hmm...vilka konstiga frågor.
Det finns ju egentligen massa olika faktorer...
Rekyl:
Hur mycket vapnet rör sig när det avfyras.
Stabilitet:
Hör ihop med rekylen, om två vapen avfyrar samma typ av ammunition så kommer det vapnet som väger mer inte röra sig lika mycket, en kulspruta t.ex. rör sig inte lika mycket under avfyrning som ett gevär, men väger destomera och är klumpigare att sikta med.
återinförandet till där man vill sikta efter avfyrat skott:
En AK5 och en M-16 använder samma typ av skott och magasin.
M-16 väger mindre och kan upfattas som 'sladdrigare' att skjuta med än en AK5 som i sin tur har högre stabilitet. Men att M-16 med sin lägre vikt går att förflytta och sikta om lite snabbare med sin lägre 'återinförande-tid'
Mina kunskaper i ämnet är mest från datorspel, och när jag läste an bok om när försvaret valde AK5 som 5.56 automatkarbin.
Jo nu kan vi gå in på AK4, Den skjuter väl ungeför lika snabbt som en AK5, men rekylen är kraftigare så den är inte lika pricksäker när man skjuter automateld.
I spel som R6 och Ghost recon brukar jag nästan alltid köra med vapnet inställt på singelskott och skjuter oftast 2-4 skott per soldat beroende på hur bra jag fått in siktet(använder oftast rödpunkttsikte). Om det är nära avstånd, typ om jag springer in i ett hus och det är nojigt, brukar jag ställa in vapnet på automat så att jag ska kunna spreja i panik om någon tittar fram rätt framfär ögonen på en.
Vad jag har uppfattat av moderna krig, så är det vanligt att man ofta ligger bakom skydd, och sprejar ungefär där fienden gömmer sig.
Och att man använder en kombination mellan automatkarbiner, kulsprutor, granater, fordon, prickskytte, helikoptrar, artilleri etc.
För den typen av krig verkar det som att en 5.56 automatkarbin lämpar sig bäst.
Medans en enstaka soldat som ska pricka personer som han fått in siktet på, så kan en kraftigare variant som skjuter längre som AK4 (kaliber 7.62) fungera bra.
Som sagt, mina uppfattningar kommer från att ha läst i böcker och spelat spel, jag har inte gjort lumpen eller skjutit i verkligheten.
Jag tycker 'automateldsfrågan' har varit så krånglig i alla spel. Jag tror att jag gillar en lösning bäst som liknar WEG D6 eller nåt i den stilen. Känns lite irriterande fråga då jag inte kan komma på en lösning att vara nöjd med.