Nekromanti Eldskur

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Rekyl

Om man avlossar en lång eldskur eller långa/korta eldskurar under flera SR'er skulle det då tänkas att träffsäkerheten minskar och det tar 1 SR att återfå full träffsäkerhet? Det skulle ju också göra att det finns en spelteknisk nackdel med väldigt kraftiga vapen vilket fyller en funktion.

Big Marco

Läskig
Skulle man då höja grundskadan (som jag använder mig av) på pistoler och revolvrar med enkelskott?

Nej, du tänker fel. I strid är det sällan man skjuter just ett skott med ett halvautomatiskt vapen (innefattar i princip alla handeldvapen av i dag, utom jaktgevär och hagelgevär). Trycker jag fort tömmer jag en pistol av typ SIG-Sauer på tre sekunder, och den har ändå 15 skott i magasinet.

I strid skulle jag nog hävda att en tränad skytt som känner att han/hon har koll och överblick minst skjuter två-tre skott per mål han/hon önskar träffa.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Mmm... nu använder inte jag ett sådant system att man kan räkna så men en tränad skytt får mer träffsäkerhet och möjlighet till att skada så det går nog att implementera i det.

Rising

Vila i frid
Jag är inte med på simuleringen. Hur blir det betydligt vanligare att kulor från eldsalvor träffar dåligt?
Med 3T6 så är det lägsta resultat du kan få 3 (tre slagna ettor), medan med 1T6+5 så är det lägsta möjliga resultatet 6 (en slagen etta, plus fem).

Så trots att 3T6 har ett högre genomsnitt (=10,5) än 1T6+5 (=8,5) så kan man ändå träffa betydligt sämre med 3T6 än med 1T6+5.

Men jag formulerade mig dåligt och missvisande, för att inte säga felaktigt. Det blir inte "vanligare" att man träffar dåligt (det är större sannolikhet att man gör 6 skada med 1T6+5 än att man gör 6 skada eller mindre med metoden 3T6). Så man träffar oftare dåligt med 1T6+5, men kan - om man har otur - träffa betydligt sämre med 3T6 än 1T6+5.

jag använder mig av ett kombinerat attack och försvarsvärde där man kan spendera olika T på attack o försvar. Ska jag sänka antalet tärningar för kulsprutor eller autokarbiner för att simulera en rekyl månne? Och ska det i så fall bara gälla för långa eldskurar (där går nog en gräns för kompexitet).
Jag tycker inte det. Jag tycker du ska använda ditt system med möjligheten att spendera T mellan attack och försvar på samma sätt oavsett hur man skjuter. Jag menar; jag tolkar ditt fördelningssätt som två olika generella taktiker. Antingen koncentrerar man sig på att träffa sitt mål och gör sig samtidigt till en lättare måltavla (typ, man är still och siktar ordentligt. Perfekt när man har striden under kontroll, när man befinner sig i skydd eller på annat sätt ändå inte förväntar sig bli angripen. Också bra när man vill ta onödiga risker för att göra mycket skada, vilket man kan vilja göra när tiden är emot en, såsom om fienden ännu inte är beväpnad men springer för att plocka upp sitt vapen), eller så offrar man offensiv potential för att i gengäld öka sin egen överlevnadsförmåga (såsom att antingen koncentrera sig på att ligga säkert i skydd, eller hålla sig rörlig varpå man både blir svårare att träffa samt får svårare att själv skjuta rakt. Perfekt när man vill dra ut på striden - såsom om förstärkningar är på väg - eller om man av olika anledningar är mer mån om att överleva än att bidra med något i striden).

Det som är bra med ditt system med tärningarna är alltså att det fokuserar på vad man vill uppnå än vad man faktiskt utför för handlingar. Det skapar ett mycket flexiblare system än om man har specialregler för en massa småsaker såsom att skjuta liggande/stående på huk/sikta/rulla runt på marken, osv. Det blir också på många sätt trovärdigare, i min mening.

