Nekromanti Eksems favoritregler

Eksem

Champion
I den här tråden tänkte jag skriva lite om vilka mina favoritregler är, och förhoppningsvis också varför. Det kommer vara lite allt möjligt, från XP-system till scenklippning eller vad det nu kan vara som har imponerat på mig på ett eller annat sätt. Nån gång kanske jag gör något av ett kollage av dem (därav Makande-forat), men det vet jag inte ännu.

Eksem

Champion
Escalation die

En av de roligare reglerna jag hört om på sistone är "Escalation die", som finns i 13th Age.

Den går ut på att man har en D6 (stor och synlig), som man lägger någonstans tydligt så att alla ser den, med ettan uppåt. Varje runda i en strid så ökar tärningen med 1. Rollpersonerna har lika mycket i bonus på vad de företar sig som siffran på tärningen. I 13th Age är det bara rollpersonerna som får bonusen, vilket balanseras av att monster har "triggers" som gör att de får förmågor eller förändras beroende på vilken siffra Escalation die står på.

Det jag tycker är så fräckt med det här är att allt blir mer dramatiskt medan konflikten pågår, med extremare resultat. Detta tycks mig vara användbart i alla möjliga typer av konfliktresolutionssystem (och inte bara våldsamma sådana). Man behöver inte nödvändigtvis använda triggers heller, utan bara låta tärningen eskalera allt som händer i konflikten oavsett sida.

Eksem

Champion
Advantage/Disadvantage alt. Double Roll

Det här är ytterligare en relativt ny och snygg mekanik som jag blivit mycket förtjust i. Den kommer troligtvis finnas i DnD Next, och förekommer även i WhiteHack:

När den som skall slå en tärning har en fördel (eller i WhiteHack när man har relevant träning inom ett område) så slår man istället två tärningar, och använder det högsta värdet. Likaså om man har en nackdel (eller saknar träning) så slår man två tärningar och använder det lägsta tärningsslaget.

Det jag gillar med den här lösningen är att den helt uppenbart ger en tydlig fördel (eller nackdel), samtidigt som man inte behöver hålla koll på bonusar och göra någon huvudräkning. Den kräver inte heller några särskilda omständigheter för att användas, utan är lätt att improvisera med.

Eksem

Champion
Encumbrance

Det finns många olika sorters regler för hur mycket en rollperson kan bära runt på. Vissa lösningar, såsom Usagi Yojimbos silhuett-variant, är eleganta men saknar det här lite pilliga och strategiska; medan andra är alltför nitiska och slutar i en gramräknarexercis som ofta blir detaljistisk utan att vara särskilt realistisk.

In kommer då systemet från Lamentations of the Flame Princess! Varje föremål är antingen "encumbering", "not encumbering", eller "encumbering" och därtill särskilt skrymmande. För vart femte föremål som räknas som någorlunda besvärande att släpa runt på så får man en belastningspoäng. Varje skrymmande föremål ger därtill extra belastningspoäng. En enkel liten tabell på rollformuläret ger därefter hur snabb du är på att röra dig.

Detta är såklart inget för varje speltyp, men om man nu vill spela så att en del av spelet är att faktiskt planera en expedition och göra vettiga avvägningar gällande vad man släpar runt på, då är det här den lösning jag sett som lyckas kombinera pillighet med en lätt och ledig lösning.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Encumbrance

Jag tror det är Dogs som har systemet att man kan bära allt man får plats att skriva på "utrustningsrutan". Det tycker jag är perfekt. Bär-regler är sjukt trista tycker jag.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Escalation die

Gillar gillar gillar. Fungerar det så i sociala konflikter också och isf hur?

Det jag gillar är att den här metoden på något sätt borde klippa striden innan den blir tråkig och oavsett vad kommer den klippas dramatiskt och det är det vi vill åt: det episka i en berättelse.

Den viktiga mekaniken i konflikter om du frågar mig är att de inte tillåts dra iväg för länge för då får vi DoD-83 vilket är trist. Det här är ett kul sätt att lösa det på. Det enda minuset som jag ser är att man kanske måste stanna upp och hålla koll på vilka feats som aktiveras.

