Nekromanti ehhhh

bullen

Veteran
grundskadorna hmm
om man har tex 21 i sty får man då 2T6+2 i grund eller krävs det 24 i sty får att få denna lömska +2:an
kan någon även förklara reglerna för att skapa bättre vapen än de i regelboken, jag fattar inte riktigt (lite trög)

smaffy

Hero
man ska inte ha 2t6+2 i grundskada... det är inte bra!
styrka är inte allt, enda anledningen till att ha så hög styrka är om man vill spela hack'n'slash äventyr.. fast, det finns väll kanske stunder då det är skoj att spela sånna karaktärer också..

till alla kobolder: räkna hur ofta ni har 18 i ett attribut. dela det antalet med 216*antalet rollpersoner som ni har gjort (det är i snitt ett på tvåhundrasexton som man slår tre sexor), om svaret är väldigt större än ett så är det ett tydligt bevis på att ni håller på att bli eller är kobolder!

Smaffy är jag. blä.

bullen

Veteran
jajajajaja
men om det råkar vara så att man har 21 i sty blir det 2T6 eller 2T6+2
(jag har ett par spelare som alltid slår minst två 18 slag per gubbe hmmmm....)

smaffy

Hero
som sagt... det är snuuuuskigt liten chans att de gör så.
men det försvinner med tiden... det gjorde det för min spelgrupp.

Smaffy är jag. blä.

Big Marco

Läskig
Re: Svar op frågan.

Om en RP har en STY på 21, 22, 23 eller 24 ger han grundskada (kross) Ob2T6+2.

-Marco Behrmann

Staffan

Myrmidon
Matematik

Du glömmer att man slår mer än en grundegenskap per gubbe. Alltså har man nio chanser per gubbe att slå 18.

Du glömmer även att om man vill köra en tuffare kampanj rekommenderas att man slår värdena med 2T6+6 i stället för 3T6. På 2T6+6 är sannolikheten att man slår 18 så hög som 1 på 36. Om man kör riktigt mäktiga kampanjer rekommenderas 2T6+9, och då är sannolikheten att slå 18 eller högre 10 på 36, eller 5 på 18 om man hellre vill.

Dessutom finns det en massa resultat på bakgrundstabellerna som ger bonusar. Man kan t ex få resultatet Stark som ger +2 i STY, eller extraordinärt stark, som gör att man får slå om med 2T6+9. Liknande finns för de flesta grundegenskaper.

Förutom detta får olika raser modifikationer på sina grundegenskaper. T ex får Frakktrukher en trevlig bonus på +8 på STY, vilket gör STY 21 väldigt lätt att uppnå.

Slutligen... om nån vill spela hack&slash, vad rör det dig? Var och en blir salig på sin fason, som nån tysk sa (Fredrik I eller II har jag för mig). Iofs kanske Eon inte är det mest lämpade system att köra hack&slash i, men det är en annan sak.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Re: Matematik

Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold, Kobold. Det du skriver tyder på Koboldism. När man vill göra en hård kampanj, så fan heller!

"I begynnelsen skapade människan Gud"