Nekromanti Eld, brännskador och vatten.

Storuggla

Champion
Tjo. När jag satt och mumsade på min mat och ögnade igenom Eonboken (ja, jag vet, men tidningen kom inte idag) så hittade jag en sak som fick mig att fundera.
Eon2, Eld och Brännskador, sid 173, tabell 7-17.
Jag citerar: "Vattenindränkta kläder +1"
Detta syftar till att om man doppar sig i vatten och sedan råkar ut för eld, så skyddar kläderna man har en runda längre. Men när jag läste detta så kom det hela tillbaka till mig likt ett kärleksbrev som inte blivit frankerat på posten...

Det är en blåsig och ganska kall vårdag i Karlskrona. Våren har inte gett sig till känna mer än att ha töat bort snön, värmen har ännu inte visat sig. Ute på en udde, mitt i militärhamnen står en grupp unga män iklädda uniformer så mörkblå att de nästan ser svarta ut på avstånd och huttrar medan den kalla vinder letar sig igenom deras kläder och pinar dem. Några av de unga värnpliktiga, för det är vad de är, blåser på sina frusna fingrar i hopp om att värma dem något medan en kort man talar till gruppen.
Den korte mannen, som måste tala med hög röst för att alla ska kunna höra honom i blåsten, skiljer sig endast från de andra genom att ha mer vinklar under sitt ankare än vad de värnpliktiga har. Hans vid hans sida står en röd plastdunk med svart kork. En bit bort försöker två svart-blåklädda män sätta eld på en avtjänad skeppsmotor som sett sina bästa dagar och nu tjänstgör som undvisningsobjekt i eldsläckning.
"Och ni ska INTE göra som ni sett på film," gormar den korte gotlänningen för fulla muggar med en brytning som skulle kunna ge honom ett jobb på en lokal buskisteater, "ni ska INTE hälla vatten på er när ni ska in och bekämpa eld eller ta er ut! Om ni gör det kommer vattnet i era kläder att bli ånga, och så kommer ni att få brännskador och se ut som kräftor! Är det förstått?"
Den korte mannen får ett antal nickar till svar och ett ensamt "Ja, flaggkadett" hörs från vänster sida. Det finns alltid minst en regelivrare i varje pluton.

... så min fråga är: Ljög min flaggkadett för mig? Eller hade han rätt? Jag kan tänka mig att det inte kan vara så kul att få en massa vattenånga på sig. /images/icons/hairy.gif

Svar mottages gladeligen.

Storuggla, annars är allt bra

Nero_UBBT

Warrior
Tja, kanske.

Det låter ju ganska troligt. Fast vattnet blir inte bara till ånga, det börjar koka. Och det är inte kul alls. Däremot så kan man ju fråga sig om området runt kroppen där vattnet finns blir så varmt som 100 grader celsius, då är det kanske lite väl varmt i alla och typ blodet börjar koka...?

Vindhand

Myrmidon
Jag brände mig ganska ordentligt en gång när jag försökte ta ut en varm plåt med en grytlapp det fallit några droppar vatten på så jag är nog böjd att hålla med din flaggkadett :gremsmile:

Zadrith

Hero
Den energi som går åt till att höja temperaturen på vattnet i kläderna skulle, i fall vattnet inte varit där höjt temperaturen på kroppen i stället så jag tror din flagkattet hade fel. /images/icons/clever.gif
Han kanske inte nödvändigtvis ljög för dig men min erfarenhet av militära befäl har lärt mig att de lever med ganska omfattande vanföreställningar (oj, kom just på att jag är fänrik /images/icons/crazy.gif).

Zadrith

Hero
Det beror på att en våt grytlapp leder värme betydligt mycket bättre än en torr och är nog inte riktigt relevant i det här fallet. Om du skulle utsätta en våt respektive en torr grytlapp för en öppen låga i stället skulle den torra brinna upp betydligt mycket snabbare. /images/icons/clever.gif

Vindhand

Myrmidon
Det beror på att en våt grytlapp leder värme betydligt mycket bättre än en torr och är nog inte riktigt relevant i det här fallet.

