Re: Mat i Underjorden
Finns allt detta egentligen? Har du varit i många grottor och tänkt att "här skulle hela Säffles befolkning kunna leva ett gott liv". Visst de kan utnyttja de resurser som finns, men finns där så mycket?
* Ätbara mossor, lavar, svamp, alger, etc.
Dessa behöver ocksaå nåt att leva på - sten? Vanligtvis är det väl fladdermusspillning, men fladdermöss lever mycket nära ytan.
* Fisk, skaldjur och annat levande från underjordiska sjöar.
Då antar jag att dessa sjöar måste ha riklig förbindelse med ett vanligt hav som spolar in mat till fiskarna. De flesta sådana varelser lever mycket nära havsytan där tillgången på solljus gör planktontillgången riklig. Fantasyfiskar lever antagligen på äventyrare.
* Ödlor, grodor, reptiler och andra amfibier går att äta.
Kallblodiga varelser som bör vara extremt illa anpassade till ett liv i underjorden. Återigen: Vad äter de?
* Vissa drar sig inte heller för att äta skalbaggar, spindlar, tusenfotingar och andra insekter.
Finns antagligen endast precis i ytlagret, matjorden. Är man så nära ytan kan man väl leva på vanligt käk.
* Varianter av gris, getter, kor, etc som anpassats för liv i underjorden för att producera kött och mejeriprodukter. I Forgotten Realms är den sk Underdark varianten av långhårig buffel, Deep Rothe väldigt populär.
Vad ska de leva på? Vet du hur mycket en ko äter? Ständiga raider av orcher som letar efter hö...
* "Giant" varianter av de flesta djur jag redan nämnt kan man också tänka sig, både tama och som byte.
Större varianter av varelser behöver ännu mer mat än de små. Stora djur finns bara när tillgången på föda är stor.
* Andra humanoids står säkert högt på menýn om du är lite mindre godhjärtad.
Folk från ytan med andra ord? De är många och har vassa svärd. Antagligen är de fantastiskt mycket fler eftersom det finns mat på ytan.
* I en magistark värld kan säkert stammens shaman eller häxdoktor även bidra till försörjningen i nödfall, ex genom att frammana mat direkt eller djur som kan dödas och slaktas
Här är antagligen födokällan nummer ett. Magikunniga matförsörjare bör vara extremt mäktiga. Jag kan även tänka mig magiska portaler till mer matnyttiga trakter. Det finns kanske också olika typer av magiska varelser som inte äter, men går att äta. Det är ju fantasy.
* Raida byar och farmer på ovanjorden är också möjligt.
Se ovan. Dessutom bör man leva mycket nära ytan.
* Handel med ovanjorden behöver inte heller vara en främmande företeelse.
De lär få byta allt mot mat.
Jag tycker som ni kanske märker att det är lite väl mycket folk i underjorden. Någon form av magi måste vara förklaringen.
/The Danno