I min Fading Suns-kampanj gick jag över till SWd20 eftersom det ursprungliga systemet var rätt uselt. Men då fick jag lite problem, eftersom 1) den "officiella" d20-versionen av reglerna hade rätt trista klasser och 2) de inte räckte till
Svaret blev att modda, modda och modda lite till. Men hur balanserar man egna klasser? Hur kan man avgöra vad som är lämpliga värden för skillpoints, featstillgång, basattack och saves? Hur "bra" är godtycklig feat eller specialförmåga?
En av mina spelare hittade nån variant avsedd för anime-lika kampanner, som iofs var hyfsad i grundtänket (bygg klassen mha ett antal poäng per level) men som passar lite halvdåligt för SW-systemets grundklasser.
Finns det andra system för att bygga klasser? Böcker eller websidor kvittar...
Svaret blev att modda, modda och modda lite till. Men hur balanserar man egna klasser? Hur kan man avgöra vad som är lämpliga värden för skillpoints, featstillgång, basattack och saves? Hur "bra" är godtycklig feat eller specialförmåga?
En av mina spelare hittade nån variant avsedd för anime-lika kampanner, som iofs var hyfsad i grundtänket (bygg klassen mha ett antal poäng per level) men som passar lite halvdåligt för SW-systemets grundklasser.
Finns det andra system för att bygga klasser? Böcker eller websidor kvittar...