Nekromanti Eget spökäventyr, need feedback please

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej allihopa!
Det här blir mitt första inlägg på detta forum.

Jag håller på och skriver ett friformsäventyr utifrån en idé jag fick sent om natten om ett gäng småskurkar som blir tvungna att gömma sig för polisen på ett slitet hotell i Mississippi på 30-talet efter ett misslyckat bankrån.

Sen har det hela utvecklat sig till en slags spökhistoria där det visar sig att hotellägaren egentligen är en sinnessjuk mördare som har flera unga kvinnor begravda under sin lada, därav spökerierna. De unga kvinnorna försöker alltså righta en wrong, alltså få mördaren att åka fast, och vill använda RPna till detta.

Till saken hör att de kidnappade en kvinna som de knuffade in i bakluckan på bilen när de flydde och den kvinnan avled under flykten till hotellet. Meningen är att RPna först ska tro att det är den kvinnans spöke de ser, när det i själva verket är de mördade kvinnorna.

Hela rånet och flykten till hotellet kommer vara en slags prolog som jag bara berättar för dem, sen börjar äventyret in medias res inne på hotellet med hotellägaren (mördaren) och två andra gäster som gisslan.

En av RPna kan vara skadad (ytterligare en anledning att stanna kvar på hotellet), och de är ju efterlysta och jagade så de måste liksom vara kvar på hotellet.

Ev av RPna är djupt religiös och ser tecken från gud överallt. En är den hårdföre ledaren som inte tvekar att spilla ett människoliv om det gagnar hans sak eller hjälper honom att komma undan. Ledaren har en hunsad lillebror som förhoppningsvis kommer "göra upp" med storebror nån gång under äventyret. Den siste RPn är en dum/snäll stor och stark good ole boy...

Jag tänker mig nån slags slutscen där RPna måste välja mellan att rädda sitt eget skinn eller hjälpa spökena efter de mördade kvinnorna att få sin rättvisa.

Är det någon av er som har några kommentarer?

RasmusL

Champion
markuslinderum said:
Hej allihopa!
Det här blir mitt första inlägg på detta forum.

Jag håller på och skriver ett friformsäventyr utifrån en idé jag fick sent om natten om ett gäng småskurkar som blir tvungna att gömma sig för polisen på ett slitet hotell i Mississippi på 30-talet efter ett misslyckat bankrån.

Sen har det hela utvecklat sig till en slags spökhistoria där det visar sig att hotellägaren egentligen är en sinnessjuk mördare som har flera unga kvinnor begravda under sin lada, därav spökerierna. De unga kvinnorna försöker alltså righta en wrong, alltså få mördaren att åka fast, och vill använda RPna till detta.

Till saken hör att de kidnappade en kvinna som de knuffade in i bakluckan på bilen när de flydde och den kvinnan avled under flykten till hotellet. Meningen är att RPna först ska tro att det är den kvinnans spöke de ser, när det i själva verket är de mördade kvinnorna.

Hela rånet och flykten till hotellet kommer vara en slags prolog som jag bara berättar för dem, sen börjar äventyret in medias res inne på hotellet med hotellägaren (mördaren) och två andra gäster som gisslan.

En av RPna kan vara skadad (ytterligare en anledning att stanna kvar på hotellet), och de är ju efterlysta och jagade så de måste liksom vara kvar på hotellet.

Ev av RPna är djupt religiös och ser tecken från gud överallt. En är den hårdföre ledaren som inte tvekar att spilla ett människoliv om det gagnar hans sak eller hjälper honom att komma undan. Ledaren har en hunsad lillebror som förhoppningsvis kommer "göra upp" med storebror nån gång under äventyret. Den siste RPn är en dum/snäll stor och stark good ole boy...

Jag tänker mig nån slags slutscen där RPna måste välja mellan att rädda sitt eget skinn eller hjälpa spökena efter de mördade kvinnorna att få sin rättvisa.

Är det någon av er som har några kommentarer?
Jag tror att det är bra om du rampar upp anledningarna att stanna på hotellet. Om det börjar härja en massa spöken och annat djävulskap är det många spelare som skulle sätta sina karaktärer i bilen och åka därifrån, skadade eller inte. Givetvis kan du säga till dem att de inte "får" åka iväg men man kanske kan hitta en elegantare lösning? Gisslandrama i hotellet där spelarna måste förhandla med polisen om sina gisslan under ett par hektiska dagar samtidigt som de antastas av spöken? Kanske blir lite för lite fokus på själva spökerierna?

