Nekromanti Ek Ulfman och Ordets Liv

Man Mountainman

Storsvagåret
Tjoflöjt!

Jag vill erinra mig att Ulf Ekman kritiserade rollspelsrörelsen en vända på nittiotalet. Är det någon som kan ge mig mer information. Vad exakt var det han vände sig mot? Vilka kanaler uttryckte han sig igenom? Vilket genomslag fick det. All information uppskattas.

Livets Ord kommer att förgylla vår religionsundervisning inom kort och jag skulle gärna vilja ställa dom mot väggen med några frågor om allas vårt favoritämne.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Intressant. Databasen registrerade att jag skrivit ett svar, men det försvann ut i cyberrymden när ursprungsinlägget flyttades. Som tur är hittade jag det igen...

Jag vill erinra mig att Ulf Ekman kritiserade rollspelsrörelsen en vända på nittiotalet. Är det någon som kan ge mig mer information. Vad exakt var det han vände sig mot? Vilka kanaler uttryckte han sig igenom? Vilket genomslag fick det.

Jag har inte speciellt exakt information, men det här är vad jag minns:
Kritiken var i första hand riktad mot Kult (surprise!) och publicerades i Livets ords tidning. Vad det gick ut på har jag ingen aning om, eftersom jag av någon märklig anledning inte läser den tidningen, men jag gissar att det var de vanliga anti-rollspels-argumenten (leder till självmord, försämrad verklighetsuppfattning, våldsamheter) med vinklingen att Kult uppmuntrar till svartkonst. Men det är som sagt bara gissningar. Någon annan kan säkert berätta några detaljer.

Vad jag däremot har är en debattartikel som skrevs av Alolanon Rorubobinon (listigt maskerat för att undvika brott mot PUL*) och publicerades i DN vid ungefär samma tidpunkt. Jag är rätt säker på att det var han som skrivit artiklarna i Livers ords tidning också. Det är en ovanligt osammanhängande och dålig debattartikel som är mycket lätt att genomskåda om man bara har en antydan till bildning. Jag är uppriktigt förvånad över att DN valde att publicera den.

Genomslaget var att Stor och Liten slutade sälja Kult. Kanske ingen stor grej, men illa nog.

*Min åsikt om PUL är att det är den mest idiotiska lag som någonsin skrivits. Jag kan inte se poängen att förbjuda någoot bara för att man använder en dator till det, om det är tillåtet att göra det utan en dator (och då talar vi om personregister och liknande). Det är som att förbjuda mord med pistol, för det är lätt att mörda någon med en pistol, men tillåta att man mördar folk med en gaffel, för det kräver en hel del jobb!

/tobias

anth

Vetefan
Min tanke är att det kan inte vara så stor skillnad mellan olika fanatiker, prova http://www.chick.com och sök efter "dungeons and dragons".
Samtidigt kan du söka på "vampires", "satanists" och andra saker de har roliga åsikter om... :gremsmile:

entomophobiac

Low Prep High Play
PUL (OT)

Fast om jag har tolkat Personuppgiftslagen rätt så får du använda namn i debattsyfte och i journalistiskt syfte, eller dylikt, också på Internet. Annars hade det nog blivit mycket piratspråk på DNs hemsida, eller ett antal arkivskåp fyllda med namnunderskrifter. (Eftersom jag har för mig att man ska styrka förekomsten av ens eget namn skriftligt.)

Tanken är kanske god på något sätt, men med tanke på att jag blivit uppringd flera gånger för att vara med i olika undersökningar - endast med grund av att jag finns i befolkningsregistret - så verkar det inte vara vattentätt ens utan något Internet, så jag håller med dig till minst 100 procent i det du säger.

Men som sagt, jag tror att du får använda namn i diskussionssyfte. Inklusive detta forum. Och har jag fel ser jag gärna att någon rättar mig.

Troberg

Sinister eater
Om du vill skjuta på dem så krångla inte till det för dig genom att dra in rollspel. Risken är att du kommer att bli satt i ett försvarsläge där ord står mot ord om hur farligt rollspel är, och även om du vinner diskussionen så blir det inte en prydlig seger.

Nöj dig med att fråga om några andra av deras kontroversiella åsikter, tex aga av barn, sex innan äktenskapet, byggandet av moskeer, varför vissa är sjuka/fattiga, homosexualitet, aborter, tolerans mot andra religioner, hårdrock, sexualundervisning i skolorna, subventionerade preventivmedel till unga och så vidare.

