Nekromanti Egenskaper & ålder

G

Guest

Guest
Nu har jag gjort färdigt en tabell över åldersmodifikation när det gäller egenskaper... Vad jag nu behöver är era tankar och kritik... Är något helt åt skogen konstigt? är det något som är helt superbt... Get it out!
<table cellpadding=3 cellspacing=0 border=1><tr><td>Ålder »</td><td>15-20</td><td>21-30</td><td>31-40</td><td>41-50</td><td>51-60</td><td>61-70</td><td>71-80</td></tr><tr><td>Styrka</td><td>- 1</td><td>+ 1</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>- 1</td><td>- 2</td><td>- 3</td></tr><tr><td>Storlek</td><td>- 1</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td></tr><tr><td>Fysik</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>- 1</td><td>- 2</td><td>- 3</td></tr><tr><td>Smidighet</td><td>+ 1</td><td>+ 1</td><td>+/- 0</td><td>- 1</td><td>- 1</td><td>- 2</td><td>- 3</td></tr><tr><td>Reflex</td><td>+ 1</td><td>+ 1</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>- 1</td><td>- 2</td><td>- 3</td></tr><tr><td>Utseende</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td></tr><tr><td>Intuition</td><td>-1</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+ 1</td><td>+ 2</td><td>+ 2</td></tr><tr><td>Psyke</td><td>- 2</td><td>- 1</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+ 1</td><td>+ 2</td><td>+ 2</td></tr><tr><td>Intelligens</td><td>- 2</td><td>- 1</td><td>+/- 0</td><td>+/- 0</td><td>+ 1</td><td>+ 2</td><td>+ 2</td></tr><tr><td>Allmänbildning</td><td>- 2</td><td>- 1</td><td>+/- 0</td><td>+ 1</td><td>+ 1</td><td>+ 2</td><td>+ 3</td></tr></table>

EDIT: Värdet man kan ha i egenskaperna kommer nog att ligga mellan 3-12

Troberg

Sinister eater
På det hela taget ganska rimlig och okontroversiell. Jag har egentligen bara två kommentarer:

Psyke är lite överrepresenterat.

Utseende borde kanske också variera med åldern? I de flesta sammanhang där det används i spel så spelar åldern antagligen in.

G

Guest

Guest

Ok... why?

Utseende borde kanske också variera med åldern? I de flesta sammanhang där det används i spel så spelar åldern antagligen in.

Jo jag tyckte att den egenskapen var lite kluven... Alltså vad är egentligen ett bra utseende... Vissa tycker ju det är vackert med rynkor medans andra tycker det är fy och blä... så den kändes väldigt svår att lösa... Det var därför jag la +/- 0 på den... men men... får se hur man löser det

Troberg

Sinister eater
"Psyke är lite överrepresenterat."

Ok... why?
Titta på din tabell igen...

Jo jag tyckte att den egenskapen var lite kluven... Alltså vad är egentligen ett bra utseende... Vissa tycker ju det är vackert med rynkor medans andra tycker det är fy och blä... så den kändes väldigt svår att lösa... Det var därför jag la +/- 0 på den... men men... får se hur man löser det
Jo, men det är ju samma med tex allmänbildning. Vissa tycker att det är nödvändigt att veta hur man lagar köttbullar men tycker att det är helt onödigt att kunna laga en bil och vice versa. I slutänden blir det en tolkning av något slags genomsnitt av befolkningen. I detta sammanhang tror jag att de flesta finner yngre är attraktivare (inom gränser så klart). Hade du skrivit utstrålning eller liknande i stället för utseende så hade det kanske varit annorlunda, men vi är ju mer eller mindre biologiskt programmerade att tycka att folk är som mest attraktiva någon gång efter könsmognaden. Detta skönhetsideal har sedan spritt sig vidare till andra områden. Titta på en genomsnittlig reklam, sitcom eller film, det är unga och vackra människor man visar.