Jag kan inte hålla med. Det var ingen dyngsur grytlapp... den hade ett par droppar vatten på ena sidan men den sida jag höll i kändes torr (annars hade jag knappast använt den). När det fuktiga området vidrörde plåten förångades dock vattnet och den heta ångan brände min hand... Det var sålunda inte ledd värme så mycket som stötkokande vatten som var problemet.

Om du skulle utsätta en våt respektive en torr grytlapp för en öppen låga i stället skulle den torra brinna upp betydligt mycket snabbare.

Verkligen? :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon
Den energi som går åt till att höja temperaturen på vattnet i kläderna skulle, i fall vattnet inte varit där höjt temperaturen på kroppen i stället

Du tror inte att torra kläder isolerar då? Innan de börjar brinna naturligtvis... :gremsmile:

Zadrith

Hero
Jo visst tror jag det, men jag tror de skulle skyddat bättre om de var blöta. Enda undantaget är nog om de utsätts för ett fast föremål som inte är tillräckligt varmt för att antända dem.
I de fall man utsätts för ett föremål som är varmt nog för att antända kläderna eller värme i gasform eller vätskeform är det min uppfattning att våta kläder skyddar bättre.

Zadrith

Hero
Ok, det sista var lite nedlåtande. I övrigt har jag svarat i "deltråden" ovanför eftersom det känns som vi diskuterar samma sak på två ställen.

Krille

Super Moderator
"Den energi som går åt till att höja temperaturen på vattnet i kläderna skulle, i fall vattnet inte varit där höjt temperaturen på kroppen i stället så jag tror din flagkattet hade fel."

Å andra sidan så har du nu en kasse skållhet ånga direkt inpå kroppen. Med torra kläder kan du kanske komma undan med lite luft mellan dig och kläderna, men ångan kommer du fan inte undan.

Vindhand

Myrmidon
Ok, det sista var lite nedlåtande.

Inte alls farligt... det var mest litet roligt :)

I övrigt har jag svarat i "deltråden" ovanför eftersom det känns som vi diskuterar samma sak på två ställen.

Jupp... men jag har inget ytterligare att tillföra så jag svarar här. :gremsmile:

Connor Lane

Veteran
Nu ska jag ta och tänka efter inna jag skriver ner det här så att det blir lätt att fortstå vad jag vill säga.

Först och främst, torra kläder har luft mellan fibrerna vilket gör att dom inte täcker lika stor del av kroppen. Även och du har kläder på dej, bomull iaf, så kan kroppen andas.
Dra dej nu till minnes klädsimmet i simskolan, när man steg upp ur poolen (eller sjön) så klistrade kläderna på kroppen. Sen ska man tänka på att när ett plagg av blött så drar sej fibrerna i plagget åt sig vatten, dvs det bli rmindre luft i plagget.

Om man nu hettar upp vattnet i kläderna så kommer ju värmen i plagget att täcka en större del av kroppen, då det är mindre luft. Sen så leder ju vatten värme bättre än tyg vilket gör att när du väl finner dej i ett brinnande rum tex med blöta kläder så kommer vattnet att bli varmt före tyget och eftersom det har mer direkt kontakt med kroppen så värms den också upp fortare. Alltså mer brännskada snabbare...

Så i verkligeheten så är nog torra kläder att föredra.
Sen kan man ju tänka på att det flesta rollpersoner som ska in i ett brinnande hus och ser en tunna vatten brevid. Kommer med stor sannolikhet att hälla vatten över sig. Eftersom det gör man ju på film (Jag skulle nog också göra det om det inte påpekats i denna tråd.) och mitt i hettan av elden kanske det inte är så skoj att gå in i en fysikdiskution.
Så om någon av mina spelar skull egjort det skulle jag nog låtit han/henne få en extra runda...

ps. skrivet vid halv 2 på natten, jag borde sova nu så det är möjligt att det låter jättekonstigt...