Bara släng fram frågorna så ger du dem repet som de gladeligen hänger sig själv i. De kommer att gå ner snabbare än Titanic utan att fatta vad som händer, utan att du exponerar dig för motangrepp.

Ibland är retorik mer en fråga om strategi än om polemik.

Foggmock

Myrmidon
Medhåll. Att slänga kontroversiella frågor på folk resulterar ofta i att man stångar huvudet blodigt mot en vägg. Att diskutera Irakfrågan med min klass gav föga resultat, tills vi veckan innan lovet började se Bowling for Columbine. När chilenaren i klass en började gråta för att de visade bilder från Pinochettiden var det nog en och annan som tänkte om. Resten av filmen ska vi se imorrn, då jag hoppas att fler öppnar ögonen i vart fall.

Man Mountainman

Storsvagåret
Åh, jag hade aldrig några direkta avsikter att starta en debatt eller plåga de stackarna (även om jag blir lite frestad när jag läser ditt inlägg :gremgrin:). Jag är mest intresserad av vad de har att säga om rollspel och ville ha lite kött på benen. Tack för tipset, dock.

Rosen

Myrmidon
med vinklingen att Kult uppmuntrar till svartkonst.

Stimmt; Rubin skrev bl.a i deras tidning att ungdomar som spelat rollspel en tid "börjar bete sig magiskt" och att spelen lär ut hur man frammanar demoner. Och det förstår ju vilken förälder som helst sicket elände det måste vara att få fullt med demoner i grabbens rum...

Ekman själv har visst hävdat vid något tillfälle att alla rollspelare dricker varandras blod och sperma. Bara så ni vet. (-:

--
Åke

Bjorn

Hero
Jag har inte speciellt exakt information, men det här är vad jag minns:
Kritiken var i första hand riktad mot Kult (surprise!) och publicerades i Livets ords tidning. Vad det gick ut på har jag ingen aning om, eftersom jag av någon märklig anledning inte läser den tidningen, men jag gissar att det var de vanliga anti-rollspels-argumenten (leder till självmord, försämrad verklighetsuppfattning, våldsamheter) med vinklingen att Kult uppmuntrar till svartkonst. Men det är som sagt bara gissningar. Någon annan kan säkert berätta några detaljer.

Vad jag däremot har är en debattartikel som skrevs av Alolanon Rorubobinon (listigt maskerat för att undvika brott mot PUL*) och publicerades i DN vid ungefär samma tidpunkt. Jag är rätt säker på att det var han som skrivit artiklarna i Livers ords tidning också. Det är en ovanligt osammanhängande och dålig debattartikel som är mycket lätt att genomskåda om man bara har en antydan till bildning. Jag är uppriktigt förvånad över att DN valde att publicera den.

Genomslaget var att Stor och Liten slutade sälja Kult. Kanske ingen stor grej, men illa nog.
Mitt minne är också att kritiken gick i gammal god direktimporterad tok-kristen stil från USA. Har också uppfattningen att just Uffes kritik hade rätt liten genomslagskraft just för att i Sverige så är den sortens kristna han representerar en ännu mer kufisk och för medelsvensson tveksam grupp än rollspelare.

Jämfört med Piff & Puffs kritik som trotts att den innehåller en zillion sakfel i oilka detaljer ändå har en hel del genomtänkta idéer och viktiga frågor så var verkligen Uffe&co ganska mycket en storm i ett vattenglas.

/Bjorn

Troberg

Sinister eater
Att slänga kontroversiella frågor på folk resulterar ofta i att man stångar huvudet blodigt mot en vägg.
Knepet är att inte ställa dem mot väggen med en anklagelse, utan istället fråga "Vad anser ni om ...".

Helmgast
Stimmt; Rubin skrev bl.a i deras tidning att ungdomar som spelat rollspel en tid "börjar bete sig magiskt" och att spelen lär ut hur man frammanar demoner. Och det förstår ju vilken förälder som helst sicket elände det måste vara att få fullt med demoner i grabbens rum...

Ekman själv har visst hävdat vid något tillfälle att alla rollspelare dricker varandras blod och sperma. Bara så ni vet. (-:
Var hittar man allt dumt som Ekman och Rubin hävt ur sig?

Nightowl

Champion
Var hittar man allt dumt som Ekman och Rubin hävt ur sig?
Fanzinet Thot (de som hade ett nummer där de 'våldtog julen') brukade publicera, dvs stencilera av, artiklar ur Livets Ords tidning Magazinet. Det är där jag läste dem.

