Nekromanti Efterlysning

Lan

Veteran
Sist vi spelade råkade vi döda en oskyldig dam i stridens hetta. Enda chansen för oss att komma ifrån the bad guys var att kasta en dynamit efter en av dem som råkade hålla en tjej som gisslan. Vi tycker i och för sig att hon kunde flyttat på sig med rånaren, men hon kanske blev lamslagen. Iallafall, vår spelledare som alltid har hög moral blev lite förbannad och sa till killen soom hade kastat dynamiten att det var nog bäst om han gjorde en ny gubbe eftersom den nuvarande skulle bli efterlyst i alla staterna som fanns. Jag tycker att det var lite överdrivet. Efterlysningen kunde faktiskt ha begränsat sig till denna aktuella staten samt en 2-3 närliggande. Vad tycker ni?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Eftersom det var jag som var SL så kan jag väl bidraga med lite ytterligare information. Vi spelade introduktionsäventyret till Western. Allting hade gått bra fram till slutstriden. Endast skurkarnas ledare var ännu i livet. Han tog en kvinnlig stadsbo som gisslan och krävde fri lejd och en häst. Killen med dynamiten var en spelare. Medan han stod och övervägde vad han skulle göra så dök en stadsbo upp med en häst som hans tänkte ge till skurken. Det var ganska uppenbart att stadsborna tänkte låta honom löpa. I detta läge kan man se att spelaren tänker "äh, va fan". Därefter kastar han dynamitgubben och orsakar två oskyldiga människors död.
Naturligtvis(?) blir jag som Sl förbannad på honom och tycker att han inte ska spela med sin rollperson något mer vilket han själv ville. Jag tyckte att det inte bara vara ett felaktigt beteende utan även var orättvist mot övrig oskyldiga rollpersoner. Han bara ryckte på axlarna och menade på att så här gick det till i Västern. Till saken hör att han även torterat en person medels kniv och krut. Skära upp sår i låret, häll i lite krut och tända fyr. Klockan var två på natten och vi hade en lång diskussion som egentligen inte ledde någon vart.

Med andra ord så är det fel att säga att han blir efterlyst i hela landet. Men jag anser ändå att jag hade rätt som bad honom göra en ny rollperson.

Storuggla

Champion
Hmm. Nja, efterlst är det ju inget tviel om att karln skulle blivit. Mord är ju mord. Och sen beror det ju på, mord med dynamit är ju... grovt. /images/icons/hairy.gif

Sen om han skulle fortsatt spela eller inte är ju upp till var och en och spela, men jag hade nod start rådigt honom att skapa en ny karaktär då det är apsvårt att ha en kampanj med en efterlyst snubbe och resten "oskyldiga". Blie lite klurigt, so to speak.

Storuggla, got out of Dodge

Lan

Veteran
Vi andra var ju faktiskt med på det, och tyckte att det var okej. Och som jag sade så kunde de förmodligen ha flyttat på sig. Nu var det inte det som var frågan här. Det var om efterlysningen var överdriven...

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Vi andra var ju faktiskt med på det, och tyckte att det var okej. "

Så vet jag vet så satt ni där och var tysta. Dessutom så var du död.

"Och som jag sade så kunde de förmodligen ha flyttat på sig. Nu var det inte det som var frågan här. "

Så du menar att det var deras eget fel att de dog? Sedan är det dessutom så att en dynamit inte är samma sak som en smällare. De kan ge hyfsade skador inom ett ganska så stort område.

"Det var om efterlysningen var överdriven... "

Visst, efterlysningen var överdriven, men det är frågan om det var det mest överdrivna som hände den kvällen. Även om han nu rent regelmässigt kan fortsätta spela med den rollpersonen så är det frågan om han inte skulle avstå av andra anledningar....
Hade gärna sett dig som Sl någon gång för övrigt. Det är inte alltid så lätt som det ser ut.

Lan

Veteran
Såja, såja....:) Nu ska vi inte hetsa upp oss.

