Nekromanti Efterbliven ställer dumma frågor...

Rising

Vila i frid
"Dogma" som i "dogmafilm" hänsyftar till det danska dogmamanifestet som skrevs av Lars von Trier och hans polare på Zoetropa film. Dogmafilmer har ett antal regler som skall göra filmerna mer naturliga, man ska bland annat bara använda befintligt ljus och ljud, skådespelarna skall bära sina egna kläder, filmerna skall vara naturalistiska och inte några genrefilmer, osv. För de flesta betyder "dogmafilm" att de filmas med skakig handkamera a la blair witch.

"Meta" som i "metafilm" är en film som handlar om en film. "Den oändliga historien" kan anses vara en metaberättelse, eftersom den handlar om en pojke som börjar läsa "den oändliga historien". Meta är ett övergripande X som i sig själv är ett X. Alltså; en metahandling är en övergripande handling som spinner över en eller flera mindre handlingar, fast den också i sig är en handling. Idén om att göra ett rollspel som handlar om att man ska göra ett rollspel; det är alltså ett typiskt fall av ett metarollspel.

"Jamba" som i "jambafilm", åsyftar världens sämsta företag Jamba! som gör världens mest irriterande reklam för mobiltjänster. Allting som nämns i samma ord som jamba är därför, av ren princip, uselt. Ungefär som i "Din jambaskivsamling suger!"

/Rising
nej, jag var inte allvarlig med det där sista

solvebring

Superhero
Om dogma nu är som du säger, att allt skall vara naturligt osv. inga påhitt, trix etc. Vad är i så fall dogma rollspel, spelar man sig själv i sitt eget samhälle osv. Eller spelar man en roll i ett så realistisk värld som möjligt?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Mer förklaring

Lars von Trier med fleras manifest "Dogma 95" innehåller ett antal regler för minimalistiskt filmskapande.
Trobergs Dogmamanifest för rollspel innehåller ett antal regler för minimalistiskt rollspelsskapande.

Det är begreppet "meta" som "har med sig själv att göra". Ett metarollspel är ett rollspel som handlar om rollspel. En metadiskussion är en diskussion som handlar om diskussionen (i stället för om ämnet). I datasammanhang talar man om "metadata", dvs. "data om datat". Ett exempel är att en bildfil kan innehålla information om var bilden är tagen, förutom själva bilden. Varje inlägg i detta forum innehåller data om vem som skrev det och när, förutom själva inlägget. Det är metadata.

Dewil

EchonCique

Hero
Men! Nej, revisionism suger.

Jag orkar inte leta upp en länk just nu, men Trobergs dogmautmaning har inte mycket gemensamt med Dogmamanifestet som uppstod i Danmark i slutet av 90-talet. Detta beskriver och utvecklar tankarna kring vad dogmarollspel är.

Trobergs variant är inte dogmarollspel, det är ett knippe regler för ett rollspel på två sidor. Jag vet tidigare att länken till det danska rollspelsdogmamanifestet skrivits om här på forumet, sök och du skall finna.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Stasis.

”Jag orkar inte leta upp en länk just nu, men Trobergs dogmautmaning har inte mycket gemensamt med Dogmamanifestet som uppstod i Danmark i slutet av 90-talet.”

Kanske inte, men frågar du 100 av forumets aktiva medlemmar vad ett ”dogmarollspel” är för nåt så lär en överväldigande majoritet göra samma koppling som jag. Utveckling, sörru.

”Jag vet tidigare att länken till det danska rollspelsdogmamanifestet skrivits om här på forumet, sök och du skall finna.”

Nja. Att ge sig ut och söka på ”dogmarollspel” och försöka hitta den enstaka avvikelsen som pratar om danskar, det låter inte som något jag har lust att ägna tid åt. But thanks for the tip.

EchonCique

Hero
Re: Stasis.

”Jag orkar inte leta upp en länk just nu, men Trobergs dogmautmaning har inte mycket gemensamt med Dogmamanifestet som uppstod i Danmark i slutet av 90-talet.”

Kanske inte, men frågar du 100 av forumets aktiva medlemmar vad ett ”dogmarollspel” är för nåt så lär en överväldigande majoritet göra samma koppling som jag. Utveckling, sörru.
Det kan ju bero på att det är Trobergs version som gäller här och inte den ursprungliga. Det kallas förvanskning, omtolkning eller i mer populära termer för revisionism. Att inte vara medveten om att det redan finns är ingen ursäkt.

Om du och andra inte ser det som revisionism utan utveckling så vet jag många ord vars semantiska innebörd jag glatt förändrar. Utveckling.

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Det kan ju bero på att det är Trobergs version som gäller här och inte den ursprungliga. […] Att inte vara medveten om att det redan finns är ingen ursäkt.”

Ja, det stämmer att det är Trobergs version som gäller på det här forumet. Det är alltså bara att gilla läget. Vad gäller ursäkter så, nej, jag har inte ursäktat mig. Det ämnar jag inte göra heller.

”Om du och andra inte ser det som revisionism utan utveckling så vet jag många ord vars semantiska innebörd jag glatt förändrar. Utveckling.”

Skall jag vara ärlig så ser jag det nog mest som förändring, vilket är något man får leva med. Nå, skillnaden mellan dig och resten av forumet i det här fallet är att du inte utgör någon majoritet. Det trodde jag var uppenbart.

solvebring

Superhero
SÅ J*VLA OKLART!

