Nekromanti [Eget RPG] En liten bit på väg...

solvebring

Superhero
Jag håller på med ett eget rollspel.
Först hade jag tänkt att göra något slags fantasy-artat samurajspel, men det föll mig genast ur händerna då jag kom att känna för att spela Sci-Fi. Bland annat har jag gjort en tråd gällande det på Rollspels-forumet, där jag låter mig tipsas om bra Sci-Fi-spel, då jag faktiskt inte äger något ännu.
Att spela Sci-Fi är alltid kul på ett eller annat sätt, det är ett som är säkert. Så därför har jag börjat göra grundregelsystemet till ett tänkt Sci-Fi-spel som jag vill göra.

Bifogar vad jag hittills fått ihop.
Ni kan ju kika och säga vad ni tycker. Själv är jag ganska nöjd, dock är det bara en nätt start och mycket fattas ännu.

Genesis

Ni dés ni maître
Systemet ser ut som grundläggande BRP, precis som det ser ut i gamla DoD, med några mindre kosmetiska förändringar. Och, tja, det har ju funkat bra i alla dessa år (det finns en massa rollspel som kör med BRP, ju), så varför inte? Du diggar ju BRP, så jag ser ingen anledning till att ändra på det.

En gammal forumssanning som hittills stått mer eller mindre oemotsagd är dock "Förkortningar är dåliga". I löpande text är de bara irriterande, och på rollformulär kan man ju använda dem om det finns dåligt med utrymme, men bara i nödfall. Jag skulle rekommendera att du slopar alla förkortningarna, för de tjänar egentligen inget syfte. Eller?

solvebring

Superhero
Tack så mycket för den sakliga kritiken.
Jo, hoppas att det skall funka bra.

Jag skulle rekommendera att du slopar alla förkortningarna, för de tjänar egentligen inget syfte. Eller?
Jo, får nog lov att göra det. Du har så rätt så. Sitter i av gammal vana bara. Hehe... :gremwink:

G

Guest

Guest
Jag diggar Sci-Fi och slukar det mesta jag kan få tag på. Så jag hoppas du håller ditt projekt i liv så vi får se en färdig produkt.

Dock! och detta är ett STORT dock, och jag vet att vi har pratat om det tidigare, men MÅSTE du har med grundegenskapen Storlek, alltså jag får rysningar och hjärntumörer när jag ser den egenskaper i ett rollspel.... :gremlaugh:

Hur som helst? Vad är det för typ av Sci-Fi du har tänkt dig... Jag har själv ca 30-40 sidor av ett gammalt Sci-Fi rpg projekt som ligger och skräpar, kanske något du en dag vill kolla in om du får idetorka...

Lycka till!

solvebring

Superhero
Jo, jag har tänkt mig ett ganska renrakat Sci-Fi.
Bara människor som spelbara raser, sedan lite underliga monster runtomkring detta då som inte förekommer direkt vanligtvis.
Ganska så enkelt i sin form, kommer att bli en del jobb med farkoster etc. då det är tänkt att det kommer att resas mycket, och därmed kommer det att uppstå en mängd problem och nödsituationer i rymden, samtidigt som det kan bli dramatiska nödlandningar på okända planeter osv. :gremsmile:

Jag skulle kalla genren för TintinSci-Fi... :gremwink:

Dock! och detta är ett STORT dock, och jag vet att vi har pratat om det tidigare, men MÅSTE du har med grundegenskapen Storlek, alltså jag får rysningar och hjärntumörer när jag ser den egenskaper i ett rollspel....
Ja se, det tror jag i alla fall. För STO kommer att spela in på mängden andra olika saker och därför gillar jag storlek. Den är dessutom bra att ha i koncisa situationer där vikt och det spelar roll.

