Nekromanti Egendom

nomardiculdacar

Warrior
I Offensiv står det att man får ha pistoler på allmän plats, men automatkarbiner o dyl endast på sin egendom, i detta fallet min van. Betyder det att man även får skjuta på sin egendom, jag menar, vem ska stoppa en ifrån att öva i trädgården? Eftersom bilar räknas som egendom, skulle det betyda att man kan stå i sin bil och peppra (Om ingen blir skadad. Då kan det bli värre). Jag hade tänkt att köpa en steady-gun (japansk, så klart!) , sätta den i bakre delen av min van och, vid behov, skjuta nedhållande eld på eventuella förföljare (eller hitta en kompis som kan skjuta, kan bli jobbigt att skjuta och köra samtidigt/images/icons/smile.gif). Är jag galen/images/icons/hairy.gif ?

Tippis

Warrior
Har inte forskat i hur det är i "verkligheten" men förslagsvis:

Snälla varianten: Ja, du får skjuta på egen egendom, men om så mycket som en hylsa hamnar utanför egendomen åker du in (dvs, du kan skjuta nedhållande eld inuti bilen, men så fort kulorna lämnar bilen är det brotsligt, vilket gör den nedhållande elden meningslös... om du inte har en shoot-out i en lastbilstrailer då...)

Elaka varianten: Nej, du får bara skjuta på områden officiellt klassade som "skjutbana" där skjutbaneägaren måste skaffa en speciellt licens för varje vapentyp som skall avfyras på banan (pilbåge, pistoler, k-pistar, jaktgevär osv).

Men det är klart... det beror ju på vilken licens du har. Med jaktlicens kan du ju alltid gå ut i skogen och knalla, eller för att citera South Park:

"It's coming right at us!!" BLAMMMMO!

Krille

Super Moderator
"Betyder det att man även får skjuta på sin egendom"

Förmodigen inte. Har du inte en certifierad skjutbana med godkända stoppvallar så är skytte en säkerhetsrisk. I så fall kan du nog räkna med diverse åtalspunkter som vårdslöshet och i värsta fall dråp, vållande till annans död, vållande till skada etc. Dessutom är skjutande inte direkt tyst, så du får nog räkna med risken att du åker dit för störande av ordning.

"Eftersom bilar räknas som egendom, skulle det betyda att man kan stå i sin bil och peppra"

Skilj på fast egendom och lös egendom. Fast egendom omfattar tomtmark, hus etc. Lös egendom är sådan som kan transporteras bort, inklusive bilar. Att ha vapen på sin egen egendom innebär att man får bära vapen på sin fasta egendom, inte att man får ha den på sin lösa. I så fall skulle du kunna köpa en videobandspelare och ställa dig på den och skjuta.

I Sverige gäller att vapen inte får föras på allmän plats över huvud taget, med undantag för tjänstevapen när man är i tjänst och transportsäkrat vapen till eller från en plats där vapen får brukas (skjutbana eller älgjaktskog). Även med lättare vapenlagar kan man nog konstatera att vapen i bilen måste vara transportsäkrade och definitivt inte får brukas.