Nekromanti eld över area

Tearlach

Warrior
ett: effekten eld ger överraskande nog eld men hur stor?
en handfull? en låga typ stearinljus?

två: om magikern inalea använder den där eldklotsbesvärjelsen som jag inte kommer ihåg namnet på,
så blir resultatet ett eldklot (effekten eld ) med två meters radie (area effekt)
strömmar då elden ut ifrån en punkt i mitten av klotet eller är eldens startpunkt så att säga överalt innanför klotets yta?

hmm den där frågan såg meningslös ut
förtydling

Inalea besvärjer fram sin eldboll i en korridor för att förhindra att fler vakter blandar sig i just nu.
eldbollen är 4 meter bred, korridoren är en meter bred, väggarna 1/2 meter tjocka och av sten.
kommer då eldbollen att sticka ut en meter ifrån väggen inne i biblioteket som ligger bredvid korridoren.

(Inalea är för övrigt rätt snygg, faktiskt en riktig flamma. )

Tearlach: som gillar att få sina spelare att tänka sig för.

Celofan

Veteran
inget svar, men jag har också...

...klurat på detdär.. för om det är så att elden uppkommer överallt ifrån skulle det vara så gose-gos till att elda upp ex. dörrar osv. med.. så jag ser gärna ett svar jag med :o)

Virocon

Swordsman
Om ni bläddrar igenom Mystik och Magi, som egentligen inte innehåller särskilt mycket mystik men ändå, så hittar ni effekten "Areaeffekt". Den här säger då att man kan få en effekt att täcka ett större område förutsatt att man använder +Ob1T6 mot besvärjelse för varje meter från centrum, radie alltså.
Exempel: Hugald väver effekten blixt förstärkt till 3 filament, vilket ger en svårighet av Ob3T6 mot alstra fototropi och
Ob3T6 mot besvärjelse. Nu är det bara så att Gardolf Den Onde och hans kamrater anfaller alla på samma gång, varför han vill skada alla på en gång så han kanske kan fly. Därför väver han in effekten Areaeffekt förstärkt till två meter i radie med mittpunkten mellan Gardolf och co. Svårigheten blir Ob3T6 för alstra och Ob5T6 mot besvärjelse.
Han lyckas med båda slagen och alla skurkarna skriker av smärta inför blixtträffen.

Observera att areaeffekt inte är som beröring eller så; det krävs inga filament här. Allt som krävs är slag mot besvärjelse.