en. Eftersom antagningsrundan är över så är det en intern grej som går utanför byråkratin. För mig innebar det att jag läste hydraulik och styrteknik i tre dagar (och de tre dagarna var samma kurser som den linje jag avsåg att gå...), sedan bytte jag över. Enligt de som höll i det hade jag kunnat byta redan på eftermiddagen första dagen.

Enkelt. Antagligen ett bra sätt att ta sig in om man inte riktigt klarade ansökningskraven också.

Det här var dock någon gång när dinosaurierna vandrade på jorden och snabbmat innebar att man gick ut och klubbade en mammut, så det kan ha ändrats.

I vilket fall, lita aldrig på posten!

EchonCique

Hero
Sant

Studerandevillkoret ryker för alla.

Eller som vår kära arbetsmarknadsminister sa i en intervju häromdagen "Arbetslöshetsförsäkring är just för de som haft arbete och arbetslösa och inga andra. Sedan är väl inte 320 kronor om dagen något att leva på, så det är väl ingen förlust att inte få det som student?"

Han har helt klart full koll på vår vardag, oss som tjänar precis så vi kan betala för vårt uppehäll. Känns härligt ha en riktigt härligt arbetsmarknadsminister som står på min sida.. :gremsuck:

Ärligt talat. Ditt hopp står till att få dig ett lärarvikariat eller ta första bästa skitjobb och hoppa runt bland dom tills du har ett lärarjobb eller lyckats få ihop akassa så du kan dryga ut din inkomst med. Precis som är målet med regeringens politik - det skall bli lättare att få skitjobb OCH få sparken.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Förr likadant

Det där är inget nytt. När jag avslutade mina akademiska studier i februari 1985 hade jag ett par hundra kr på fickan plus stora studieskulder. Jag flyttade därför hem till min föräldrar och gick dagen därpå till socialen för att få något att leva på. Sedan var det bara att söka jobb. Beskt, ja.

Det var sålunda inte bättre förr, oavsett regeringens politiska färg.