Nekromanti Egna världar till d20

Radagast

Swordsman
Finns det några här som använder egenkonstruerade världar till d20?

Sitter just nu och planerar en egen (och försöka undvika t.ex. Erebs lapptäcke).

Dock finns det en fundering, vet inte om jag skall rikta in mig på svenska Dunder och Drakar, eller svengelska (med en tanke på engelsk variant, och spel med DnD brukar bli svengelska), och det vållar även huvudbry vad namnet skall vara, svenska eller engelska?

Förslag?

Är det något speciellt man skall undvika ha med, något som man absolut vill ha med?

// Radagast

Feliath

Swashbuckler
Yes box

Jappelinare! Jag spelleder min längsta kampanj hittills (och antagligen ever) i en hemkokt värld. Jag är rätt förtjust i många drag hos den, men det är lättare för mig att hitta på idéer till Staden, tyvärr, så det blir inte så mycket gjort med den numer. (Annat än spelandet, alltså.)

Jag tycker D&D funkar utmärkt oöversatt, jag upplever inga besvär av de engelska termerna.

Vad som bör undvikas och vad som inte får missas beror ju helt på personlig smak. Vissa kanske tycker att kraschade rymdskepp är helt whack i en fantasyvärld, medan andra anser att det närmast är ett krav. Exempelvis.

/Feliath - hoppas kunna ändra på detta inom rimligt snar framtid

Pom

Swashbuckler
Re: Yes box

Göra egna världar är bland det roligaste som finns. Jag föredrar absolut det framför att använda färdiga världar. Det är ändå ungefär lika mycket jobb att ordentligt sätta sig in i en detaljerad färdiggjord värld som att göra en egen. Mina fem nu aktiva kampanjer utspelas i var sin egenkonstruerad värld, även om bara fyra av dem är med D&D-regler och en av dem starkt baserad på en TV-serie.

Något särskilt att tänka på?

Du känner din spelstil bäst och vet vad för slags info du brukar ha nytta av när du spelleder.

Men eftersom du frågar:
En sak jag alltid tycker är givande är tidsdimensionen. Att det finns en grov historia för världen och att det där kriget hände för ungefär så här många år sedan, medan den där katastrofen inträffade för så där många år sedan. Och att man håller reda på tidens gång i kampanjen.
Högteknologi i sig är inget problem - jag kör med ett rymligt multiversum - men PCs bakgrund brukar jag vilja håller sig inom för-1900-talig fantasy.

Språkmässigt hade jag när jag först gick över till 3E ambitionen att översätta termer och annat till svenska. Det var långt innan jag kände till Dunder&Drakar. Men i ungefär samma veva började jag lägga upp rollspelsgrejer på en engelskspråkig hemsida och fann därför att ett stigande antal spells, feats och annat var formulerade på engelska. Efter att grundligt ha förvirrat åtminstone en av mina spelare har jag nu övergått till den gamla goda svengelskan. Språkkonsekvens i all ära, men mitt primära syfte med rollspel är att det skall funka och vara roligt, och att plugga glosor ingår inte i min definition av roligt (trots att jag är lärare :gremcrazy:).

Edit: Ursäkte Feliath, det här var som synes inte avsett som svar på ditt svar utan som svar på originalfrågan. Jag är visst lite trött så här på morgonkvisten...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Tyvärr hinner jag inte med det också just nu. Livet utanför rollspelandet (va, finns det?!) stjäl för mycket tid för tillfället.

Men man har ju gjort en del egna världar förr i tiden.

vet inte om jag skall rikta in mig på svenska Dunder och Drakar, eller svengelska
Lite otippat föreslår jag svenska. :gremgrin:

Personligen har jag väldigt svårt för svengelska och tycker om att hålla språket rent från sådant. Sedan ställer svenska lite högre krav, eftersom man lättare kommer undan med halvdålig engelska än med halvdålig svenska.

Och jag gillar högre krav.

/Mikael

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jepp

Jag använder min egen Vinterkusten, och har fått Jonas Darnell att rita en ashäftig karta. Den har vuxit ur en modul jag planerade för länge, länge sedan som jag kallade "The War of the Winter Coast". Och "Winter Coast" översatte jag till Vinterkusten. Ni kan hitta referenser till världen i min monsterserie "Orcher i Trudvang", "Ankor i Trudvang" och "Slåtterdrakar i Trudvang". Även om de passar in i Trudvang, så innehåller de element från min egen kampanj.

Kort kan man säga att jag inte riktigt bestämt mig för om min värld ska vara som Conan eller som WFRP, eller som en helt egen skum blandning. Tungt och mörkt är väl tanken.

Fast den stora grejen är att det är en liten ö. Typ så liten att man kan resa tvärs över den på tre, fyra dagar. Jag är lite trött på alla storslagna kontinenter som man ska klämma in alla världens olika kulturer i.

Om jag skulle fortsätta utvecklingen skulle den bli på... hmmmm... engelska, för om jag gör det vill jag lätt kunna publicera den för utlandskonsumtion.

Namnet kan du göra som jag med, ta ett namn som går att översätta till engelska om du vill, eller ett namn som "Eberron" som ju funkar på både engelska och svenska.

M.

Mattis

Swordsman
Re: Jepp

Låter minst sagt intressant. Se det här inlägget som en uppmuntran att skriva ner det och släppa på pdf.