Max Raven

T12-kultist
Tre saker jag kom att tänka på:

För det första: Hur är upplägget under själva äventyrsdelen? Har du någon slags tidslinje (antingen oavhängig RP eller där allt kretsar kring RP) eller "dungeon"-upplägg där olika saker händer i olika rum?

För det andra: Det kan vara svårt att komma till din tänkta slutscen. Jag skulle lämna fältet lite mer öppet. Oavsett vilket finns det en risk att RP sticker från hotellet fortare än kvick utan att de får reda på någonting. Det är ju lite svagheten med platsbunden hemsökning. :gremsmile: Se också upp med att det här kan få äventyret att verka rälsat (vad RP än gör så betyder det ingenting), vilket kan vara mindre kul för spelarna. Jag tror du åtminstone vill ge illusionen av att RPs handlingar gör skillnad - att de har fri vilja s a s.

För det tredje: Det här beror lite på gruppen antar jag, men på förhand gjorda figurer kan göra att spelarna är mindre investerade i äventyret. Å andra sidan låter det som en oneshot och då kan det fungera bra, och för ett konventsscenario så brukar det vara normen att ha på förhand skapade RP.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej och tack för synpunkterna!

Semester-Vincent said:
Tre saker jag kom att tänka på:

För det första: Hur är upplägget under själva äventyrsdelen? Har du någon slags tidslinje (antingen oavhängig RP eller där allt kretsar kring RP) eller "dungeon"-upplägg där olika saker händer i olika rum?
Själva händelserna i äventyret kommer både vara timelined och triggered, alltså några saker kommer hända oavsett vad RP gör medan andra kommer bero på deras handlingar, t.ex hur hotellägarmördaren reagerar när han märker att RP börjar snoka ute i ladan där han har sina tortyrredskap eller i källaren där liken ligger begravda. Jag tänker mig att mycket kommer att handla just om spelet mellan karaktärerna, jag ska försöka bygga in olika Drives (lånat från Trail of Cthulhu) i deras bakgrundshistorier som gör att de blir intresserade av själva historien. Jag tänker mig två ganska starka karaktärer, en som ska vilja hjälpa spökena och en som ska vilja rädda sig själv. Sen ska de två "mitten-karaktärerna" kunna swing either way beroende på hur de två starka övertalar dem.

Sen kommer det att finnas lite red herrings runt omkring, till exempel en gammal kyrkogård från inbördeskriget i närheten av hotellet.

Semester-Vincent said:
För det andra: Det kan vara svårt att komma till din tänkta slutscen. Jag skulle lämna fältet lite mer öppet. Oavsett vilket finns det en risk att RP sticker från hotellet fortare än kvick utan att de får reda på någonting. Det är ju lite svagheten med platsbunden hemsökning. :gremsmile: Se också upp med att det här kan få äventyret att verka rälsat (vad RP än gör så betyder det ingenting), vilket kan vara mindre kul för spelarna. Jag tror du åtminstone vill ge illusionen av att RPs handlingar gör skillnad - att de har fri vilja s a s.
Känslan av isolation ska vara tydlig, antingen att deras bil är sönder, de har ingen bensin, spöket förstör bilen, en av RP är skadad, polisbilar syns då och då på vägen utanför hotellet. På den tiden i USA var det tydligen genska vanligt med enorma sandstormar också (kanske inte i Mississippi i och för sig men i Midwest) och en sådan kan ju komma svepande in över hotellet och göra att flykt blir så gott som omöjlig.

Nej, äventyr där det är helt uppenbart att man bara leds genom en historia som åskådare utan möjlighet att påverka är sällan kul. I och med den inbyggdna dynamiken i gruppen så kan de ändå gå på lite olika sätt tror jag. Slutscenen kan ju sluta på olika sätt, antingen kan gruppen splittras och några flyr medan andra vill göra rätt sak och hjälpa spökena, eller så stannar alla eller så drar alla. Det kan också sluta annorlunda i och med att man kan hantera hotellägarmördaren på olika sätt, antingen kan man lämna över honom till polisen eller helt enkelt utmäta rättvisa själv och knäppa honom. Men du har rätt i att jag verkligen måste anstränga mig för att det inte ska kännas alltför rälsat.

Häromsistens så spelade vi ett konventsäventyr jag fått tag i från förra GothCon som var ganska rälsat och min grupp gillade det skarpt. Vi har kört kampanjer länge nu (Call of Cthulhu, Dark Matter, Little Fears, Operation: Fallen Reich) och ett oneshot som är ganska styrt brukar vara uppskattat som ett litet avbräck.