Olle Linge

Snigel
Vikt och det

Den är dessutom bra att ha i koncisa situationer där vikt och det spelar roll.
Nu blir jag nyfiken. Jag har under min rollspelskarriär (14 år nu, eller så) aldrig kommit i en situation där det är viktigt vad rollpersonen väger och/eller hur stor denne är (förutsatt att exempelvis förmågan att vara stark täcks av en annan grundegenskap, vanligen styrka eller fysik). Beror det här på en skillnad i spelstil? Vilka fall använder du storlek? Nu menar jag inte vad du tänkt att den ska användas till, utan jag är nyfiken på vad du (eller någon annan) faktiskt använder den till.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Kast med liten dvärg? [nt]

...eller kast med liten Krank, som brukade spelas på hans barndoms skolgård?

Pom

Swashbuckler
Re: Vikt och det

Jag har under min rollspelskarriär (14 år nu, eller så) aldrig kommit i en situation där det är viktigt vad rollpersonen väger och/eller hur stor denne är (förutsatt att exempelvis förmågan att vara stark täcks av en annan grundegenskap, vanligen styrka eller fysik). Beror det här på en skillnad i spelstil? Vilka fall använder du storlek? Nu menar jag inte vad du tänkt att den ska användas till, utan jag är nyfiken på vad du (eller någon annan) faktiskt använder den till.
Storlek som ett eget värde lägger jag mig inte i, men själv råkar jag då och då ut för att det är relevant att veta hur stor en rollperson är och vad hon väger.

Exempel från förra spelmötet:

- En klen liten sagoberättare stod nere i en grotta bredivd ett klätterrep som ledde upp till markytan. Vid hennes fötter låg tre stycken medvetslösa kamrater av varierande vikt. Hon orkade inte klättra upp med någon av dem, utan hade all möda att själv ta sig upp och hämta hjälp. Hjälpen var en hyggligt stark jägare. Tillsammans kunde de sedan få upp kumpanerna.

Hade jägaren varit på plats och sagoberättaren medvetslös hade han kanske kunnat bära upp henne.

Hade den urstarke bärsärken varit vid medvetande hade han kunnat bära upp vem som helst av de andra.

solvebring

Superhero

Jag vet inte hur många gånger fällor, broar etc. som har spelat stor roll samman med STO i t.ex. mina DoD-scenarion. Dessutom spelar det stor roll om man är i grottor och krälar:
Hur stor är grottan, vilka modifikationer ges utefter hur stor karaktären är?
Dessutom vill jag veta vem min karaktär är, och då vill jag gärna veta längd och vikt: Skall jag rumstera det till en lång och klen RP, eller vill jag ha en kort och satt liten tjockis osv?
En kroppsbyggnad kan säga mycket faktiskt.
Och...
- "En tjuv är uppe och ålar sig fram över ett stugtak av en eller annan anledning (spelare har ju sin idéer ibland). Taket består av tätt lagda reglar med bunden halm över. Detta är inte så stabilt och orkar endast ta ca 70 kg."
Kika efter hur mycket denna RP väger, rasar han igenom taket och förstör alltihop eller ej?

Jag tycker med andra ord att storlek gör mycket, och absolut inte är någon GE som man skall strunta i. Dock verkar alla andra finna den värdelös, men det struntar jag praktiskt taget i, för jag har alltid ansett STO användbar. Jag som SL har kunnat smida många saker utifrån det faktiskt.

Att dra in det i STY blir lite fel, har man något som Kropp som grundegenskap som svarar för STY. FYS, STO och allt det är det en sak. Men detta har ju alltid att göra med hur STY och FYS definieras etc.
Själv, vad det kommer till BRP har jag det gärna enkelt uppradat, var för sig.

krank

Jag vet inte hur många gånger fällor, broar etc. som har spelat stor roll samman med STO i t.ex. mina DoD-scenarion.
Är det alltid en bra grej att vara stor? Eller liten? Varför i hela friden skulle man slösa viktiga poäng på att inte kunna ta sig igenom öppningar och vara för tung för broar när man kan spendera motsvarande poäng på att bli stark, tåla spö eller vara smart?

