Inte bara 'dvärgisk mekanik' [liten SPOILER]
Nackdelen är väl att hela grejen skulle antagligen bli svindyr och svår att få tag i, då man nästan är tvungen att använda dvärgarnas tekniska expertis (tror jag, rätta mig om jag har fel, så är jag en kunskap rikare)
En ebhronitisk smed vid namn Ylz-khoon exprimenterade med sådant.
Allt detta står under kapitlet 'Legendariska Vapen' i Vapenmästaren.
Det enda vapen (som han har gjort) som står beskrivet (alltså med speldatat) är en kort metallstav som har dolda klingor. Med det rätta handgreppet kan man snabbt dela på staven och på så sätt få två svärd.
Det står också att han experimenterade metallfjädrar som skulle få en klingor att skjuta ut ur vapnen. Tyvärr så avled Yls-khoon under ett sådant experiment, fjädern utlöstes av misstag och klingan genomborrade Yls-khoons hjärta och han avled omedelbart.
Så dessa vapen med fjädrar var bara på teststadiet men ifall man vill ha ett vapen som Bearmeister
beskrev så kan man alltid bestämma att Yls-khoon gjort ett sådant vapen. Dock så lär det inte finnas speciellt många av dem, snarare väldigt få, och man kommer inte undan att de skulle vara
svindyra. Om man nu inte stjäl vapnet.
Jag slänger ihop lite speldata för ett sådant vapen (ändra som ni själv behagar).
Kort beskrivning: Vapnet spänns fast på underarmen. En fjäder skjuter ut en klinga då man utlöser en sprint (har inte riktigt kommit på hur det hela ska se ut men är man klurig borde man kunna komma på något
Sedan behöver man väl inte veta allt heller, så länge den fungerar
). Klingan sträcker sig ut från en sluten hand ca 15-20 cm (längre än så känns, tycker jag, som om att den för lätt skulle gå sönder. Klingan ligger till hälften kvar på skenan).
<table border=1><tr><td>
Huggskada</td><td><center>H+1</center></td><td>
BRYT</td><td><center>10</center></td></tr><tr><td>
Krosskada</td><td><center>-</center></td><td>
SI</td><td><center>1/2</center></td></tr><tr><td>
Stickskada</td><td><center>S+Ob1T6*</center></td><td>
Längd</td><td><center>45*** cm</center></td></tr><tr><td>
STYK</td><td><center>5</center></td><td>
Vikt</td><td><center>1,1 kg</center></td></tr><tr><td>
Fattn</td><td><center>1H**</center></td><td>
Pris</td><td><center>10000 silver</center></td></tr></table>
*Alternativt S+Ob1T6+2
**Man kan bara ha en pär arm. Den förhindrar inte att man brukar t.ex svärd eller dolk. Fast det blir lite Mirapatastuk över det hela då det blir svårt att bruka handleden.
***Varierar beroende på armlängd för personen den är avsedd för. Dessa blir effektivast ifall de "skräddarsys" för en specifik person. Ca 15-20 cm av bladet sticker ut utanför handen, den del av bladet som kan stickas in i fiendens kropp.