Folk bör notera att det finns en viktig och milsvid skillnad mellan de attacker som försöker väcka uppmärksamhet från vanligt folk, och de attacker som försöker väcka uppmärksamhet från vissa kristna rörelser: de senare tror på Satan ungefär som Troberg tror på Bilprovningen, och är ungefär lika besatta. Allan Rubin undviker nogsamt att komma med samma sorts anklagelser mot rollspelare när han prata med mainstream-publiken som när han pratar med livetsordare; i det senare fallet kan han rent ut påstå att vi frammanar demoner, t.ex. Det lönar sig inte när han pratar med Medel-Svensson, för Medel-Svensson TROR ju inte på demoner. Då talar man istället vagt om ockultism (som Medel-Svensson ser som farlig och korkad vidskepelse).

Notera också att kritik som tydligt kommer från Livets Ord och liknande organisationer har väldigt liten effekt på vanliga Svenssons, eftersom de tycker Livets Ord är minst lika knasiga och udda som rollspelare.

Erik

Troberg

Sinister eater
de senare tror på Satan ungefär som Troberg tror på Bilprovningen
Tror på den som företeelse men inte som koncept?

Notera också att kritik som tydligt kommer från Livets Ord och liknande organisationer har väldigt liten effekt på vanliga Svenssons, eftersom de tycker Livets Ord är minst lika knasiga och udda som rollspelare.
Jag är inte så säker på det, de ha ganska stort inflytande i "rumsrena" grupper som tex KD också. Det är ungefär som när Ny demokrati funkade som front för diverse icke rumsrena rörelser.

Rykten har också en tendens att separeras från källan när de skickats runt ett tag. Folk kommer inte längre ihåg vem som startade ryktet, bara ett diffust "Det har man väl hört...". Detta är anledningen till att jag inte missar en chans att slänga skit på tex nynassarna, oavsett hur ogrundat det råkar vara i det enskilda fallet. När folk hört det tillräckligt mycket så accepterar de det som en sanning.

vielleicht

Veteran
Antyder du att det där skulle vara något negativt? :gremwink:

-V

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
"Serving a deity is a significant part of D & D, and all players should have a patron god."5

Surprise D & D player! Guess which deity you are serving? Satan!

*Asg* :gremlaugh:

Magnus_UBBT

Veteran
Jag jobbade på ett företag som hade sitt kontor ute i Kristallen, ett kontorshotell som ligger smack bang granne med Livets Ord och deras skola. Man fick se mycket roliga grejer. Bilklistermärken med WWJD? - What would Jesus drive - till exempel. Man fick höra mycket intressant på bussen dit på morgnarna också, stackars cerebralpurifyade ungdomar. I examenstider kunde man höra konversationer där det diskuterades vad som var värst att kugga - matten eller engelskan. Debatten punkterades av att någon kom på att det inte var relevant, därför att "det värsta vore ju faktiskt att förlora sin tro."

Joråsåatte...

Björn Hellqvist

Swordsman
En gammal mans hågkomster...

Livets Ord och AdUlf Eichman gav sig in i rollspelskritikssvängen 1991. Ett antal artiklar publicerades i sektens tidning "Magazinet" (notera det 80-talskäcka zätat), bl.a. i oktobernumret 1991. Man inriktade sig på en 15-årings självmord, som förklarades med att grabben tydligen spelade rollspel (att han var mobbad och allmänt olycklig hade inget med saken att göra...).

Allan-Ballan Rubin (ej medlem av sekten, men gjorde gemensam sak med den) vädrade morgonluft, och lyckades få in sin tolkning av Kult i Rapport 920214, Aftonbladet 920222, Jönköpings-Posten 92041?, DN 950104, m.fl. media. Någon gång i den här vevan, troligen 1992, snackade AdUlf Eichman om Kults fördärvligheter i sektens egen tv-kanal. Programsnutten visades på repeat på UppCon samma år (om jag inte missminner mig), till den församlade menighetens stora förnöjelse. Själv var jag lite besviken, då jag hade väntat mig ett riktigt svavelosande fördömande, istället för en degig AdUlf som svamlade mest i största allmänhet om hur dåligt spelet var.

Jag vet inte om det är någon större idé att konfrontera sekten med det här idag, då jag inte hört någon kritik från dem på över 10 år.

Re: En gammal mans hågkomster...

Det där oktobernumret, går det att få tag på?

Det borde gå att få tag på via Kungliga bibliteket . Där kan man beställa artiklar från alla svenska tidningar. Det kostar inte speciellt mycket heller.

Willie