Nekromanti Ein bisschen OT, men ändå...

Robban

Hero
Jag vet inte hur många som hört denna hemska nyhet! En tradition har gått i graven hos SVT. Ivanhoe, denna film där säkert dussintalet spelledare har hämtat inspiration, kommer inte att sändas på trettondagen nästa år. Licensen har gått ut hos svt, så därför kommer man istället sända De tre musketörerna (från 1972) istället.

Sörjd och saknad: Ivanhoe.

(allt är sant. Utom sörjd och saknad)

Johan K

Gammal & dryg
Synd !

Tycker att det är synd att den ska sluta sändas. Den är om inte annat en kultrulle !

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Hoppas det [ot]

För jag vill minnas att jag förra året, som så många andra år förr, satt i min soffa och tänkte: "Nu ska jag inte missa Ivanhoe i år". Nog faen missade jag början (som vanligt) och då vill man ju inte se. "Jaja, då tar vi den nästa år då...". så jag hoppas verkligen att den kommer igen. Det var så länge sedan jag fick se HELA.

Så denna gång ska jag lyckas. Men det förutsätter ju att den visas också.

Eliara

Veteran
Re: Hoppas det

Jag log lite igenkännande när jag läste ditt inlägg.
Ivanhoe är faktist en ganska bra film, som ger inspiration...

Men va fan, nu ska jag kritisera lite också.

Huvudpersonen (Ivanhoe) behandlas genom hela filmen, som en modig och ädel riddare. Under filmens gång framgår han ändå som en riktig fjant. Hela filmen går ut på att alla ska rädda den svaga och skadade Ivanhoe från fienden. Irriterande. Det enda som gör att man gillar riddaren Ivanhoe är att han vinner tornamentet i början och vinner duellen i slutet. Annars är filmen en "Riddaren räddar prinsessan", fast lite omvänt; Riddarens vänner räddar riddaren och prinsessan så att de kan gifta sig (riddaren och prinsessan asså)

Men ni kanske tycker annorlunda, det är kanske i början (som jag alltid missar) som man får sin bild av Ivanhoe som hjälte.

Insignia

Swashbuckler
Ett litet men allvarligt fel...

"De tre musketörerna" är inte från '72, utan från '92. Bara en siffra fel, men ganska stor skillnad :gremwink:

Cybot

Mest spelbar
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!

Inte '92!

Hur kunde de byta ut '82:ans "Ivanhoe" mot '92:ans "De Tre Musketörerna"!´

Sånt är ju brottsligt!

Fodde

Veteran
Re: Hoppas det

Jag stör mig alltid på att han väljer fel tjej i slutet, den mörkhåriga är ju mycket sötare..../images/icons/love.gif

Hmmm

Om jag inte missminner mig så är det väl precis så det går till i boken också? Och man ska väl inte förstöra en bra story genom att ändra på filmen (Nänä, se bara på sagan om ringen /images/icons/wink.gif)

Rickard

Urverk speldesign
Brukar alltid missa början och håller med Fodde NT

/[color:448800]Han</font color=448800> som dock aldrig riktigt kommer ihåg hur Ivanhoe fortsätter medan han tittar på den. Precis som med Stjärnornas Krig

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Båda har (nästan) rätt ...

Jag antar att det är den klassiska »De tre musketörerna» från 1973 som åsyftas.

Den med bl.a. Richard Chamberlain, Raquel Welch, Michael York, Faye Dunaway, Oliver Reed, Christopher Lee och Charlton Heston (den gamle vapenfetischisten).

Den är oändligt mycket bättre än den Disney-sörja som kom på nittiotalet.

Feuflux

omjonasson.se
Ärligt talat tycker jag inte Ivanhoe är en speciellt bra film. Visst, riddare är aldrig fel, men hur bra är den egentligen. Har läst en recension om filmen en gång där huvudrollsinnehavaren (Ivanhoe själv då givetvis/images/icons/smile.gif), Anthony nånting tror jag han hette, kallas för träbock angående hans skådespelarinsats. Har inte lyckats argumentera emot detta än...

Då är "A Knight's Tale" mycket bättre, de kunde kanske visa den istället... Queen röjer med "We will rock you" !

Vad finns det för fler Riddarfilmer då? För jag skulle hellre se Ivanhoe ersatt med en sådan en med värjfäktande fransmän.

Kimon

Swordsman
Ladyhawke

Håller med om träbockandet f.ö.

Vad finns det för fler Riddarfilmer då? För jag skulle hellre se Ivanhoe ersatt med en sådan en med värjfäktande fransmän.

Jag gillar Ladyhawke. Jag säger bara Michelle Pfeiffer... /images/icons/wink.gif

Rickard

Urverk speldesign
Re: Ladyhawke

"Vad finns det för fler Riddarfilmer då? För jag skulle hellre se Ivanhoe ersatt med en sådan en med värjfäktande fransmän.

Jag gillar Ladyhawke. Jag säger bara Michelle Pfeiffer...
"
Jag gillar också Ladyhawke, förutom en sak. Jag säger bara "synthmusik". /images/icons/smile.gif
Andra riddarfilmer? Tja, vi har Excaliber och Jean D'arc (sp?)..

/[color:448800]Han</font color=448800> som älskar scenen som förklarar möjligheterna hur D'arc kan få sitt svärd men tycker filmen i sig är dålig

Azagthoth

Myrmidon
Re: Ladyhawke

Jean D'arc

Om vi talar om Luc Bessons version (finns det förresten någon annan?) så är den ju sevärd enbart för filmandets skull. Det ser ju så snyggt ut! Andra kan säkert nöja sig med att titta på skådespelerskan Milla jag-har-ett-efternamn-som-ingen-kan-stava (hon är med i Femte elementet också).