Det viktiga är att det mig veterligen inte finns något belägg som stöder att ens potential att skifta mellan en defensiv/offensiv hållning skulle påverkas av teknikaliteter såsom vapnets rekyl.

Alla är överrens om att rekyl gör vapnet svårare att sikta med, men vad har det med ens offensiva/defensiva taktik att göra? Skulle det exempelvis vara enklare att gömma sig bakom ett skydd om man har ett vapen med eller utan stark rekyl? Nä, givetvis inte. Så strunta du i rekylen i detta avseende. Jag tycker du kan behålla dina taktiska möjligheter oavsett vad man slåss med för vapen.

Om dessa fördelningstärningar skall påverkas av något, då tycker jag att det i så fall skulle vara vilken fördel man hade av terrängen. Typ, om man hade möjligheten att ställa sig i skydd och huruvida man kunde röra sig mer obehindrat än sin motståndare. Typ, om man stod högre upp i en backe än ens motståndare. Det är ju en fördel som är en till gagn oavsett om man vill strida defensivt eller offensivt; det är enklare att gömma sig, samt går snabbare att chargea ens motståndare.

Så en terrängfördel är en typisk sådan där sak som man kanske inte bör hantera med en fastslagen bonus som är likadan i alla lägen - utan som snarare bör göras till en strategisk resurs som blir mer och mer effektiv ju mer man har att tjäna på att antingen styra striden till att bli extremt offensivt eller extremt defensiv.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Sammanfattning - kan det funka?

Asså det här med automateld är ju en fråga som har 1000-tals svar. jag är inte ute efter en helhetslösning men en rough kalkyl som känns kul å spela. Efter att ha lagt samman lite Krille och lite Rising så får väl det här hålla för ett system som inte räknar kula för kula utan attack för attack:

Enkelskott. Ingen modifikation i träffsäkerhet utom då man tar sig tid att sikta.
Kort eldskur (2-4 kulor): En lätt förhöjd träffsäkerhet om ett mål
Lång eldskur: En högre träffsäkerhet en kort eldskur fördelat på oftast flera mål men möjligt att sikta mot ett. Däremot träffar inte alla kulor så delar av den framslagna skadan faller bort.

Rekyl: Har man ett styrkevärde högre än rekylvärdet drabbas man inte av rekyl (nu finns det väldigt starka och stora humanoider som kan hantera en M 60 som en knallpulver pistol). För varje poäng lägreän rekylvärdet så förlorar man lika många enheter i att träffa i nästa SR. Det krävs 1 SR att stanna upp och få in målet igen för att skjuta på nytt.

Kan inte det här fungera som ett par rätt rougha automateldsregler.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Tack för ditt utömmande svar. jag gjorde en sammanfattning men jag inser kanske att det finns en möjlighet att avstå från rekylen. Å andra sidan så finns det en poäng med rekylen om den nu funkar så pass enkelt som i sammanfattnignen ovan.

I alla fall: Du har helt rätt då det gäller mina tankar i systemet och det du beskriver om terrängen heter Miljömodifikation för att det även kan simuler solljus etc.

Big Marco

Läskig
Re: Sammanfattning - kan det funka?

Lång eldskur: En högre träffsäkerhet en kort eldskur fördelat på oftast flera mål men möjligt att sikta mot ett. Däremot träffar inte alla kulor så delar av den framslagna skadan faller bort.

Med tillägget att man riktar vapnet mot ett mål så fungerar detta. Men om du mejar med automateld så får du vanligen en mycket låg träffsannolikhet per mål, om inte dessa är mycket nära skytten (max 10 meter eller så).

Rekyl: Har man ett styrkevärde högre än rekylvärdet drabbas man inte av rekyl (nu finns det väldigt starka och stora humanoider som kan hantera en M 60 som en knallpulver pistol). För varje poäng lägreän rekylvärdet så förlorar man lika många enheter i att träffa i nästa SR. Det krävs 1 SR att stanna upp och få in målet igen för att skjuta på nytt.

