Nekromanti Egna besvärjelser

MovinGalt

Warrior
Om en spelare vill göra en egen besvärjelse (använda effekterna i M&M). Måste han då:
1. Vänta tills äventyret börjar, sätta sig någon sig i sitt labb, och skriva ned/räkna ut besvärjelsen och sedan börja använda den, eller...

2. ...Knopa ihop en besvärjelse direkt från boken till sin Magiker som han gjort för en timme sedan, och "låtsas" att hans magiker tillverkade för flera år sedan, exempelvis?

Alltså, måste man ha en magiker som slår färdighetsslag osv för att göra en ny besvärjelse, eller är det bara att köra på?

UnConnected

Veteran
Så kör vi i alla fall. För de magnituder man får från början får man köpa antingen färdiga eller egentillverkade.

Allt enligt SL's överinseende såklart.

Baron Marak

Swordsman
Om det är en spelares magiker som gjort besvärjelsen skall slag slås ifall den blir korrekt framställd. Dessa slag borde även slås dolt då det finns en risk (Vi fummel) att besvärjelsen inte fungerar som den ska och komplikationer uppstår i form av en okontrollerad dissipation.

Emil

Hero
Sånt är ju alltid upp till spelledaren att avgöra. Det är samma sak som när en rollperson vill köpa ny utrustning. Ska själva köpandet spelas ut eller kan han helt enkelt gå igenom utrustningslistorna och köpa det han vill ha?

Om jag vore spelledare skulle jag tillåta att en rollperson skapat egna besvärjelser innan han spelas för första gången. Därefter är han ju "klar" och allt som hör till honom finns uppskrivet. Om därefter vill ha nya besvärjelser får han skapa de med tärningsslag.

/Emil

smaffy

Hero
skriv egna såklart!

skriv ihop din egna besvärjelse och låssas att din karaktär (eller magikersällskapet som din karaktär är medlem i) skapade den för länge sedan.

det är ju inte så att BARA de besvärjelser som finns i boken är offentligt kända. i "verkligheten" så finns det ju tusentals, och åter tusentals besvärjelser som redan har formaliserats och buggtestats. bara för att du skräddarsyr din egna besvärjelse behöver det inte betyda att du måste lyckas med en massa tärningsslag och sån shit, allt din karaktär behöver är en bok där den redan är nerskriven.. om din magiker är från ett hemligt magikersällskap som nedkallar demoner så är det ganska troligt att karaktären kan en hel massa underliga besvärjelser (kanske tillochmed effekten "befalla demon", trots att den kräver tillgång till daimotropiska filament!) och recept.

är din karaktär en snäll helar-missla så är det ganska otroligt att misslan har tillgång till dödsbesvärjelser och sånt..

för övrigt.. så tycker jag att det är på tok för lite "sociala" besvärjelser! nu är ju eon väldigt bra på just den biten, men det KUNDE ju gärna få ha varit fler icke-krigiska besvärjelser med i det hela.. allt handlar inte om krig. (det är dessutom ganska bra för en gammal stuttig gubb-magiker att kunna bereda kärlekselexir, för annars blir det väldigt svårt för honom att "få till det"... dessutom är det kul att spela sånt också! :gremgrin:)

Helmgast
Re: skriv egna såklart!

Vad jag vet kan du använda psykotropi för förförande, dessutom heliotropisk aura, termotropisk passion samt biotropi för fertilitet och potens. Det räcker väl för att konstruera kul besvärjelser, med kombinationer av dessa.

smaffy

Hero
Re: skriv egna såklart!

jodå, det håller jag med om :gremsmile:

men det skulle gärna ha fått varit fler sociala besvärjelser! :gremtongue: