Nekromanti Egenskaper

Rainbow38

Veteran
Vanligtvis verkar grundegenskaper/attribut delas in i skalor mellan 3 och 18 medan andra saker kan vara något som man har eller inte har - exempelvis förmågor som andesyn eller dubbelhänt. Andra saker kan lätt delas in i olika klasser som står för hur hög grad av kunnighet man har 1 - Lite kunning, 2 - normalbegåvad och 3 - expert.

Min tanke är att man behöver lite av varje för att få det bra. Bara antingen-eller-egenskaper blir inte realistiskt medan bara skalor från 3-18 lätt blir tråkigt och ointressant.

MVH John

Foggmock

Myrmidon
Ånejdu. Ta en titt på Västmark för ett fräscht egenskapssystem.

...det var väl också det jag hade att säga. Ditt inlägg var inte så uttömmande.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Min tanke är att man behöver lite av varje för att få det bra. Bara antingen-eller-egenskaper blir inte realistiskt medan bara skalor från 3-18 lätt blir tråkigt och ointressant.
Men om man har olika skalor för olika saker blir systemet snabbt oöverskådligt. Om man har Styrka 8 och Historia 79, vad innebär det? (Det betyder antagligen att man spelar en historiker i CoC, men det var inte det jag menade.) Jag tycker att man ska använda samma skala på allting om det inte finns ett väldigt bra skäl att låta bli. En skala för egenskaper/färdigheter och en för antingen-eller tycker jag är lagom mycket.

/tobias

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag håller med. Smidigast är helt klart de system som använder samma skala till så mycket som möjligt. Västmark är redan nämnt, annars är Fuzion rätt trevligt.

Boll

Veteran
Personligen så föredrar jag - och uppenbarligen andra - att systemet har i stort sett samma skalor till allt. Det bli mer lättöverskådligt, och du kan snabbt komma på egna regler (när det behövs) - eftersom du vet vilka skalor du skall använda.

Jag tycker också att Västmark är ett bra exempel på hur överskådligt man kan göra ett rollspel.

Jag kan dock inte säga att jag träffat på så många rollspel som använder sig av helt olika skalor till olika saker, någon som kan ge ett exempel?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag vet itne om jag tycker att siffrorna är tråkiga. De finns där för ett syfte. Sen är det upp till spelarna att itne tänka "han har 18
i styrka" vilket Starchallenge försöker uppmuntra så mycket som möjligt.

Gällande flera olika skalor... Jag har nog kört mycket T100 men för vissa förmågor används T20. Egentligen bara därför att jag ville att det skulle "kännas" annorlunda att använda dem jämfört med alla T100 slag för att de förmågorna är så skilda från det övriga spelet. Grundegenskaperna är dock ca en tredje del av procentskalan dvs 1-30 där vissa extremer kan klättra upp till 50 men det kräver en mer ingående beskrivning. Det här kan verka mycket märkligt vid en första anblick här på forumet men jag tror det kommer klarna då de som orkar läser reglerna.

Man Mountainman

Storsvagåret
So? Det är väl det system som de flesta rollspel har. Vissa egenskaper ligger på skalor mellan två godtyckliga heltal, medan andra är digitala så att man antingen har dem eller inte har dem.