G

Guest

Guest
En "Psyke" skulle vara "intelligens"! Tack [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Intelligens

Exakt vad är det du anser att egenskapen Intelligens representerar? Det är uppenbarligen inte kunskap om något, eftersom det ingå i allmänbildning, och inte heller mer abstrakta intelligensrelaterade områden, eftersom de ingå i Psyke eller Intuition. Kvar blir då det som traditionellt kallas intelligens: förmågan att dra slutsatser, se sambant och tänka logiskt. Är det verkligen rimligt att man får avdrag i det för att man är ung? Unga människor är inte dummare än gamla, eventuellt mer obildade. Talande är att många vetenskapsmän (till exempel Einstein) gör sina stora, revolutionerande upptäckter i relativt unga år. Detta talar mot att Intelligensen skulle öka med åldern.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
<blockquote><font class="small">Citat troberg och Krasnoyask:</font><hr />

Ok... why?[/quote]
För att det står med två gånger i tabellen.. :gremsmile:

Jag tycker väl att det är en schysst förenkling av hur det kan vara.. Dessutom så är det din spelvärld, så jag kan ju liksom inte argumentera för att "såhär är det"..

Jag funderade dock lite över intuition.. När jag sökte så fick jag reda på att det var "Sjätte sinne/Uppmärksamhet".. Tycker det är lite konstigt att äldre har bättre på det.. Jag tänker mig gärna 60-80-åringar som lite halvblinda, halvdöva och/eller allmänt virriga.. Alla är inte så (jag antar att de hade högt i egenskapen innan modifieringen :gremwink:) men en majoritet, kanske?

Det hade kanske varit bra om du skrivit ut en kortkort förklaring över vad allting är för något.. Hur ska man titta på egenskapsförändringen? Ska man addera ihop alla modifieringar om exempelvis är 55 år gammal? Så Styrkan får (-1, +1, -1) en total modifikation på -1? Det verkar i så fall lite krångligt.. Vid närmare eftertanke så är det nog inte så, då du har så låga värden i dina egenskaper och vissa adderingar i så fall skulle bli kolossala.. Då undrar jag istället hur det är tänkt när man byter åldersgrupp, från 50 till 60.. Måste man räkna ut en differens mellan de två åldersgrupperna? Det är också rätt omständigt (för en sådan enkel sak)..

Storlek tycker jag är en rätt menlös grundegenskap, såhär åratal efter DoD-spelledande.. Styrka och Fysik kan lika gärna symbolisera storlek i form av kroppsbyggnad.. Tänk dig sjäv.. Styrkan ökar oftast i takt med ju större en varelse är.. Längd och vikt borde vara upp till spelaren att vilja bestämma.. Man har oftast någon klar bild över hur gubben ska vara när man skapar den..

Jag hade en egen liten husregel för Drakar och Demoner, som du säkert minns..?

<table><tr><td>Ung</td><td>Mogen</td><td>Medelålders</td><td>Gammal</td></tr><tr><td ALIGN=center>-1/+1</td><td ALIGN=center>-1/+1</td><td ALIGN=center>-4/+2</td><td ALIGN=center>-8/+4</td></tr></table>
Man adderar alla grupper, så en Mogen varelse får +2 och -2 på sina egenskapsförändringar.. Jag tycker den har fördelen att man kan komma ihåg tabellen i huvudet vilket man inte kan med din (lika lätt, i alla fall).. Man kan dessutom direkt se hur det blir om varelsen "byter" åldersgrupp och slutligen så kan den lösningen jag kommit fram till balansera dåliga slag man fått på sina grundegenskaper.. Jag slumpar ju fram grundegenskaper i DoD.. Nackdelen är ju att spelaren inte sätter ut sina modifieringar "trovärdigt", fast spelledaren ska ju i viss mån vara med i karaktärsskapandet, eller hur? Så denne kan ifrågasätta lite om spelaren sätter ut lite konstiga värden..

