Nekromanti [Eget RPG] En liten bit på väg...

Pom

Swashbuckler
Re: Vikt och det

Nu bad jag ju om exempel där storleken var grejen och inte styrka. I ditt fall hade ju egenskaper som styrka eller fysik klarat av problemet utmärkt
Nej, eftersom en avgörande faktor var de inblandade personernas olika vikt.

Krille

Super Moderator

Du får en rätt bra basstorlek genom styrka och fysik, eftersom vikten av muskelmassa och benmassa är rätt konstant. Kvar är då mängden fett, och har man någon slags fetma-nackdel så kan man då in den biten också.

Big Marco

Läskig

Du får en rätt bra basstorlek genom styrka och fysik, eftersom vikten av muskelmassa och benmassa är rätt konstant.

Fast det går sönder av fantasydvärg-regeln. En normal dvärg väger enormt mycket i förhållande till sin längd. Och det är ju fel!

(jag gillar Storlek, om det används rätt)

solvebring

Superhero

Just som han nämnde är det både för och nackdel.
Ju mer STO desto mer tålig och desto mer bonus för skada har man etc. Samtidigt som alla dessa negativa ting har större chans att hända en då dock. ...Om man har mig som SL vill säga.

solvebring

Superhero

Nu har jag inte läst de andra inläggen så noga, bara skummat lite, och det här med sto... Well, kan det inte finnas nån slags "standardmall" vad det gäller storlek, och vill man frångå den så kostar det poäng/ eller att man får poäng, då det oftast i verkligheten är mer positivt att vara lite större än mindre. Åtminstone i vår värld.
Jo, det är väl en ganska god ide. Eller ha ett tärningsutfall, som man antingen nöjer sig med, och sedan om man vill höja eller sänka kostar det poäng.

Rickard

Urverk speldesign

Du får en rätt bra basstorlek genom styrka och fysik, eftersom vikten av muskelmassa och benmassa är rätt konstant.

Fast det går sönder av fantasydvärg-regeln. En normal dvärg väger enormt mycket i förhållande till sin längd. Och det är ju fel!
Sant, men man kan ju låta storleken vara relativ rasen. En halvlängdsman med Fysik 8 (Storlek + Styrka) behöver inte vara längre än en människa med Fysik 7, bara kraftigare. Ser man till massa istället för längd (såsom STO-tabellen egentligen skulle fungerat i DoD, vilket sades i någon Sinkadus) så funkar tankesättet bättre.

/Han som tycker storlek är ett blindtarmsegenskap