Vi andra påpekade mycket väl att det var överdrivet. En del av oss iallafall. Jag var inte död heller faktiskt, och jag sade även till honom att kasta le dynamite. Jag säger dock inte att det var damens fel att hon dödades, självklart var det vårt fel, men jag hade iallafall rusat ifrån en antänd dynamit.
Att vara SL är än så länge inget jag vill sätta mig in i, då jag vet att det finns kompetentare personer till det i vår förening (du tex), samt så har jag än så länge inte...ska vi kalla det orken...*ganska lat* Puss på dig :)

Cad

Veteran
När man är spelledare får man räkna med det kan hända saker som man inte räknar med, ex damer sprängs i luften, rollpersoner har ihjäl varandra eller viktiga slps. Som spelledare hoppas man att spelarna spelar sina karaktärer efter en viss bestämd personlighet (karaktärstyp), för att detta underlättar att förutse oväntade situationer..så man kan förbereda sig på det oförutsedda..(bakgrundshistoria är bra både för sl o rp)
Men när det väl händer..o det gör det/images/icons/grin.gif får man improvisera..

Om nu rp´n är impulsiv, spontan, tanklös i sin roll, tycker jag det är helt ok att spränga både damer o annat smått o gott i luften...och inget att straffa spelaren för.men självklart får rp´n tacka o ta emot konsekvenserna...

Tja..bara en tanke..

Gusman

Veteran
Tjena!

Efter att ha läst de andra inläggen i diskusionen så kan jag hålla med om att efterlysningen var någott överdriven.
Men om man víll att rp skall lida för sina dåliga val så kan sl alltid kasta in ett par avlägsna släktingar med mycket pengar som är villiga att sätta en stor peng på rp'n huvud. /images/icons/devil.gif

nomardiculdacar

Warrior
Nä hör nu... Om skurken tar henne som gisslan med pistol mot tinningen (okej, det är inte säkert att han gjorde det) är hon nog inte så pigg på att springa, då är nog chansen ganska liten att hon klarar sig.Dessutom är det svårt att springa med korsett (jag vet för jag har själv en) och femtioelva underkjolar, så hon skulle nog inte hunnit komma tillräckligt långt bort. Nåväl, jag ska inte klaga alltför mycket, jag är själv ganska uppfinningsrik/images/icons/smile.gif

Tycker för övrigt att det hade varit en bra fortsättning på en kampanj, att jaga ner banditen som gjort en sådan neslig sak. Nu kan man alternativt jaga RP:n.
Grabben/tösen skulle nog må bra av en rejäl ryktessänkning... tortyr gillar jag inte!!/images/icons/mad.gif

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Tycker för övrigt att det hade varit en bra fortsättning på en kampanj, att jaga ner banditen som gjort en sådan neslig sak. "

Det var det som var tanken. Men jag räknade inte med att spelaren skulle försöka sig på en sådan sak. Det var för övrigt första gången som vi spelade Western.

"Nu kan man alternativt jaga RP:n."

Kanske det, men jag tycker nog det är enklare att betrakta det hela som en testomgång och göra nya rollpersoner istället.

nomardiculdacar

Warrior
Jag tycker nog det är enklare att betrakta det hela som en testomgång och göra nya rollpersoner istället

Det skulle ju kunna bli de nya rollpersonernas första uppgift, att jaga ner denne neslige bandit och föra honom till rättvisan./images/icons/clever.gif Har du gott om formulär?

mat

Veteran
Hejsan

Det är jag som torterade mannen och sprängde banditen och kvinnan åt all världens håll. Men jag skall nu förklara vissa saker som ni glömt ( eller inte vet).

1. Killen jag torterade var en bandit, vi var under tidspress och behövde ha ut information kvickt. Jag trodde jag var en Cowboy som var van att avrätta skadade kalvar. Men tydligen var jag en pojke på 10 år som nyss hade kommit på att han är homosexuell.

2. Banditen i slutet höll en kvinna som gislan. Jag resonerade så här. Om jag slänger en dynamit i en stor båge. Med en stubin ganska lång stubin så lär de inte stå kvar. Men så fel jag hade. Banditen och kvinnan stod och tittade på dynamiten i goda 20 sekunder innan den exploderade. KOnstigt . Men det kanske är tjusningen med rpg ???? NOOOOOOTTT.

Ha det bra allesammans. Och Walium, upp med mulen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hade jag orkat tjöta något mer om det här så hade jag väl gjort det. Men det orkar jag alltså inte. Med ett par smidiga efterhands konstruktioner kan man vinna de flesta diskussioner. Det kan vara värt att notera till en annan gång.

Cad

Veteran
/images/icons/grin.gif Kul att följa den här tråden!

Påminner om en spelgrupp jag var med i för länge sedan..Man ska inte ta allt så allvarligt.

Kom ihåg..sl är Gud..