Nekromanti Elddon, ingen medeltida tändare!

TrookLark

Veteran
Jag är tyvärr väldigt rädd för att många tror att elddonet som står i så många utrustningslistor i så många rollspel tolkas som en form av medeltida tändare! Man trycker på en knapp och vipps så har man en liten låga. Igentligen vet jag själv inte vad man menar med ett elddon men det kan fan inte vara någon liten träask som fungerar som en gaständare! Att jag upptäckt detta fenomen svaras av att min SL (Bobby, jag menar sorligt nog Jon) ska förklara hur ett elddon ser ut. Hans förklaring var en trälåda som fungerar som en tändare... fast med fler detaljerade ord.

Nu undrar jag: Är detta en vanlig folkåkoma att man inte vet vad saker är men drar liknellser med saker som vi har på 2000-talet? Nämn gärna egna exempel då ni utsatts för detta.

Rickard

Urverk speldesign
Jag vet inte.. I DoD2 så står det "flinta och stål" och på något sätt så har jag förstått att man ska använda stålet och slå det mot flintan för att få gnistor... och då började jag läsa reglerna när jag var 7-8 år.. Fast min bror var spelledare för mig så jag antar att jag fått den förklaringen från honom.. Om du har kollat på Expedition: Mobbinsson någon gång så ser du hur man hanterat ett elddon.. Man slår lite gnistor mot torrt gräs eller något annat lättantändligt..

Det finns andra sätt att göra upp eld på.. Friktion exempelvis..

Sedan finns det glödlådor där man sparar en del av glöden och håller den vid liv tills när man behöver eld senare.. Hur länge glöden kan hålla sig vet jag inte..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte har läst det här utan baserar det på hörsägen och sådan han sett på teve

Rising

Vila i frid
Jag hittade en skön sida: Här

Den indonesiska eldpumpen regerar.

Jag tycker att eldmakande verkar så tidsödande och tråkigt att elddonet för mig mest har varit en sådan där ruta som finns i serier; som det står "en lång tid senare..." på. Man tar upp den rutan, och en lång tid senare så har man alltså fått eld.

Krille

Super Moderator
Tja, vid ett tillfälle så lär jag ha beskrivit samurajsvärd som "feodal japansk slips". Jag kan till och med gissa vad jag menade - det är en jättebra fallossymbol, man skaffar dem när man blir vuxen, och de som har dem är bättre än de som inte har dem.

Björn Hellqvist

Swordsman
Jag har använt elddon vid flera tillfällen. Det är en platt bit stål, ungefär 5 cm lång, en bit flinta (ju svartare desto bättre) och fnöske (som är tunna skivor av en trädväxande svamp). Man lägger fnösket på flintbiten, några millimeter innanför kanten, och slår stålet mot flintkanten med en snärtig rörelse uppifrån och ned. Förhoppningsvis uppstår ett antal gnistor som s.a.s. gör en kullerbytta bakåt och landar på fnösket. Man blåser försiktigt på glöden och håller den mot något lättantändligt (näver, torrt gräs) för att sedan mata på med kråkris, späntor och till sist ved.

En kompis lyckades med bedriften att få perfekt glöd på fnösket under en medeltidsvecka i Visby. Det var på en krog, och en "civil" tjej frågade den fullt rustade Gunnar om han hade eld. Han tog fram sitt stål, flinta och fnöske, slog till en gång och fick finfin glöd. Tjejen höll ciggen mot glöden utan att låta imponeras, medan Gunnar var förvånad över hur bra han lyckats.

Pom

Swashbuckler
Var inte rädd

Är detta en vanlig folkåkoma att man inte vet vad saker är men drar liknellser med saker som vi har på 2000-talet? Nämn gärna egna exempel då ni utsatts för detta.
-Elddonen är verkligen cigarettändare hos oss, helt enkelt av skojighetsskäl. Det är kul att kunna tända eld på något på mindre än 60 stridsrundor.
-Speglar brukar fungera som nyputsade 1900-talsspeglar, trots att de i regel/kampanjbeskrivningarna om de alls beskrivs brukar vara mer i stil med hyggligt blank metall.
-Väskor brukar rymma väldigt mycket.
-För att inte tala om penningpungar (när rollpersonerna har haft tur).
-Bläckhorn brukar inte ta slut i första taget, och definitivt inte torka ut eller annat omanligt.

