Nekromanti Eldögat (spoiler)

Poseur

Swashbuckler
I L&H står det att den gamle eldguden sameal(eller nåt tliknande) blev infå¨ngad av de andra gudarna efter att ha rubbat de univeriella lagarna om balans i världen. an blev fångad i en consalation som kom att kallas eldögat.

Eldögat ar ju kännt som en stjärnbild i mundana men min fråga är då.
Vad är eldvirvel fenomenet i menun aun som kallas eldögat för någonting?
Och en fråga till varför finns alla wyrd just i menun aun(eller nästan alla iaf)

ermine

Warrior
Vad är eldvirvel fenomenet i menun aun som kallas eldögat för någonting?

Har du tillgång till Fjärran riken? Den enda infon om eldögat finns där, (i kapitlet Menon-Aun och i baksidestexten) och den är ganska knapphändig. Det enda aunurierna vet är att ögat verkar vara någon slags pyrotropisk malström som är centrum för områdets magiska kraftströmmar. De har dock inte kunnat utforska fenomenet närmare eftersom att de lokala barbarerna tillber virvel som en gud och dödar alla som kommer i närheten av den. Det finns antagligen inget samband mellan stjärnbilden och virveln, det kan mycket väl vara en ren slump att de två fenomenen råkar ha samma namn. Å andra sidan, vem vet? Kanske är eldögat en port genom vilken den fängslade guden talar med sina anhängare och kanske planerar att försöka fly ut igenom när han lyckats bredda den tillräckligt mycket. Kanske är ögat ett fenomen som markerar ett gammalt tempel vigt till Semal, i vilket barbarerna genomför offer till sin fjättrade gud. Kanske är eldögat en liten rest av Semal som blev kvar i Mundana när guden fängslades och denna rest håller långsamt på att växa i makt och intelligens och kommer snart att bli en gud på egen hand. Eller så har det som sagt absolut ingenting med Semal att göra.

Och en fråga till varför finns alla wyrd just i menun aun(eller nästan alla iaf)

Antagligen har det att göra med att landet består av stora slättländer med mjuk, bördig jord som är lätt att gräva i kombinerat med att landet är geologiskt instabilt och har en massa vulkaner och heta källor. Eftersom att wyrd är ett grävande lavamonster måste Menon-Aun vara ett ganska perfekt land att bo i för dessa. Dessutom verkar monstren inte gilla vatten och kyla, så det är nog rätt svårt (men inte omöjligt) för wyrd att hitta vägar bort från kontinenten där Menon-Aun ligger. Lägg sedan till att landet är omgivet av bergskedjor och att wyrd verkar ha svårt att gräva sig igenom urberg och man förstår att de ogärna flyttar. Kanske är det till och med så att de allra flesta wyrd lever långt under jorden och bara kan ta sig upp till ytan i områden där jordskorpan är tunn, som t.ex. Menon-Aun.

Poseur

Swashbuckler
Bra svar och ungefär som jag själv tänker mig. och ja jag har tillgång till fjärran riken.
Jag tänker faktiskt lite tankar såhär: att semal var dyrkad i området som idag är menon aun och därför ser hela riket ut som det gör. med vulkaner eldögat på himlen och elddyrkande barbarer.
Kanske ger ett halvt svar på varför aunierna tycker det är vekt att tillbe sin gud och fråga efter saker. kanske för att deras gud för länge sedan försvann.(om någon förstår mitt tankesätt)