Nekromanti Ekonomiska realiteter och liknande tråkigheter

peta

Warrior
Fick en liten ide som jag tror faktiskt skulle gå och sälja. Fast innan jag grottar in mig för djupt tänkte jag att det var bäst att kolla upp de ekonomiska hållbarheten först. Efterson jag vet minst en person här på forumet som gått den lååååånga vägen från ide till tryck så tänkte jag det kunde vara en bra plats att fråga på.
Det hela är isåfall tänkt att bli ett litet häfte på 30-50 sidor A4.

1)Jag har kollat runt lite och kommit fram till det inte skulle vara helt omöjligt att få det tryckt via digitaltryck/kopiering för ca 25 kr/st (ex moms) inkl färg framsida. Är detta korrekt?

2) Naturligtvis vill man gå iallefall lite plus och lägga på minst 10:-. Vilka marginaler har spelbutikerna? Vad skulle en vara som jag tar 35:- (exl moms) för få för pris i en affär?

4) Om man istället skulle kika på offset tryck. Vad skulle det landa på för priser då för en upplaga på 1000 ex 32 sid s/v?

5) Är det någon som har en aning vad illustrationer kan kosta (själv ritar jag som en kråka)? Sett en siffra på 100$ per fullsida i amerikanska branchen.

Krille

Lord
"Det hela är isåfall tänkt att bli ett litet häfte på 30-50 sidor A4. Jag har kollat runt lite och kommit fram till det inte skulle vara helt omöjligt att få det tryckt via digitaltryck/kopiering för ca 25 kr/st (ex moms) inkl färg framsida. Är detta korrekt?"

Det låter trovärdigt, i alla fall.

"Naturligtvis vill man gå iallefall lite plus och lägga på minst 10:-. Vilka marginaler har spelbutikerna? Vad skulle en vara som jag tar 35:- (exl moms) för få för pris i en affär?"

Beroende på butik och deras marginaler, ca 70 kronor. Förmodligen mer om det rör sig om små volymer. En ganska god riktlinje är utpris inkl moms = inpris exkl moms x 2, men detta är som sagt var beroende av volymer, emedan marginalen dessutom ska täcka frakten.

"Om man istället skulle kika på offset tryck. Vad skulle det landa på för priser då för en upplaga på 1000 ex 32 sid s/v?"

Får jag gissa, omkring 10 000 (plus minus ett par tusenlappar). Gäller det ett så litet häfte så kostar omslaget förmodligen lika mycket som inlagan.