Det är väl med utrustning som med stridsregler och annat; man ser till att sådant kan användas på det sätt som gör det maximalt underhållande att rollspela.
Åkomma? Jo. Men vi är villigt smittade. :gremcool:

anth

Vetefan
Nu undrar jag: Är detta en vanlig folkåkoma att man inte vet vad saker är men drar liknellser med saker som vi har på 2000-talet? Nämn gärna egna exempel då ni utsatts för detta.
Min erfarenhet är att alting som har med överlevnad i vildmarken är starkt förenklat i rollspel.
I rollspel så kan vilken bonnläpp som helst dra på sig ränseln och ge sig iväg på en 2-veckors promenad i skogen.
Sånt brukar kallas "överlevnadsprov" på de tuffare militära utbildningarna.

"Äh, vi behöver inte ta med oss så mycket mat, vi kan jaga på vägen."
Helt OK, förutsatt att man accepterar att resan tar dubbelt så lång tid då halva dagen går åt att se till att man inte svälter ihjäl.

"Vi behöver inget tält, vi sover under bar himmel."
Har någon här provat att försöka sova under bar himmel en sommarnatt i norrland när mygg och knott kommer?
Har någon här försökt sova under bar himmel när det regnar ute?
Har någon här försökt sova under bar himmel på hösten när den första frostnatten kommer? (betänk att de flesta rollspelskaraktärer bara har tillgång till en filt, inte någon dunsovsäck)

"Vi behöver inte släpa på mat åt hästarna, de äter ju gräs."
Någon som vet vad som händer med en hårt arbetande häst som inte får havre eller annat kraftfoder?

"Jag är tuff, jag sover i rustningen"
Att sova i rustning är något alla borde prova på...särskilt full riddarrustning.

"Vad då? Självklart tar vi med hela drakskatten"
Det är en sak att räkna på bärförmåga när man ska UT på äventyr, men hur många räknar med den när man ska HEM igen?

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Sant

SANT=Snus, alkohol, narkotika, Tobak... Nej fel ämne, :gremsmile:

Överlevnadsprov eller överlevnadsövningar är inte en lätt historia. Pröva själv att få med dig mat, vatten och övrig utrustning nog så att du inte går i däck. Lägg till antal timmars sökande och jagande efter maten och vattnet du inte fick med dig. Det är ingen picknick i nollgradigt väder och snöglopp.:(

Man behöver dock inte göra det i norrland för att inse att sova under bar himmel är ett smått helvete - speciellt när man är hungrig, våt och fryser som....

Vart jag vill komma?

Man behöver inte gå till extremerna för att invända mot vår "avkopplade" inställning till hur tungt ett "medeltida" liv var.

Tänk igenom följande, jag vet att ni (kanske inte Anthraxus då) inte bryr er om sk. Grisodlarspel men här är min beskrivning.

Bonden Jonas får kliva upp i gryningen varje morgon. I den lilla ladan som antingen delar vägg med huset eller faktiskt är "inne i" huset måste han förse ett par få nötkreatur med foder. År ut och år in. Han får en stabbig gröt som frukost om bondmor finns. Annars får han själv mala säden som blir hans mat. I maten finns visserligen gott om kli :gremsmile:. Huset hans är om vintern inte så varmt och gosigt som vårt. Hans vatten står jummet eller iskallt nära eldstaden som glöder svagt. Han är glad om han har mer än ett par kläder att klä sig i.

Bondmor, husets mor får tillverka, spinna, väva och skära till hans kläder. Vintern är den tid då kläder bliver till.

Familjen får slita för varje sädeskorn skall bli sått, skördat, torkat och malet till grovt bröd och grov gröt.

Slutligen hushållar man med allt. Reparationer sköts av bonden själv så långt ut han kan. Det som blir över av mjölkens grädde blir ost som ofta säljes för att nya redskap ska gå att köpa...