Nightowl

Champion
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Eftersom det gör man ju på film

<hr></blockquote>

Jo, men rollpersonerna har väl knappast sett några filmer? Kan man inte avgöra om RP har hört något om brandbekämpning (vad vet jag, slå mot PSY eller BIL eller nåt) och i sådana fall varna spelaren: 'öh, du vet att det bara är en myt att det är bra att blöta ned sig innan man kutar in i en eldsvåda...' I sådana fall blir det ju 'realistiskt' fastän spelarna slipper bli uppskörtade.

Nightowl

Krille

Super Moderator
"Jo, men rollpersonerna har väl knappast sett några filmer? Kan man inte avgöra om RP har hört något om brandbekämpning (vad vet jag, slå mot PSY eller BIL eller nåt) och i sådana fall varna spelaren: 'öh, du vet att det bara är en myt att det är bra att blöta ned sig innan man kutar in i en eldsvåda...'"

Nånstans måste väl myten komma ifrån:

* Vatten släcker eld.
* Alltså är det bra att vara blöt, för då brinner jag inte upp.

Och med tanke på Mundanas avsaknad av värmekonduktivitet och andra skoj saker, hur vanligt brand är och avsaknaden av statistik med och utan blöta kläder, så är det nog till och med rätt troligt att det enbart är dvärgar som faktiskt har iakttagit regeln att "blöta kläder + eld = kass kombination".

Deishun

Veteran
Tja, så som jag ser det har nog din flaggkadett i huvudsak rätt och litet fel.

Torra kläder isolerar bättre än blöta kläder. Speciellt om du vidrör det varma föremålet eftersom luften i torra kläder leder värme mycket sämre än vatten.

Däremot brinner blöta kläder inte särskillt bra, mycket sämre än torra. Speciellt om det är ett fluffigt lättantändligt material.

Så om du skall till exempel rusa genom en öppen låga (en kort bit) så är det nog en bra ide att blöta ned sig så man inte kommer ut som en fackla.

Skall man däremot vidröra ett hett föremål eller utsätta sig för intensiv värmestrålning under en längre tid är det definitivt bättre med torra luftiga kläder som isolerar. Bara man undviker att komma åt en låga som sätter eld på tyget.

Så vill man vara realistisk så ändrar man regeln såhär:

-----

Vattenindränkta kläder skyddar inte alls mot ren värme (varma föremål, varm luft). Däremot gör ju vatten att kläderna inte fattar eld lika lätt, helt enligt reglerna.

Torra kläder skyddar fint mot värmestrålning (att gå nära en eld), förutsatt att de är heltäckande mot elden. Mot varm luft skyddar de bara en liten stund dock.

Låt sedan luftigt tyg skydda mot eld tills det börjar brinna.

---------

Denna regelförändring skulle innebära att man INTE häller vatten över sig om man ger sig in i ett brinnande hus, men man gör det om man skall utsättas för flammor för en kortare stund, dvs. då huvudproblemet inte är hettan i sig utan att man inte vill fatta eld.

Storuggla

Champion
Tja, så som jag ser det har nog din flaggkadett i huvudsak rätt och litet fel.

Tja, ser jag tillbaka på min värnplikt hade den kladdbagetten många fel i allmänhet, men just det där med eld och vatten bet sig fast som ganska förnuftigt. /images/icons/smile.gif

Storuggla, inte ute i solen

Nkari

Veteran
Det hela är ganska enkelt..

Jobb som brandman involverar att släcka bränder som är flera tusen grader varma.. dvs vattnet skulle förångas innan du hunnit fram till dörren iomed den ENORMA värmen som blir när ett hus brinner..

Nu tar vi exemplet med lite lamp olja på ett blött klädesplagg..
Där är värmen inte lika intensiv.. därav skyddar vattenindränkta kläder bättre... ett tag.. =)

Ju intensivare och varmare elden är destå sämre är det att ha vatten indränkta kläder..

Dvs ditt befäl hadde rätt i det fallet.. hade det hela handlat om att släcka ett stearin ljus hadde han haft fel..