Escalation die
En av de roligare reglerna jag hört om på sistone är "Escalation die", som finns i 13th Age.
Den går ut på att man har en D6 (stor och synlig), som man lägger någonstans tydligt så att alla ser den, med ettan uppåt. Varje runda i en strid så ökar tärningen med 1. Rollpersonerna har lika mycket i bonus på vad de företar sig som siffran på tärningen. I 13th Age är det bara rollpersonerna som får bonusen, vilket balanseras av att monster har "triggers" som gör att de får förmågor eller förändras beroende på vilken siffra Escalation die står på.
Det jag tycker är så fräckt med det här är att allt blir mer dramatiskt medan konflikten pågår, med extremare resultat. Detta tycks mig vara användbart i alla möjliga typer av konfliktresolutionssystem (och inte bara våldsamma sådana). Man behöver inte nödvändigtvis använda triggers heller, utan bara låta tärningen eskalera allt som händer i konflikten oavsett sida.