Semester-Vincent said:
För det tredje: Det här beror lite på gruppen antar jag, men på förhand gjorda figurer kan göra att spelarna är mindre investerade i äventyret. Å andra sidan låter det som en oneshot och då kan det fungera bra, och för ett konventsscenario så brukar det vara normen att ha på förhand skapade RP.
Du har helt rätt, men jag tror det kan funka just eftersom det är ett oneshot med lite konventsstuk över sig, jag kanske borde förklarat det. När jag skriver såna här äventyr brukar jag förklara karaktärerna i grova drag för spelarna och sen får de resonera sig fram till vem i gruppen som skulle kunna spela honom bäst, det brukar funka bra.

Sen tar jag gärna emot tips på olika spökerier som ska hända, till exempel kalla vindar som drar genom rummen, knarr från övervåningen och så vidare.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Oj, jag såg inte att du också hade svarat mig. Tack du också för dina synpunkter.

Elmrig said:
Jag tror att det är bra om du rampar upp anledningarna att stanna på hotellet. Om det börjar härja en massa spöken och annat djävulskap är det många spelare som skulle sätta sina karaktärer i bilen och åka därifrån, skadade eller inte. Givetvis kan du säga till dem att de inte "får" åka iväg men man kanske kan hitta en elegantare lösning? Gisslandrama i hotellet där spelarna måste förhandla med polisen om sina gisslan under ett par hektiska dagar samtidigt som de antastas av spöken? Kanske blir lite för lite fokus på själva spökerierna?
Idén med gisslandrama är hur ball som helst men som du säger kanske det inte blir tid till att snoka runt i själva spökeriet. Och apropå anledningen att stanna så skrev jag till Semester-Vincent att det kommer både finnas fysiska anledningar (soppatorsk, bilproblem, polis, sandstorm, skada) men också inbyggda psykologiska anledningar att stanna och hjälpa till.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Eget spökäventyr, FÄRDIGT!

Detta äventyr är nu färdigskrivet (typ) och färdigspelat. Skulle det månne finnas intresse från forumet att ta del av det skrivna materialet?

Kanske vill någon annan spelleda det eller att det kanske bara är kul att läsa.

Jag tar också gärna emot synpunkter på äventyret, så kan jag ändra och perfecta det.

PS. Kan man dela med sig av filer här i en post? DS.

Bassejr

Hero
Du kan lägga upp en offentlig fil i din Dropbox och länka till den på forumet, eller använda Google Doc's. det har gjorts tidigare.

Bassejr

Hero
En fråga om själva äventyret, Vilket system har du använt? För det låter ju CoC rakt igenom, vilket vore intressant. Har inte lyckats bygga ihop något vettigt skräck scenario än.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bassejr said:
Du kan lägga upp en offentlig fil i din Dropbox och länka till den på forumet, eller använda Google Doc's. det har gjorts tidigare.
Det går också att bifoga upp till två filer på 500 KB styck i inlägg. Om man scrollar ner lite under rutan där man skriver sitt inlägg så står det ”filhanterare”. Klickar man på den så kommer det en liten ruta där man kan dona med bifogning av filer.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Tack för tipset men det här är en pdf på strax över 3mb.

Det får bli ett googledoc antar jag, men sånt här är tekniskt mumbojumbo för mig. Ska pula lite med det...

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Men vad fasiken?! Måste jag installera Google Drive nu också... Usch vad allt sånt är jobbigt!

Det får mig att vilja springa till skogs och tälja näverbåtar samtidigt som jag gör mitt bästa Ronja-Vår-Tjut!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
BMOC said:
Men vad fasiken?! Måste jag installera Google Drive nu också... Usch vad allt sånt är jobbigt!

Det får mig att vilja springa till skogs och tälja näverbåtar samtidigt som jag gör mitt bästa Ronja-Vår-Tjut!
...Installera? Det behöver man väl inte... Man går till http://www.drive.google.com, loggar in med sitt googlegkonto, laddar upp sin fil, högerklickar på filen och väljer "dela" (eler vad det nu heter om man kör på svenska). Då får man en länk att dela med sig av...

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Nej, det står "To get started, install Google Drive on your computer, then add files blah blah..."

Jag önskar jag hade en personlig assistent som kunde lösa sånt här åt mig.

EDIT: Öh nej, du hade visst rätt: Men de vill verkligen att man ska ladda ner Google Drive. Oh, jag var sååå nära på att göra det.