DM måste väl...
.... alltid bedöma EL och CR utefter hur han tänker spela händelsen.
Samtidigt tror jag att du underskattar halflingen. Varför skulle han välja att slåss på ett sätt som passar de andra fyra? Varför skulle han välja att ställa sig mitt på vägen och be om att de fyra ska anfalla honom alla på en gång?
En halfling har följande fördelar som kan användas i strid (från d20 SDRD):
+2 Dexterity
Small size = +1 på AC
+2 racial bonus on Jump and Move Silently checks
+1 racial bonus on all saving throws
+1 racial attack bonus with a thrown weapon
Alltså
= bättre AC än sina fiender
= bättre Saving Throws än sina finder
= bättre på att ta folk med "Suprise"
= Ett extra plus på kastvapen
En 1st level halfling fighter har ju plus på AC för att han är liten. Halflings har bättre DEX i grunden, så om man väljer ett smart vapen (kastdolk) och utnyttjar sin smidighet och sin bonus för kastvapen, OCH Move Silently för att hålla sig undan, skulle nog jag kunna se till att den halflingen ställer till en massa förtret.
En dolk eller två skulle kunna sänka en av Rougerna, eller till och båda två, innan de ens har upptäckt eller sett sin fiende. Vips är 25% av deras resurser borta. Eller till och med 50%. Om halflingen sen kan utnyttja sin storlek i närstriden så räcker det med att han träffar orcerna två eller tre gånger med ett svärd eller nått sånt, så är de sänkta. Bocka av ytterligare procent resurser förlorade.
Visserligen räcker det att de träffar en eller två gånger för att sänka halflingen, MEN han är ju svårare att träffa, så statistiskt kanske det jämnar ut sig.
Är alltså helt säker på att han INTE skulle få heldäng av de andra på en gång. Jag tror att han skulle kunna ställa till en hel del skada, om DM spelar honom enligt HANS förutsättningar, och inte de andras.
Man kan lika gärna säga att de fyra andra inte har en chans mot halflingen, om de är fast i en grop och inte kan nå honom. Då är det nog kört för den gruppen. Ungefär likadant anser jag att man resonerar om man säger att halflingen skulle gå mano a mano med gruppen. Klart att han skulle få stryk, men att han skulle ha en sån strategi är lika dumt för honom som det är för de andra att hoppa ner i en djup grop innan striden.
MVH
Magnus