Vill du ha realism (dock inte nödvändigt mål alls, men, men) så bör du tänka på att upplevd rekyl är både fysisk och psykisk. En stark civilist hanterar antagligen rekylen sämre än en svag kombattant.

Men det är detaljer.

Niklas73

Skapare av Starchallenge

Faktum är att jag inte tänkt på det men det går att väga in i systemet då man spelar upptäckte jag.:)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
ag föreslår snarare att man utgår från att normalfallet är att eldskurar/slängskott/snabb eldgivning är normalfallet och låter enkelskotten vara ovanliga lyxigheter som snarare ger avdrag på "Initiativ" (eller dylikt) men som ger skadebonus.
Menar du här att om man använder en revolver är träffsäkerheten ganska usel om man inte siktar?

Arfert

Facit
Frågan är om man vill ha ett system som är realistiskt eller cineastiskt..

ett exempel: skurkarna kommer in i ett rum och pepprar hjälten med sina Uzis...

...i en film överlever hjälten genom att smidigt kasta sig i skydd bakom en bardisk, rycka upp sin Beretta och liggande sätta ett par kulor i varje skurk.

..i verkligheten kommer skurkarna sätta ett tjugotal kulor i hjälten, då det i princip är omöjligt att missa någon på kort håll med en kpist och automateld. Samma sak om skurkarna haft hagelgevär, då vore vår hjälte stendöd. Å andra sidan är det svårt att träffa nånting alls på långt håll i en rörlig stridsmiljö med ett kortpipigt vapen.

Verkliga stridsregler är ju svåra, för de helt enkelt inte blir speciellt kul...

Arfert

Facit
korrekt... det stora risken med överhettade vapen (och då pratar vi om kulsprutor, en kpist eller automatgevär blir inte speciellt varm av att bränna iväg ett magasin eller två, och man har ju skydd för händerna, det är ju ingen som HÅLLER i pipan) är att man kan få eldavbrott om kulan "svetsas fast" i en glödande pipa... det ör därför man snapt kan byta pipor på vissa kulsprutor, och/eller har olika former av kylning.

Troberg

Sinister eater

Vill du ha realism (dock inte nödvändigt mål alls, men, men) så bör du tänka på att upplevd rekyl är både fysisk och psykisk. En stark civilist hanterar antagligen rekylen sämre än en svag kombattant.
Speciellt om civilisten har vana av att panga på andra civilister med fingrarna i slow motion, eftersom han då undermedvetet kommer att skaka vapnet för att simulera rekylen.

(Och de som inte fattar ett smack av det kan se 'Men behaving badly' (eller kanske 'Spaced', kommer inte ihåg säkert).)

Wilmer

Hero
Små kulor vs. stora kulor [OT]

Anledningen till varför alla inkl. Sovjet blev så kåta på 5.56-kulor var att de inte dödade lika ofta som de större. Tanken bakom det är att om man dödar någon slår man ut en person, sårar man någon allvarligt slår man ut en person plus de som måste släpa bort honom från stridszonen.

Krille

Super Moderator
Re: Små kulor vs. stora kulor [OT]

Anledningen till varför alla inkl. Sovjet blev så kåta på 5.56-kulor var att de inte dödade lika ofta som de större. Tanken bakom det är att om man dödar någon slår man ut en person, sårar man någon allvarligt slår man ut en person plus de som måste släpa bort honom från stridszonen.
Myt.

Den enkla sanningen är att en 5.56mm-kula räcker gott och väl för att sätta en fiende ur stridbart skick. Det är i princip lika stor chans att en 5.56mm-kula dödar en soldat som en 7.62mm-kula. Skillnaden är att 7.62mm-kulan fortsätter ett par kilometer till efter att ha överpenetrerat fiendens kropp, men jag lovar att soldaten är ungefär lika död i båda fallen.