Om man köper egenskaper däremot så tycker jag inte du ska ha med egenskapsmodifieringar av ålder alls.. Låt spelaren logik få bestämma detta när denne köper sina egenskaper.. Det är ju rätt logiskt att en gammal varelse är mindre stark som en ung varelse.. Detta just för att man ska slippa att opt:a gubben, vilket får den effekten att de flesta karaktärer i samma åldersgrupp har likadana värden.. För om man är 75 år så känns det meningslöst att köpa 4 i Fysik, för den blir ju ändå bara 1.. Då kan man köpa 3 och låta den bli 1.. Å andra sidan så ligger dina egenskaper mellan 3 och 12, så jag antar att man slår fram dem med 3T4..?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som fick en tanke på att införa egenskapsförändringar beroende på spelarens ålder

Troberg

Sinister eater
Re: Intelligens

Är det verkligen rimligt att man får avdrag i det för att man är ung? Unga människor är inte dummare än gamla, eventuellt mer obildade.
Men man saknar samtidigt stora delar av det sammanhang som gör att man kan använda intelligensen effektivt. Att angripa problem helt förutsättningslöst är ofta inte speciellt effektivt.

Det finns något slags diffus gråzon mellan intelligens och allmänbildning här. Jag vet inte hur man bäst hanterar det i speltermer.

G

Guest

Guest
Jag funderade dock lite över intuition.. När jag sökte så fick jag reda på att det var "Sjätte sinne/Uppmärksamhet".. Tycker det är lite konstigt att äldre har bättre på det.. Jag tänker mig gärna 60-80-åringar som lite halvblinda, halvdöva och/eller allmänt virriga.. Alla är inte så (jag antar att de hade högt i egenskapen innan modifieringen ) men en majoritet, kanske?

Jo det har du ju faktiskt väldigt rätt i... Men jag tänkte mer en undermedveten känsla av att tex man känner på sig att någon stirrar på en...

Då undrar jag istället hur det är tänkt när man byter åldersgrupp, från 50 till 60.. Måste man räkna ut en differens mellan de två åldersgrupperna? Det är också rätt omständigt (för en sådan enkel sak)..

Ett exempel:
Byttan har nyss gått över till 61-70 gränsen och spelaren tar då bort 1 poäng i styrka för honom... Eftersom han har tagit bort en när han blev 51... Om du förstår... Alltså denna tabell är mest till då man skapar gubben... Som kommer slås fram...

Å andra sidan så ligger dina egenskaper mellan 3 och 12, så jag antar att man slår fram dem med 3T4..?

Eller 2T6 med ett minimum på 3... Men jag är inte riktigt säker på detta dära ännu...

G

Guest

Guest

Exakt vad är det du anser att egenskapen Intelligens representerar?

Jag kan ju hålla med dig om att det kan vara lite knasigt med både allmänbildning och intelligens... men jag tänkte det som två sidor av intelligensen på något sätt... En person med mycket intelligens men lite i allmänbildning... Kan ju vara duktig på att dra logiska slutsattser när det gäller olika saker... Mer att hans tankeverksamhet jobbar...

En personen med mycket allmänbildning där emot jobbar kanske mer med minnnet och försöker komma ihåg hur den logiska slutsattsen var...

Alltså det är ju två sorters intelligens som kan vara bättre/sämre vid olika situationer...

Hmmm... luddigt men jag hoppas du förstår

Pom

Swashbuckler
Pyttesmå funderingar om i marginalen...

Lite beroende på hur du definierar Smidighet kan jag tänka mig att kategorin 15-20 år inte skall ha någon bonus. Fumliga tonåringar finns det gott om.

Storlek kan möjligen få krympa något med hög ålder. Många blir tanigare och till och med lite kortare med åren.

Det är ett rejält hopp i Styrka mellan 15-20 och 21-30. Jag säger inte att det känns fel realistiskt sett, men alla andra förändringar går 1 steg i taget. Här är det 2 steg. Rent estetiskt skulle kanske 1 steg vara snyggare.

Med Utseende tycker jag att du antingen skall ha med åldersmodifikationer, eller också hantera Utseende på ett annat sätt än genom att ha det som ett sånt här värde. Kanske helt enkelt kalla det Ungdomlighet eller Vördnadsvärdighet eller så.

Småsynpunkter eftersom du bad om dem :gremsmile:. I stort ser det bra och praktiskt ut.