Sängen kan bestå av allt från enkla träsidor med halm i till lite mer avancerade saker....

Sängens innehåll... ja glöm lakan... Fällen är ett nödvändigt ont, nattetid om vintern blir det mycke kallt. Löss som sällskap däri är inte ovanligt.

Inse att vi har det mycket bra idag. Ovanstående är inget jag vill leva i. Jag menar tom. TVs "farmare" har det väldigt lätt att leva.

Nu invänder ni att det fanns ju andra miljöer att leva i. Jovisst, men det var ett privilegierat fåtal. Jag måste dock erkänna att jag oftast själv låter min rollperson komma från de högre samhällsstånden. Men det är en realitet som vi kanske glömmer bort alltför ofta.

Saker som hänt i min spelgrupp kan ses ur backspegeln med lite roade flin. Min Make har förmågan att när han tillhör de "översta" samhällsskickten göra saker som han kanske skulle tänkt över två gånger. Som tex. när han var hertig i ett län. Ridandes genom detsamma (med välförsedd livvakt och packdjur) så passerade han bönder som slet i uttorkad mark. Hans nåd stannade sin stiliga virila ridhäst och frågade hur det stod till med de två magra männen. Dessa svarade ödmjukt att allt var väl, inte tordes de väl klaga till den höge herrn. I ett (av många) anfall av välvilja slängde hans nåd till dem en penningpung med tio guld i. De var oerhört tacksamma men sade sig ej kunna motta gåvan. Då beordrade han dem i det närmaste därtill...

Vad hans nåd inte tänkte på i just den stunden var att dessa arma bönder aldrig skulle kunna använda pengarna. Varifrån hade de fått dem, vem hade de bestulit. En vecka senare passerade hans nåd platsen igen. Vid vägens sida satt två kroppar uppspikade. De saknade händer och fötter, men hans nåd kunde igenkänna bönderna han givit sin gåva till. Andra hade sett till att "rättvisa" skipats...

Grymt öde, men sant även det. Vi ser rättvisan i dagens samhälle, vi glömmer hur den sett ut. Det där med oskyldig tills annat bevisats fanns inte i dåtidens samhälle... Där gällde det vi idag kallar den "starkes rätt". Den som hade pengarna bestämde.

Det var lite om mina tankar. Egentligen inte sagt till Antharaxus utan till era alla i denna tråd.

Frid vare med eder.

Troberg

Sinister eater
Mycket bra inlägg!

SANT=Snus, alkohol, narkotika, Tobak... Nej fel ämne,
Men jag tror att S står för sniffning. Snus är redan inkluderat i T.

Bortsett från den detaljen så visar det verkligen vilken skillnad det är på samhället förr och nu (vilket kanske är anledningen till att man i fantasy kör något slags "nutida" medeltid...).

Eva Florén

Swashbuckler
Re: Mycket bra inlägg!

*skratt*

Sant igen... :gremsmile: Sniffning var det juh, fast det vore ju förlåtligt... den undervisningen hade jag typ 1982 eller 83!

Jag håller med om att vi gärna spelar i ett nutida samhälles ögon i en så kallad medeltida miljö. Eller hur jag nu ska förklara det. Finessen är dessutom att vi kan göra det medeltida samhället till vår drömvision av det dåtida samhället, dvs ta bort det vi inte vill komma "ihåg". De smutsiga gatorna i städerna, lukten och allt annat obehagligt. Eller så förstärker vi det i absurdum. Vill vi ha styggelser som skrämmer oss ur livet så plockar vi fram det. :gremsmile:

Fördelen med rollspel är ju att det står oss fritt. Tex, speglar som är spegelblanka. (har själv försökt spegla mig i en bronsspegel - gillade inte bilden) hästar som inte stupar på grund av för lite käk osv. Vill SL sätta käppar i hjulet så tar han/hon hänsyn till saker som vi normalt skiter i. Vill spelarna vara grisodlare så blir dem det...