Den stora och viktiga skillnaden är att den enskilde soldaten kan bära med sig tre gånger fler 5.56mm-patroner än 7.62mm-patroner, och det borträknat det faktum att ett 5.56mm-vapen inte behöver vara lika otympligt som ett 7.62mm-vapen.

Krig vinns i princip genom logistik. Med 5.56mm-ammunition kan man förflytta i stort sett tre gånger så många kulor till fronten som 7.62mm-kulor per liter lastbilsdiesel eller per soldat. Detta faktum torde räcka som skäl för vilken armé som helst att gå över från 7.62mm till 5.56mm.

Krille

Super Moderator
Mytens uppkomst

Jag har inte försökt spåra den där myten till dess källa, men jag hörde den första gången under åttitalet när jag var halvhyfsat insyltad i fredsrörelsen. Att USA, de ämlans halvsulade imperialisterna, och deras fega lakejer i NATO bara hade 5.56 för att plåga de stackars oskyldiga FNL-soldaterna, det var en sanning i den rörelsen.

Jag har hittat en sådan referens till, i en kommenterad utgåva av en CIA Factbook. Originalutgåvan säger något liknande, att Sovjet har gått över till finare kalibrar för att överlasta Västs sjukvård och transportsystem i händelse av krig, medan kommentaren intill säger att författaren till originalutgåvan helt enkelt utlämnade de logistiska skälen till övergången.

Just den där CIA Factbook är ganska intressant: det är en serie böcker som tillkommit under åttitalet, inte av CIA, utan av en utomstående oberoende kommitté som fått tillgång till samma data som CIA hade och gjort sina egna tolkningar. Resultatet är ett magnifikt stycke skräckpropaganda avsett att få kongressen att ge mer pengar till försvaret, och jag har skäl att tro att den där kommittén hade kopplingar till neokonservativa och Reagan-administrationen. Den kommenterade utgåvan tillkom under nittitalet, mest för att avslöja originalets knasigheter.

Jag har hört talas om en svensk instruktionsfilm om sårskador från sextio- eller sjuttiotalet, som brukar komma upp i sammanhanget. Om det stämmer så skulle jag gissa att den instruktionsfilmen helt enkelt har misstolkats - oavsiktligt eller medvetet - och att misstolkningen sedermera har utnyttjas av respektive politisk rörelse för att främja deras egna agendor så till den grad att den har blivit en "sanning".

Organ

Out of time, out of mind
Re: Tufft, var uppkom myten?

Jag skulle tro att det har med att göra att uträkningen att en svårt sårad soldat tar mer resurser i anspråk än en död, inte är en myt utan faktiskt stämmer. Myt däremot är att någon armé någonsin gått över till en mer finkalibrig patron pga detta.

En liknande grej var att när tyska armén under första världskriget började använda stålhjälmar istället för pickelhuvor. (Som förövrigt var gjorda av lackad papp eller läder och som skyddade lika bra som en toppluva ungefär. Faktum är att en toppluva hade varit att föredra då den i alla fall värmer öronen. :gremgrin:) Kort därefter så såg man till sin stora förvåning att antalet sårade med huvudskador hade rakat i höjden. Detta faktum var mycket förbryllande, tills någon jämförde statistiken över sårade med den över dödade, och man fann att den hade sjunkit radikalt. Det som hänt var ju naturligtvis att många av dem som fick splitter i skallen, något som innan hade dödat dem på fläcken, numera hamnade på sjukan pga av att de hade en hjälm. Åsåvaremede.

/Anders

Big Marco

Läskig
Re: Små kulor vs. stora kulor [OT]

Helt korrekt. Ytterligare en anledning är också att 5,56-vapen jmf med 7,62 ger snabbare skytteutbildning då vapenhanteringen inte upplevs lika skrämmande för soldaten.

En 7,62mm x51 (Nato) genererar ohemult mycket mer energi och alltså mer rekyl, vilket är obehagligt för soldaten.