Nekromanti Eldstrid...

DjeVul

Warrior
Hur är det tänkt att eldzon reglerna ska funka om tex. Martin Superbest kastar sig fram runt en vägg in i ett kök och samtidigt gör en SWAT snubbe detsamma, säg att avståndet är 1m. Martin skjuter 20 skott med sin balla vad nu det är. Svårighet Ob2T6. Martin lyckas. Eldzon en meter. 20 skott -rekyl (1). Martin slår 19T6 av dessa träffar 19/6 skott alltså ungefär 3st. Jippie vad martin är bra på att skjuta... även om Martin har 25 i färdighet så träffar han bara 3 skott...

En fråga? Är det något jag gör fel, jag vill träffa mer än 3 skott... hur gör jag?

DjeVul

Warrior
Eldstrid 2

Eller ett bättre exempel. Martin smyger upp en stillastående SWAT medlem i ryggen. avståndet är 3m. Martin skjuter 20 skott. Träffar typ 3. Ska man tillämpa några andra relger i den här situationen som jag har missat?

//Martin

Largoi

Warrior
regelanvändning

behövs det några regler i desa tillfällen?
bara min åsikt

Jag är gud

DjeVul

Warrior
Re: regelanvändning

Fråga

Hur ska man veta hur många kulor som träffar. Eller säg så här SWAT killen är en rollperson och MARTIN är en fiende.

Det finns ju en chans att rollpersonen kommer undan med ett par lindriga skador. Så då är det väl ganska viktigt att veta hur många kulor som träffar.

En extraska hjärna är en för mycket då det kan bli tre helt enkla skador... det är vesentlig skillnad

Largoi

Warrior

jo visst men om du som SL anser att mer än 3 kulor träffar låt i så fall fler än 3 kulor träffa på en meters avstånd med 20 skott avfyrna är det väl antagligen 15 eller så skott som träffar, tror jag...

Jag är gud

DjeVul

Warrior

Man borde ha något sorts skala system. Avstånd och någon siffra för spridning inom vapnet. Kanske något man ska knåpa på....

Ett dåligt exempel

Pappas hagelbrakare
Avstånd
1,D2m-5,D4m-10,D5m-30,D10m

(första siffran är avståndet D står för diameter D2m är alltså 2 meter i diameter. Kanske man kunde göra någon sorts nyckelsiffra här som man multiplicerar med modiefierad eldgivning... eller nåt...

Ripper var är du när man behöver dig?!

Metal_Ninja

Veteran

Och folk klagar på att systemet är segt idag, tänk hur mycket snabbare det blir om man ska räkna ut träffradien i cm2.

And remember that metal is harder then flesh.

Joham

Veteran
Se regeln för mycket korta avstånd, sid 111 i N2 boken.

Joham -Less på Diablo 2

Pendragon

Swashbuckler

som SL hade jag slagit ett symboliskt dödsslag för SWATen med obXt6 och sen dödförklarat honom... RP eller inte, livet är inte alltid rättvist...
(X= infinity+1)

Så de så!

NecTech

Swordsman
Re: Eldstrid 2

Jag har ett värre exempel...O detta har hänt.....Min rollperson står 2m från en crackpåverkad cyberpunkare som viftar med en 4m lång och 5 kg tung kedja. Jag vill gärna inte ha den i huvudet så jag bestämmer mig att bränna av 18 bulor med min Mp5 K (den med 42 patroner i magasinet). Tro mig eller ej. Mn jag missade med alla skott.....Fy fan vilket öde!!!

Hur som helst....Vid vissa tillfällen får man använda sunt förnuft. Som i ditt exempel ovan skulle jag som SL iaf låta fler än tre av skotten träffa.....

Magiska ordet: Improvisation.......

Mvh
Necrotech
<A HREF="http://www.endarker.net/rollspelszonen" target="_new">http://www.endarker.net/rollspelszonen</A>

G

Guest

Guest

Tja han kanske siktar? Då blir det en nivå lättare. Mycket kort avstånd? Då blir det en nivå lättare. Så om han siktar på kort avstånd så slår man en OB-tärning och då är chansen ganska stor att han får perfekt och då ökar antalet träffar till sex...

Mvh Ezzy

Honken

Hero

Man borde ha något sorts skala system. Avstånd och någon siffra för spridning inom vapnet. Kanske något man ska knåpa på....

man skulle kunna sätta en begränsning på eld-området... Dvs inom 1-3m skulle eld-området kunna vara mindre än 1 meter...

/Honken

Lillgubben

Veteran

Helt rätt!!!
Men ett ännu extremare exempel:

En steyr RQS-4, typ 40 i enldhastighet, pipan i ryggen, avst ca 5 cm. Satan, en sexa, osv, osv många sexor senare inser man att man har missat. Hur är det möjligt? Det är ju inget fummel, bara en sexa i första slaget, men ändå lyckas man med konststycket att missa på 5 cm avstånd? Bara jag, eller skall sl kunna säga redan innan man slår, "hmm.... 40 skott, fem cm, skada ca 200 (5*40;), dödsslag 35T6, död"! det är inte ofta man kan komma i ett sådant läge att han inte har märkt nåt tidgare heller.

Big Marco

Läskig
Du använder dig av regeln "Mycket korta avstånd" som finns med i stridskaptilet. Den finns just för sådana situationer. (Med den regeln hade Martin träffat med 9-10 skott istället)

-Marco Behrmann

Deminus

Veteran

Tja om offret inte var medveten om skytten så skulle nog jag köra med "nåda stöt" regeln

Om han var medveten om vapnet och skytten hotade honom "rör du dig är du dödens" och sköt då han rörde sig så hade han nog tryckt pipan åt sidan det är faktiskt inte så fruktans värt svårt då pipan nästan är pressad mot ryggen om man bara är kall nog att försöka vill säga (slag mot stridsvana),

Vilket en alldeles för galen officer bevisade för mig i lumpen, vi skulle vakta honom på det felaktiga sättet och skuta då han rörde sig (nä det fans ingen kula i loppet något befälet kollade mycket noga först)den enda som lyckades skuta honom var en kille som sköt innan han rörde på sig.

G

Guest

Guest

Va? Jag svarade på exemplet där man smög fram till en swat gubbe och smattrade los med en kulspruta på tre meters hål.

Mvh Ezzy

Robban

Hero
En annan sak...

okej... missade nog det!

Kom och tänka på en sak som hände under ett av våra spelmöten. Ungefär samma situation, med den skillnaden att rp:n hade en Desert Eagle. Nå, han slår sina tärningar, och jag ser resultatet, slår på en tabell som heter nåt med Eldavbrott. Haha! Pistolen exploderar i handen på honom. Och till råga på allt så märker snubben han skulle skjuta (naturligtvis märker han det, rp:n var på två meters avstånd) honom. Svänger runt, och höjer ett... hagelgevär!

Rp:n överlevde, med mycket tur och på grund av att han var så snabb. Han köpte dessutom en ny hand...
:)

Robban

<A HREF="http://go.to/Facklan" target="_new">http://go.to/Facklan</A>

Pendragon

Swashbuckler

såvida man inte fumlar eller vapnet klickar e nog den stackers jevelen framför pipan rätt så körd... bra läge att använda nådaskottsregeln

Så de så!