Jag tror jag lägger ner i min lära om dogma. Nu är läget lika oklart som Snösaga... Ta hit en expert annars... Jag blir vimsig, kan någon komma fram till vad som är vad - rätt/fel etc.??? :gremconfused:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Ja, alltså …

”Jag blir vimsig, kan någon komma fram till vad som är vad - rätt/fel etc.???”

När folk här på Rollspel.nu pratar om ”dogmarollspel” så avses i 99,99% av fallen rollspel byggda enligt Trobergs dogmamanifest (som jag länkade till tidigare, och som alltså finns här). Svårare än så behöver det inte vara.

EchonCique

Hero
Välkommen till livet!

Man kan göra det enkelt för säg och peka på Trobergs Dogmautmanings regler och påstå att det är definitionen av Dogmarollspel. Eller så kan man göra det svårare för sig och komplicera läget med flera olika sorters dogmarollspelsdefinitioner.

Det finns fler än Trobergs dogmarollspel i Sverige också, vid sidan om det danska manifestet. Att peka på Troberg och påstå att det är synonymt är både rätt och fel. Rätt om man vill göra det enkelt för sig eller hänvisar till enbart detta forum. Fel om man vill göra rätt för sig, då det finns åtminstone tre andra varianter av dogmarollspel som jag känner till.

Sedan kan Selethil och andra säga vad de vill :gremsmile:.

EchonCique

Hero

Skall jag vara ärlig så ser jag det nog mest som förändring, vilket är något man får leva med. Nå, skillnaden mellan dig och resten av forumet i det här fallet är att du inte utgör någon majoritet. Det trodde jag var uppenbart.

Så .. om en majoritet hävdar att jorden är platt, så är den de facto platt? Det argumentet håller inte för fem öre du :gremsmile:. Jag har sagt vad som skall sägas ifrågan och Adus har fått svar. Nu räcker det.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Skärp dig.

”Så .. om en majoritet hävdar att jorden är platt, så är den de facto platt?”

Huruvida jorden är platt eller inte är inte upp till några människor att definiera hur de vill – det är ett obestridligt faktum. En av människor myntad term (som dessutom är tämligen obskyr) är däremot per definition beroende av människor och deras uppfattning. Det här trodde jag också var uppenbart. Nå, mitt ursprungliga svar var inte felaktigt, och det faktum att du av någon anledning känner dig tvungen att skriva irriterade svar å några danskars vägnar är inte – och bör inte vara – mitt problem.

”Jag har sagt vad som skall sägas ifrågan och Adus har fått svar. Nu räcker det.”

Ja, vad skall man svara på sånt här? Man får väl helt enkelt gratulera till dagens mest självgoda uttalande (åtminstone på forumet). I övrigt, se ämnesraden.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Läs här: Jag har rätt

Stackare, de förvirrar dig genom att diskutera olika dogmamanifest detaljinnehåll. Strunta i dem. Läs vad jag skriver i stället.

Lars von Trier med fleras manifest "Dogma 95" innehåller ett antal regler för minimalistiskt filmskapande .
Trobergs Dogmamanifest för rollspel innehåller ett antal regler för minimalistiskt rollspelsskapande .

I den mån det finns andra Dogmamanifest för rollspel vet jag inte vad de stipulerar.

Dewil

Selly

Level 5 Laser Lotus
Vilket innebär att jag också har rätt. Yay!

”Stackare, de förvirrar dig genom att diskutera olika dogmamanifest detaljinnehåll.”

Det långa svaret: Vänligen drag inte mig och Yyy över samma kam, då jag upprepade gånger påpekat att det på det här forumets ”common tongue” är Trobergs Dogmamanifest (third time’s the charm) som avses när folk pratar om ”dogmarollspel”. Din uppfattning i det här fallet är alltså identisk med min.

Det korta svaret: Blä, du skriver ju bara samma sak som jag skrev långt tidigare.

Rickard

Urverk speldesign
Du kan ta en titt på forumets ordlista (Startsida / Artiklar / Ordlista), där det finns förklaringar för exempelvis metaspela.. Om du saknar något ord där, så starta en ny artikel och fråga eller PM:a eller ICQ:a mig (du har ju mig på din lista) så kan jag lägga upp en ny artikel om det..

/Han som faktiskt lade upp metaspela, just för att Adus frågade en gång i tiden

Bunny

Crazy like a fool
Asså, jag fattar ingenting...

Vad ÄR det ni pratar om egentligen?

Dogma hit och dogma dit. Jagmenar, är det inte egentligen så att du försöker säga här, Selethil, att "dogmarollspel", det är samma sak som Trobergs Dogmautmaning (<- jag vet inte om någon har länkat dit än...)? Men det stämmer ju inte riktigt, för Troberg har blott lånat/tagit/stulit termen från några framträdande danska tänkare. Om Troberg var kvar här på forumet så skulle jag allt vilja ställa den skälmen mot väggen!

Jag hoppas att du kan skriva i lite mer klarspråk i framtiden, min vän. Ordbehandlaren är en resurs.

Storuggla

Champion
Nu var det uppklarat

Så, nu har det då förklarats vad som menas med Dogma, oavsett om man man menar film, rollspel här på forumet eller Krilles frukost. Då behöver inga jiddra med varandra heller, eller hur? :gremsmile:

Storuggla, just saying...