Ett hack kan va att för farligare monster har man 2T. En för RP som börjar på 1 medan monstrets börjar på något högre som akriverar värre feats.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Advantage/Disadvantage alt. Double Roll

Det finns inget mer att säga om det här. Lägg själva beskrivningen av fördelen (eldboll, superstark) i fiktionen och du är hemma. Enkelt och funktionellt. Love it.

chrull

Stockholm Kartell

Niklas73 said:
Jag tror det är Dogs som har systemet att man kan bära allt man får plats att skriva på "utrustningsrutan". Det tycker jag är perfekt. Bär-regler är sjukt trista tycker jag.
Det resulterar ju bara i att folk som kan skriva skitlitet får en fördel :gremsmile:

LotFP funkar än så länge jävligt bra, dessutom rekommenderas det att man inte slösar för mycket tid på det så länge det inte är väldigt viktigt, och när det blir viktigt så går det ganska snabbt summera ihop hur läget ser ut.

Rob_UBBT

Warrior

Eksem said:
In kommer då systemet från Lamentations of the Flame Princess! Varje föremål är antingen "encumbering", "not encumbering", eller "encumbering" och därtill särskilt skrymmande. För vart 10e föremål som räknas som någorlunda besvärande att släpa runt på så får man en belastningspoäng. Varje skrymmande föremål ger därtill extra belastningspoäng. En enkel liten tabell på rollformuläret ger därefter hur snabb du är på att röra dig.

Detta är såklart inget för varje speltyp, men om man nu vill spela så att en del av spelet är att faktiskt planera en expedition och göra vettiga avvägningar gällande vad man släpar runt på, då är det här den lösning jag sett som lyckas kombinera pillighet med en lätt och ledig lösning.
Jag använder mig av det här systemet i min AD&D kampanj och det fungerar väldigt bra, det har lustigt nog gjort att alla klassiska långbågar numera är kortbågar i kampanjen ^_^

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Då fyller det ju en funktion men Bär regler är tråkiga tycker jag. Precis som kapitalregler. Jag tycker Dogs är lite sjukt och kul det är därför jag gillar det.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

Niklas73 said:
Invändning: »48 stora städ« tar då mindre plats än t.ex. »1 heliumfylld ballong«.

Lukas

Mannen i Gult

Encumbrance är en typisk sådan sak som jag inte förstår varför man skall ha en massa regler till.
Har folk så svårt för att göra en uppskattning själva om vad som är rimligt?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Dante said:
Invändning: »48 stora städ« tar då mindre plats än t.ex. »1 heliumfylld ballong«.
Möjligen måste man skriva varje enskilt föremål separat?

Då tar "stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ stort städ" mycket mer plats är "heliumfylld ballong"

Jag håller dock med om att det systemet fortfarande har klara brister. Är man den typ av grupp som kan hantera det väl, så behöver man nog inte den begränsningen från första början. Är man den typ av grupp som inte kan hantera ansvaret så räcker systemet ändå inte.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Ja jag vet så skriv städ med större bokstäver . Asså jag söker ingen realism, jag tycker bara det är kul-

Eksem

Champion

Man har förstås regler för det om man är ute efter att packning skall vara ett strategiskt och taktiskt element i spelet. Annars är Usagi Yojimbos silhuett-lösning mycket bättre, eller kanske hellre någon slags abstrakt resource eller luck-mekanik, eller så hittar man bara på om man inte vill att resource management skall vara ett element i ens spelande alls.

Jag hoppas i mitt stilla sinne att tråden inte utvecklas till en "Men BEHÖVER man verkligen regler för DET HÄR"-tråd, eftersom jag mest bara vill lista mechanics som jag på ett eller annat sätt tycker är bra eller kluriga, inte så mycket diskutera deras existensberättigande vilket i min värld känns som en rätt tom och själadödande syssla.

Men jag äger såklart inte tråden bara för att jag startade den, så om ni vill gå loss på huruvida bärregler är användbart eller inte så kan jag ju tyvärr inte hindra er.

Dante

Staff member

Jag är teoretiskt förtjust i Torchbearers inventory-system* – men har ännu inte sett hur det faktiskt funkar i spel.

* Förenklat: Man har ett begränsat antal »fack« att fylla med utrustning, och skrymmande/tunga prylar kan ta upp flera fack.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Eksem said:
Vissa lösningar, såsom Usagi Yojimbos silhuett-variant, är eleganta men saknar det här lite pilliga och strategiska
Hur funkar det här? Vilken version av Usagi Yojimbo finns den i?

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Vill inte alls gå in på Bär regler, gillade ju de två andra mycket så bring it on!

Dante

Staff member
Re: Advantage/Disadvantage alt. Double Roll

Slå två tärningar och räkna bara den högsta/lägsta är en mycket elegant mekanik. Det möjliga utfallet påverkas inte, utan medelvärdet förskjuts bara mot någondera extremen.

Vilket även gör att chansen för crit ökar vid advantage medan risken för fummel minskar. Och vice versa vid disadvantage såklart.

Jag gillart.