Nekromanti Egna CoC-regelvarianter

RasmusL

Champion
Det blev en omgång Call of Cthulhu igår med mycket gott resultat. Jag är egentligen lite allergisk mot husreglande men i spel som detta där jag och lirarna väljer att fokusera uteslutande på setting, spänning och förväntningar (inte reglerna) kan jag ibland göra undantag. Den här gången skrev jag roller på förhand men orkade inte rulla alla stats och placera ut alla poäng i BRP varianten så istället bröt jag ner det till fyra stats, Mental Attack, Mental Försvar, Fysisk Attack och Fysisk Försvar, och lät dessa dubbla som både resurser i termer av SAN och HP samt målvärden för handlingar där ett tärningsslag kändes motiverat (jag tycker att dödsspiralen passar i CoC).

Inget revolutionerande men det funkade helt OK och det slog mig att det säkert finns hundratals olika sätt att angripa det klunkiga BRP-systemet när det ska spelas mer på stämning och färg än regelfipplande. Så, hur har du gjort Call of Cthulhu, eller något annat spel som du spelat med fokus på stämning och setting, till ditt eget? Varför är det awesome?

Nässe

Myrmidon
Tjena Rasmus! Eftersom jag ofta spelar med en inbiten CoC-fanatist och själv är lite trött på BRP så har jag försökt med en mängd olika regler till CoC, med varierat resultat. Inget av systemen har fått riktigt godkännande av min kompis eftersom de "inte riktigt är CoC" men vi har haft mycket kul med dem. Oftast har problemet varit att med andra system får man inte samma "seghet" som i CoC, och karaktärerna blir mer i fokus och får mer inflytande.

Två varianter har fungerat bäst. Ett spel som jag kallar Vansinnets berg som väl väldigt mycket är en översättning/ stöld av Cthulhu dark med ett system att skapa äventyr utan förberedelser. Det har vi haft mycket kul med, ska se om jag hittar en variant som jag kan slänga upp här.

Sen gjorde jag ett AW-hack med Cthulhu-fokus. Vi körde två riktigt roliga kampanjer i det men övergav det sen. AW och CoC är nog för långt från varandra för att det ska funka.

I vår nuvarande kampanj (tatters) så kör vi Cthulhu Dark rakt av. Funkar utomordentligt.

Edit: hittade en kackig pdf men kunde inte ladda upp den, för stor? PMa mig om du vill kolla på den så skickar jag på mailen

JJoghans

Regelknackare
Jag har länge övervägt att gå över till Cthulhu Dark, men kommer nog att skriva ett hack på det som inkluderar Combat och Health av något slag.

God45

#PrayersForBahakan
Dazumal;n62329 said:
Jag har länge övervägt att gå över till Cthulhu Dark, men kommer nog att skriva ett hack på det som inkluderar Combat och Health av något slag.
Det är superlätt att göra.

Man inför en "Health" tärning som funkar precis som en Sanity Dice. Trubbigt våld som nävar rullar man den och rullar man högre än man har blir man ett steg skadad. Är det dödligt våld rullar man 1 tärning och är det högre än det man har är man så skadad som tärningen landar på (så rullar man 6 dör man direkt). Är det mythos eller annat extremt våld så rullar man 1 tärning och är det högre än det man redan har dör man direkt.

Att slåss med monster eller folk funkar precis som att göra någonting annat.

kloptok

Pensionerad astrolog
Känner jag min Rasmus rätt är nog Cthulhu Dark ett av de mer intressanta Cthulhusystemen där ute men tänkte ändå att jag kunde nämna två varianter till. Nässe talar om ett eget AW-hack, det finns ju också ett AW-hack som heter Tremulus som kom för några år sedan. Har hört varierande omdömen om det och jag är inte helt säker på hur bra det är anpassat för att köra publicerade moduler (det verkar innehålla någon äventyrsgenerator anpassad till en specifik plats om jag fattat det rätt). Utöver det finns ju också Trails of Cthulhu. Eftersom det är Gumshoe blir det väl mer fokus på undersökningsarbete än karaktärer.

Annars är jag sugen på Cthulhu Dark, vi får testa någon gång Rasmus!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
kloptok;n62332 said:
Utöver det finns ju också Trails of Cthulhu. Eftersom det är Gumshoe blir det väl mer fokus på undersökningsarbete än karaktärer.
Japp. Jag har spelat lite ToC och det lämpar sig bäst för just undersökande kampanjer, även om de säger att de har stöd för "pulpkänsla" också. Jag kan inte riktigt jämföra med original-CoC (jag tog en titt, såg motståndstabellen och 100-gradiga skalor och tänkte "fuck no") men jag tycker att det funkar rätt bra för den sortens cthuloida äventyr jag föredrar. Enda nackdelen är ju att det likt andra Gumshoespel tvingar på spelarna ett metaperspektiv där de förväntas hålla på med hushållning av poäng som egentligen saknar motsvarighet i spelvärlden.

När jag spelledde Tatters of the King hade vi kanske en och en halv strid i hela kampanjen som tog c:a ett år att spela igenom. Där använde vi ett hemmabygge som senare förvandlades till det jag använt i Null State och i Rotsystem: Enkelt, snabbt, dödligt. Sanity skötte jag via ett helt annat system -- jag noterade saker rollpersonerna träffade på, kategoriserade dem, och använde denna (dolda) information för att modifiera mina beskrivningar, dvs jag förvandlade SL till vad som i litterära sammanhang brukar kallas en "opålitlig berättare". De fick inte alltid korrekta beskrivningar, helt enkelt.

Men jag vet inte, kanske är det så att den som spelat original-CoC mycket mest vill att det ska vara lagom mycket BRP-krångel med differenser och motståndstabeller och matte och grejer, och att det ska vara lite strid och så. Jag plockade ju mest russinen ur den tentakelprydda kakan och spelade på det sätt jag alltid föredrar =)

Bolongo

Herr Doktor
krank;n62342 said:
När jag spelledde Tatters of the King hade vi kanske en och en halv strid i hela kampanjen som tog c:a ett år att spela igenom.
Jäklar vilken lång strid! Där ligger till och med DnD4 i lä.... ;)