Jobbigt. V&N errata efterlyses.
Här tycker jag att författaren skulle varit mer nogrann i beskrivningen om vad som gäller och inte gäller.
Det är ju jobbigt att tänka själv
Trots jobbigheter så ska jag försöka.
" te.x en rang vandöd med en rang 3 salamander i sig är imun mot alla sorters eld ?? "
Mitt svar skulle vara, Ja.
"angående förmågorna som en eldgast har så får den juh vissa förmågor varige rang får den då ochså förmågorna som en eldgastmed en lgre sallamander i sig får ???"
Mitt svar skulle bli, Nja.
Först och främst ett bevis för att man ska få tillgodogöra sig alla förmågor.
Ta V&N och slå upp sidan 23.
Läs stycket om
utbredning.
Betänk meningen "Deras förmåga att anfall från luften (sylfen måste vara rang 3 eller högre) gör dock...".
Alltså, författaren menar på att alla vindgastar av rang 3 eller högre kan flyga.
Vi tittar på "rang 3"-förmågan. Den gör bl.a. att vindgasten kan flyga.
Titta nu på "rang 4"-förmågan. Med endast "rang 4"-förmågan så kan man
inte flyga.
Slutsats:
Vi måste få tillgodogöra oss förmågor från lägre ranger.
Vad som är jobbigt här är att det finns liknande förmågor som man får på olika elementarvarelsens olika ranger. Det enda som skiljer dessa förmågor åt är hur effektiva dom är.
Ett tydligt exempel på detta borde vara jordgasten. Om den får tillgodoräkna sig alla bonusar från alla sina golem-ranger så kommer den vid golem-rang 5 ha ett pansar på (H40, K30, S40) samt göra +Ob10T6+1 i bonusskada.
Ett (H40, K30, S40) pansar kommer man inte igenom om man inte är bergstroll med unik stridskonst och en magisk hammare som tar i för kung och fosterland, älskare, hemmaberget och hela fadderullan (ja, ni förstår poängen, jordgasten blir osårbar). Och med tanke på hur enkelt det är att göra en sådan best är det enligt mho orimligt.
Alltså kan man anta (men vi vet inte) att man inte ska tillgodogöra sig lägre "versioner" av samma förmåga om en nyare "version" är aktuell. (Detta händer någon enstaka gång vid eldgastens förmågor)
Phew...
Ja, personligen så tycker jag att författaren kunde varit mer klar på vad det är som gäller och vad det är som inte gäller. Det vore skönt om han kunde komma till forumet och besvara lite frågor kring V&N och kanske släppa ett kompletterande dokument eller en V&N errata så att man visste vad som gällde.
/Naug, tycker om V&N, men skulle gärna se ett högre undervisingsvärde hos författaren.