Johan K

Gammal & dryg
Jaa, det ser ju ganska logiskt ut tycker jag... Inget att klaga på där.
Tycker att siffrorna verkar vara propotionella, elelr hur nu det ordet stavas, känns som de är välmotvierade..

/ Johan K, som säkert kommer att få träningsvärk efter att ha besökt Helsingör för att inhandla lite... :gremtongue:

Troberg

Sinister eater

Jag kan ju hålla med dig om att det kan vara lite knasigt med både allmänbildning och intelligens...
Nejdå, det är två olika saker, de bara hänger ihop. Jag skulle tex tycka att det var konstigt med jättehögt i ena och jättelågt i andra på samma karaktär.

Det är lite som att man antagligen har lättare för en typ av hantverk om man är bra på andra, besläktade typer.

G

Guest

Guest

Jag tänkte lite på att man kan döpa om intelligens till "logiskt tänkande" eller något sådant... Känns det som ett bättre namn på egenskapen?

sockerpappan

Veteran

Man kan kolla på förändringar i intelligenstest och se att unga människor ofta tänker lite kvickare, men gamla har rutin och mer effektiva lösningsstrategier med vilka de klarar sig likvärdigt. Sedan mäter ju det intelligenstestet jag talar om, WAIS III, saker som både skulle hamna i allmänbildning och intelligens enligt den uppdelningen som gjorts i denna tråd, men ändå.

Magnus_UBBT

Veteran

Talande är att många vetenskapsmän (till exempel Einstein) gör sina stora, revolutionerande upptäckter i relativt unga år. Detta talar mot att Intelligensen skulle öka med åldern.
Inte helt riktigt. Anledningen till att många stora vetenskapliga upptäckter, särskilt inom teoretisk naturvetenskap, görs av en ung Einstein, eller en ung Subrahmanyan Chandrasekhar, är inte för att intelligens inte ökar med åldern. Troligare är att när en människa blir äldre "stelnar" de akademiska musklerna lite, det är lite otäckt med nya rön -- och betydligt bekvämare att luta sig på gamla lagrar. Einstein sa "God does not play dice with the universe" inte för att han hade svårt att förstå kvantmekanikens teorier, utan för att han kände sig obekväm med den. Han hade omkullkastat vetenskapen en gång redan, han kände nog att det räckte där. Kanske lite hybris, kanske lite vrånghet. Men mycket berodde nog på att när man är ung är man inte lika kär i det kända.

Att intelligensen inte ökar med åldern beror på hur man definierar intelligens, men viljan att applicera den på problem vars lösning kan vara revolutionerande minskar drastiskt med åldern.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Jag tänkte lite på att man kan döpa om intelligens till "logiskt tänkande" eller något sådant... Känns det som ett bättre namn på egenskapen?
Nej, Intelligens är ett bra namn. Logiskt tänkande är just vad de flesta förknippar med intelligens. Jag ville bara veta hur du hade tänkt, eftersom du brutit ut andra saker som allmänbildning och intuition ur egenskapen.

/tobias

G

Guest

Guest
slog jag huvudet på spiken?

Förstod ni vad jag menade innan då när jag förklarade skillnaden mellan intelligens och allmänbildning?

Johan Granberg

Swordsman
Rise above, we're gonna rise above...

Schysst avatar, oschysst inlägg...eller nåt.
Okej, för att vara lite mer seriös. Innan jag klagar eller hyllar vill jag veta en sak: Hur avgör man rollpersonens egenskaper i spelet? Slås de fram, köps de med poäng, väljer man fritt eller hotar man spelledaren tills han ger en det man vill ha?

/Johan som har åsikter men vill veta mer innan han yttrar dem!

G

Guest

Guest
Re: Rise above, we're gonna rise above...

Schysst avatar, oschysst inlägg...eller nåt.

Hurra & hilp...

Hur avgör man rollpersonens egenskaper i spelet?

Spelarna kommera att slå fram sina egenskaper... Antagligen rakt av eller så får de slå 10 gånger och sedan placera ut... Det hade jag tänkt iaf... Inget köpande...