Det blev en omgång Call of Cthulhu igår med mycket gott resultat. Jag är egentligen lite allergisk mot husreglande men i spel som detta där jag och lirarna väljer att fokusera uteslutande på setting, spänning och förväntningar (inte reglerna) kan jag ibland göra undantag. Den här gången skrev jag roller på förhand men orkade inte rulla alla stats och placera ut alla poäng i BRP varianten så istället bröt jag ner det till fyra stats, Mental Attack, Mental Försvar, Fysisk Attack och Fysisk Försvar, och lät dessa dubbla som både resurser i termer av SAN och HP samt målvärden för handlingar där ett tärningsslag kändes motiverat (jag tycker att dödsspiralen passar i CoC).
Inget revolutionerande men det funkade helt OK och det slog mig att det säkert finns hundratals olika sätt att angripa det klunkiga BRP-systemet när det ska spelas mer på stämning och färg än regelfipplande. Så, hur har du gjort Call of Cthulhu, eller något annat spel som du spelat med fokus på stämning och setting, till ditt eget? Varför är det awesome?
Inget revolutionerande men det funkade helt OK och det slog mig att det säkert finns hundratals olika sätt att angripa det klunkiga BRP-systemet när det ska spelas mer på stämning och färg än regelfipplande. Så, hur har du gjort Call of Cthulhu, eller något annat spel som du spelat med fokus på stämning och setting, till ditt eget? Varför är det awesome?