Det är ju det som är så underbart med rollspel, vi behöver ju inte ens ta hänsyn till verklighetens lagar, vi skapar oss egna ramar och går rakt in i det. Aah, rollspel är underbart. *knaprar på den sista brödbiten i skåpet, funderar på om det finns något kvar i kylskåpet och frysen, samt skafferiet... är hungrig*

Troberg

Sinister eater
Re: Mycket bra inlägg!

Jag håller med om att vi gärna spelar i ett nutida samhälles ögon i en så kallad medeltida miljö. Eller hur jag nu ska förklara det. Finessen är dessutom att vi kan göra det medeltida samhället till vår drömvision av det dåtida samhället, dvs ta bort det vi inte vill komma "ihåg".
Jag skulle till och med sträcka mig så långt som till att säga att magin i fantasy till viss del finns där som en ersättning för den teknologi som medeltiden saknade, sjukvård, fjärrkommunikation och så vidare. Resten tar vårt selektiva minne hand om (Maten blir inte dålig i vår frys, därför kan våra karaktärer bära omkring 100 dagsransoner mat i djungeln. Vi förstår vikten av att tvätta sår och sköta dem, därför infekterar inte våra rollpersoners skador fast de klampar i smuts upp till knäna hela dagarna.).

anth

Vetefan
Re: Sant

Ett enkelt sätt att mäta välstånd är att se på medellivslängden.
Jag har för mig att den var c:a 45år.
Förutom urusel sjukvård så var kroppen slutarbetad vid 45 (arbetsskador och slutkörda ryggar är inte ett nytt fenomen).
Lägg till att det inte fanns några socialförsäkringar, hade man inga barn som tog hand om en på ålderns höst så tough shit (att vi är på väg i samma riktning i dagens sverige har ingenting med rollspel att göra).
Jag vet att ensamstående mödrar inte har det lätt i dagens sverige, men tänk er en ensamstående mor på 1500-talet, lägg därtill att modern var ogift...

Det intressanta är att man faktiskt inte behöver ta sig tillbaka i tiden i sverige, det räcker med att besöka ett U-land i nutid.
Är det någon som provat på att rollspela en fattig person i ett nutida U-land?
De största skillnaderna som jag kan se är att man kan få tag på tändstickor och att byhövdingen har en TV, men annars så är det ingen större skillnad.

Troberg

Sinister eater

Ett enkelt sätt att mäta välstånd är att se på medellivslängden.
Jag har för mig att den var c:a 45år.
Även om hårda villkor och att sjukdomar var farligare spelar in, så beror den låga medellivslängden i första hand på att spädbarnsdödligheten var enormt hög. Räkna bort alla dödsfall som inträffar innan tre års ålder och du får betydligt mer "normala" siffror.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Man gör det väl mest för att det är praktiskt, själv får jag nog av grisodleridetaljer på lajv och tycker det är bekvämt att slippa bry mig då jag spelar rollspel. Om man vill ha en medeltida tändare beskrivs ju i Stormbringer att folk bär glödande kol i tillslutna askar för att kunna få eld utan att behöva sätta sig ned och slå fram gnistor till en bit fnöske antänds.

Foggmock

Myrmidon
Åh nej, hysteri och galenskap! Folk är felinformerade! Korståg mot ignoransen!

..alltså, vadan denna plötsliga panik? Det låter skarpt överdrivet.

Att man drar parallellen elddon - nutida gaständare är ganska självklart. Det är portabel eldpotential. Elddonet tar antagligen ganska mycket längre men de fyller samma funktion. Att du dessutom skriver att Bobby förklarade det med "fler fina ord" men utelämnar dessa finner jag en aning konstigt. Vad finns det att oroa sig för om Bobby sa "Det är en liten träask med ett stål och en bit flinta i som man använder för att göra upp eld" och inte "Det är en liten träask med en knapp som man trycker på och så kommer det ut en låga ur ett litet hål på en av kanterna".

Foggmock - räknar in glödlådan under det som kallas "Elddon" men inte under "Eldstål" eller "Flinta och stål".