Grundegenskaper bör vara grejer som är hyfsat ensidigt positiva, annars finndet liten eller ingen anledning att satsa några proäng i dem.

Tyngd och storlek är en sån där grej jag tycker att man helt enkelt kan skriva upp - Längd och Vikt, utan något system för att "köpa" längd och vikt...

Rickard

Urverk speldesign

Är det alltid en bra grej att vara stor? Eller liten? Varför i hela friden skulle man slösa viktiga poäng på att inte kunna ta sig igenom öppningar och vara för tung för broar när man kan spendera motsvarande poäng på att bli stark, tåla spö eller vara smart?
I DoD så används Storlek för att räkna ut hur mycket stryk man tål och hur mycket stryk man kan ge. Rent regelmässigt så är det oftast sämre att vara liten, medan (köp)äventyren brukar premiera de små. Egentligen tycker jag att det vore bra om alla grundegenskaper kunde ge negativa saker vid höga värden. Om man har högt värde Intelligent så kanske man snackar på ett sådant invecklat sätt att folk inte förstår.

/Han som upplyser

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Vikt och det [OT]

Egentligen tycker jag att det vore bra om alla grundegenskaper kunde ge negativa saker vid höga värden. Om man har högt värde Intelligent så kanske man snackar på ett sådant invecklat sätt att folk inte förstår.
Det vore ganska coolt, faktiskt. Man borde kunna köpa sig fri från nackdelen, dock, men till ett hyfsat högt pris. Typ:

Hög Intelligens: Arrogant
Hög Karisma: Fåfäng
Hög Styrka: Aggressiv
Hög Fysik: Häsofreak (dricker inte alkohol, måste jogga varje dag ...)
Hög Storlek: Stor (nackdel i sig, kan inte köpas loss)
Hög Psyke: Envis
Hög Smidighet: Öh, ingen aning, faktiskt

krank

Egentligen tycker jag att det vore bra om alla grundegenskaper kunde ge negativa saker vid höga värden.
Varför det?

Poäng är ju ändå en balansmässig grej - antal spenderade poäng mäter hur "bra" karaktären är. Annars kan man lika gärna plutta ut vilka värden man känner för, liksom.

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Hög Smidighet: Öh, ingen aning, faktiskt”

Våghalsig? Helt klockrent är det väl inte, men det är tyvärr det enda förslaget jag har att komma med.

(Sen hade jag nog satt ett uppseendeväckande yttre som Karismans nackdel, men det är ju förstås en smaksak. Ditt förslag funkar naturligtvis också.)

Rickard

Urverk speldesign

Varför det?

Poäng är ju ändå en balansmässig grej - antal spenderade poäng mäter hur "bra" karaktären är. Annars kan man lika gärna plutta ut vilka värden man känner för, liksom.
Sant, trodde att man slog grundegenskaperna, för då hade det varit mer skäligt. Men nu ska jag inte OT:a mig mer.

/Han som fick ladda hem filen för att kolla

Nu har jag inte läst de andra inläggen så noga, bara skummat lite, och det här med sto... Well, kan det inte finnas nån slags "standardmall" vad det gäller storlek, och vill man frångå den så kostar det poäng/ eller att man får poäng, då det oftast i verkligheten är mer positivt att vara lite större än mindre. Åtminstone i vår värld.

krank

då det oftast i verkligheten är mer positivt att vara lite större än mindre. Åtminstone i vår värld.
Mnjae? Man kan vara tjock, till exempel - då är man stor. Och det är inte så positivt...

Sedan får väl jag som kort säga att visst finns det nackdelar, men de är till 90% sociala, med att vara kort. Det är ungefär lika ofta man behöver komma åt någonting långt ner som långt upp, så den nackdelen tar liksom ut sig själv.

//Krank, som testat att vara både kort och smal&senig, och kort och lite knubbig

Olle Linge

Snigel

Nu bad jag ju om exempel där storleken var grejen och inte styrka. I ditt fall hade ju egenskaper som styrka eller fysik klarat av problemet utmärkt.