Nekromanti Elaka Bardvisor

Feuflux

omjonasson.se
Okey, så här är det. I ett övertyr jag håller på att skissa på just nu tvingas RP:na leka detektiver för att avslöja en mördare som följer ramsan 10 små negerpojkar (omdöpt till 10 små troll i mitt äventyr) från Agatha Christies roman med samma namn. Hittar de inte mördaren dömer stadsvakterna RP:na för morden istället.

Men för att komma till saken. En av de misstänka gärningsmännen som RP:na stöter på visar sig vara en irriterande bard som är en kombination av Trubadix (från Asterix) och Sir Robins barder (från Holy Grail). Han kommer att försöka bli bästa kompis med RP:na och spela sina hemska kompositioner för dom. Han kommer givetvis att skämma ut RP:na i sina försök att sjunga hjältemodigt om dom.

Ex:
[color:4682b4]Den store stolte riddaren, på sin häst han red
Ingen kunde veta, att hans far var en simpel smed</font color=4682b4>
Varpå alla som hört sången tittar mycket nedlåtande på riddaren bland RP:na

Nu skulle jag behöve lite fler sådana här pinsamma "sånger" att plåga spelarna med. Han måste ju kunna förolämpa alla yrken och givetvis är han själv inte medveten om att han råkar förolämpa folk hela tiden.

Cybot

Mest spelbar
Åhhh!! Är så jekla sur att han rensade bort sina bardvisor för ett par månader sen!!

Rising

Vila i frid
Å se den modige kämpen, som aldrig får någon ro//
han sitter aldrig å slöar, utan slåss dygnet runt må ni tro!//
Han är alltid på språng och kämpar för det godas sak//
å det beror inte blott på hans smärta där bak//
Ty även utan hans hemorojder å plåga i ändan//
så hade han uträttat stordåd som om himmelen sänt han//
Å se den modige kämpen, som trotsar smärtan i baken//
tills han kan ligga ner å få ro, så kommer han hålla sig vaken!//

eller

Kolla! Där går stans mest förnämaste mästertjuv!//
håll i pungen, madame, det är bäst, eller hur?//
För lämna den här mannen en ynka minut//
utan uppmärksamhet - å så är kosingen slut!//
å när ni väl märkt att ni förlorat allt ni har//
så kommer ni märka att ingen tjuv finnes kvar!//
Förklädning är nämligen hans stora finess//
under paltorna nu, bär han en fruntimmers dress//
å underkjol och strumpeband, han har full kontroll//
ni skulle tro han var en flicka om ni såg han på håll//

osv.

/Rising

Pale Imp

Swordsman
Eftersom Trubadix inte alls kan sjunga, och ännu mindre ackompanjera någonting, och Sir Robins barder (helfestliga) sjunger exakt om vad som händer kan det kanske vara möjligt om barderna sjunger hastigt påkomna visor om vad rollpersonerna inte klarar av?.

exempelvis;
Chicken, Chicken sir robin, sir robin he ran away...

Det är ganska enkelt att slumpvis komma på sådanna om du bara har en melodi i huvudet, typ den från holy graal.

Feuflux

omjonasson.se
Jag märker att jag stött på en talang på området. Tackar så mycket. /images/icons/smile.gif

Feuflux

omjonasson.se
.......om barderna sjunger hastigt påkomna visor om vad rollpersonerna inte klarar av?.

Mmm, jag är inte helt klar över hur mycket jag kan låta en irriterande bard hänga efter RP:na utan att de dödar honom eller nåt så jag får inte överdriva. /images/icons/smile.gif

Annars så har du en bra poäng... problemet är bara att jag inte har en melodi i huvudet hela tiden och inte är någon höjdare på att komma på någon spontan kul text som förolämpar RP:na lagom mycket. Därav denna tråd på forumet...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Finns det någon anledning för rollpersonerna att inte slå ihjäl barden eller åtminstone ge honom ett kok stryk? Kanske sitter han inne med någon viktigt ledtråd eller något i den stilen. För annars misstänker jag att hans karriär blir minst sagt kortlivad...

DAKRilla

Hero
En anledning är väl att man inte bara går och slår ihjäl folk så där. Och absolut inte när man har stadsvakten i hälarna, som dessa stackars äventyrare.

Pale Imp

Swordsman
Men gör honom viktig för äventyret av någon anledning. en gammal man kanske spår i ödet och säger att han kommer att hjälpa dem med något, det brukar funka.

Melodin... ta den från holy graal, eller nåt. barder FÅR vara enkelspåriga.

Feuflux

omjonasson.se
Men gör honom viktig för äventyret av någon anledning. en gammal man kanske spår i ödet och säger att han kommer att hjälpa dem med något, det brukar funka.

Eller så är barden själv synsk och mixtrar in berättelser om framtiden i sina hopplösa sånger. På det viset blir RP:na tvingade att släpa med honom för att kunna lösa alla morden...

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Man kan kalla sig hetlevrad om man slår ihjäl en bard för att han spelar en visa man inte gillar... "

....och det är precis det som många rollpersoner brukar vara./images/icons/smile.gif

Pale Imp

Swordsman
Men det går att gå runt

Gör bara barderna väldigt viktiga för äventyret. Hade en magiker en gång som skulle ta bort en förbannelse på en rollperson. Han krävde lagad mat, hjälp att resa tältet, vagn att åka i, vilopauser hela tiden, att någon orkade lyssna på honom, och så gillade han practical jokes (onda, som att under nattetid levitera ner rollpersonerna i ett kärr/images/icons/wink.gif).

Visst, alla ville döda den gamle magikern, men ingen gjorde det någonsin; han var ju viktig för deras skinn!

Feuflux

omjonasson.se
Re: Men det går att gå runt

..... och så gillade han practical jokes (onda, som att under nattetid levitera ner rollpersonerna i ett kärr <http://forum.rollspel.nu/images/icons/wink.gif> ).

Lol, kanske ska stoppa in lite fler practical jokes i mina äventyr. /images/icons/smile.gif

walium

Ganska töntig, faktiskt

Det är just det jag menar. Barden måste ha någon form av hålhake på rollpersonerna om man som spelledare verkligen vill att hans ska överleva eller åtminstone inte få alltför mycket stryk. En annan idé kan vara att en av de kvinnliga rollpersonerna är kär i honom eller att han är en rikemannason som gärna betalar både det ena och andra(inom rimliga gränser förstås) åt rollpersonerna om dessa behandlar honom väl.

Troberg

Sinister eater

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det är just det jag menar. Barden måste ha någon form av hålhake på rollpersonerna om man som spelledare verkligen vill att hans ska överleva eller åtminstone inte få alltför mycket stryk. En annan idé kan vara att en av de kvinnliga rollpersonerna är kär i honom eller att han är en rikemannason som gärna betalar både det ena och andra(inom rimliga gränser förstås) åt rollpersonerna om dessa behandlar honom väl.

<hr></blockquote>

Eller så kan han funka som nödproviant...

Pale Imp

Swordsman
Practical jokes är superkul.. för SL

Hehe.. practical jokes mot rollpersoner är alltid kul, men håll dem i god anda, annars kanske de blir lite grusiga i [cencur] och bestämmer sig för att motarbeta dej.

I mitt exempel försökte rollpersonerna hämnas genom att skita i förbannelsen och knyta ihop honom med två hästar och få dem att dra åt varsitt håll. Dum idé att leka så med en duktig magiker /images/icons/devil.gif.