Rickard

Urverk speldesign

"Vad hans nåd inte tänkte på i just den stunden var att dessa arma bönder aldrig skulle kunna använda pengarna. Varifrån hade de fått dem, vem hade de bestulit."
Oj.. Jag måste säga att jag är grymt imponerad.. Sådana saker skulle jag aldrig kunna tänka ut.. Skulle vilja spela med dig någon gång.. :gremsmile: Hur kom du fram till det tänkandet? Har du läst mycket böcker om medeltiden? Finns det några andra källor du använder dig av för att tänka fram en lösning över hur något kan gå till?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förvisso nästan vet svaret, men ändå

Organ

Out of time, out of mind
>Nu undrar jag: Är detta en vanlig folkåkoma att man inte vet vad saker är men drar liknellser med saker som vi har på 2000-talet? Nämn gärna egna exempel då ni utsatts för detta.

En ganska vanlig, inte missuppfattning som sådan, utan mera slö felaktighet är hur hästar behandlas i rollspel (framförallt i fantasygenren). Många har fått för sig att hästar är ungefär som motorcyklar, med den skillnaden att de tankas med hö istället för bensin. Ge kusen lite havre så är det bara att tuta och köra. Alla som haft det minsta med djur att göra, om det så bara är "jag hade en hamster när jag var liten", vet att det inte stämmer alls, det finns mängder med faktorer som stjälper det tänkandet över ända. Några exempel är:

1. Hästar är tämligen ömtåliga djur och löper risken att både bli sjuka eller göra sig illa under resa.

2. Hästar behöver reseproviant precis som människor. Att endast äta det eventuella gräs som möjligen växer runt RPnas lägerplats fyller inte hela kostcirkeln och en häst som endast hänvisas till sådan föda är slutkörd inom ett par dar.

3. Hästar som inte är stridstränade är FULLKOMLIGT VÄRDELÖSA om det hettar till. Det bästa man kan göra i en sådan situation är att hoppa av så fort som möjligt och försöka undvika att bli nertrampad när kusen i panik flyr för allt vad tygen håller (om man nu inte vill därifrån på stört, i vilket fall man håller i sig så hårt det bara går och hoppas att hästen springer åt det håll man vill).

Nu avgörs nivån av hästrelaterade problem av kampanjens realism, men säkert är i alla fall att om man ska hålla sig på en verklighetsnära nivå är det nästan enklast att kånka sin grejor på ryggen och använda apostlahästarna.

/Anders

Ymir

Liten kantbaron

De största skillnaderna som jag kan se är att man kan få tag på tändstickor och att byhövdingen har en TV, men annars så är det ingen större skillnad.
Mjae. Idag är vattnet odrickbart, jaktbytena borta och åkermarken uppköpt av McDonalds. Och så har vi AIDS, utöver alla gamla vanliga farsoter. Jag är hellre fattig på medeltiden än i vissa av dagens U-länder, alltså...

- Ymir, hellre lerkärl än smutsiga plastdunkar

Eva Florén

Swashbuckler

Tror inte att det är någon idée att spela med mig... :gremfrown:

Men hur jag kom på idéen. Ja det är en rad faktorer som inverkar. Jag själv naturligtvis (mitt synnerligen elaka sinne för symetri), en rad litteratur kring medeltiden (inklusive dräktbruk, landskapslagar mm), "lyssnande" till lika delar Björn Hellqvist och Krille, deltagande i ett visst medeltida sällskap, och till den övriga litteraturen -fantasylitteratur och fantasyfilmer. För att inte tala om all annan litteratur och film man kan låta sig inspireras av. Säga vad man vill, men SF är Great att sno idéer från juh!

Vad det gäller tänkandet så är jag inte säker på vad det ena börjar och det andra slutar. Att rollspela kan ha så många sidor, jag tar med mig det jag minns från allehanda erfarenheter ur både det verkliga livet och fantasin. Men mest är det tänkandet från när jag skriver som springer in och fupplar till situationer för mig. Ja, jag vet faktiskt inte varifrån allt bubblar upp när jag spelar... :gremfrown: , men det dyker bara upp liksom... :gremsmile: