Nekromanti Eldvapen i eon?

Dark Lotus

Warrior
Kom och tänka på en sak av ren nyfikenhet, när jag läste "Sjöfarare & pirater"..
Hur kommer det sig att piraterna inte har några kanoner på sitt skepp? eller om inte denna diskution redan tagits upp?

Visserligen har man katapulter förstås som man kan bygga på sina skepp eller män med massor av pilbågar/armborstar, och alla pirater har sina värjor ,huggare & andra diverse tillhyggen, som dom använder när dom bordar sina moståndare.

Sen kom jag och fundera på, varför har inte piraterna pistoler/givärr?
Visserligen skulle det vara för enkelt att vinna i strid då iofs ,igenom att bara välja dra sin pistol och säga; "now youre dead mate ,any last words?"

Det får en att fundera på hur en magiker tex skulle konfrontera en pirat med pistol tex?
Eller kanske en alv som kommit över en pistol/ ett gevärr av ren slump?
(Kanske bara en dum ide att ens nämna det ,men det är bara en egen funderare man har.)

Iofs vore kanske en del av fantasyn borta om man tog in eldvapen antar jag ? Kanske skulle det få en att tänka till mer på vad man ska göra under sin omgång? Eller om det inte räknas som en del till en vetenskaplig utvecklingen i mundana? Men det får en att undra ibland iallafall. :]

Får mig att tänka på också..Det går ju att skapa "magiska" bomber på alkemiskt sätt ,men när kommer krutet att utvecklas i mundanas historia? eller om det inte redan är påväg?.. Mystiken tätnar ^^

/Nyfiken rollspelsledare

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag har alltid föreställt mig att Mundana ligger på 1300- till 1400-talsnivå teknologiskt sett, åtminstone generellt sett. Icke-existensen av eldvapen är ett sådant undantag, och tycks komma från någon form av idé att fantasy saboteras av eldvapen. Jag skulle dock inte ha något problem med något sådant.

Man får dock tänka på att de vapen som används skulle ligga på senmedeltida nivå, vilket innebär avsevärt mer primitiva pistoler än de flesta tänker på. Av någon anledning verkar alla anta att förmoderna eldvapen = flintlås, trots att dessa inte dyker upp förrän under 1700-talet. Några pistoler skulle det antagligen inte vara frågan om, snarare handkanoner och, om man är generös med utvecklingen, hakebössor.

De pirater du tycks tänka på verkar snarare höra hemma under det tidiga 1700-talets "guldålder". För Mundanas pirater är det bättre att titta på den piratverksamhet som bedrevs i till exempel Östersjön eller Medelhavet under medeltiden -- en verksamhet utan tillgång till krut.

Generellt sett kan det sägas att senmedeltida krutvapen absolut inte skulle göra personstrider obalanserade -- man kan inte ha några shootouts med vad som i grund och botten är en miniatyrkanon på en pinne (här finns ett exempel). Tidiga kanoner verkar mer ha använts för en psykologisk effekt, även om de gradvis ersatte de äldre belägringsvapnen. På skepp var mongolerna pionjärer med att använda eldvapen, och araberna hade en form av primitiva torpeder (uppfunna 1275). Den typ av sjöstrid som förekom under senare århundraden hör dock inte hemma på Mundanas teknologinivå.

Om du ändå vill ha med eldvapen kan man ju alltid göra dem lite mer esoteriska genom att låta dem fungera på någon obskyr alkemisk komposition som någon galen magiker någonstans funderat ihop och låter sina trupper använda. I eldvapnens tidiga historia finns det en del skojiga experimentprylar, typ de kinesiska eldlansarna (ett litet krutpaket fäst kring skaftet på ett spjut) eller den här skojiga koreanska Katyusha-föregångaren:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/91/Hwacha.jpg/800px-Hwacha.jpg

Problemet med eldvapen i fantasy är annars, åtminstone som jag ser det, att det tar bort lite av hjälteprofilen i spelet. I de flesta fantasyvärldar är hjälten den centrala rollen, som med sina överlägsna färdigheter i svärdets konst lätt plöjer genom horder med lägre fiender. Eldvapen tar bort hela den grejen, och låter dem plötsligt bli lika dödliga som vem som helst.

ermine

Warrior
En möjlig förklaring är att fysikens lagar helt enkelt är annorlunda än jordens när det passar sig och att bristen på krutvapen beror på att krut inte går att framställa i Mundana. Kanske finns det något sätt att framställa exploderande pulver, men detta är så dyrt och/eller farligt att det inte är värt besväret.

Saasmaster

Veteran
Så här ligger det till: Folken som bor på mundana hinner aldrig komma fram så långt utvecklingen innan nästa "eon" kommer. Detta sker vart 10000:e år och innebär att gudarna i stort sätt "leker" med världen. Nästan all mundanas befolkning utplånas och en ny era tar sin början. Det är anledningen till att dom aldrig kommer fram i utvecklingen.

Embergem

Veteran
Saasmaster said:
Så här ligger det till: Folken som bor på mundana hinner aldrig komma fram så långt utvecklingen innan nästa "eon" kommer. Detta sker vart 10000:e år och innebär att gudarna i stort sätt "leker" med världen. Nästan all mundanas befolkning utplånas och en ny era tar sin början. Det är anledningen till att dom aldrig kommer fram i utvecklingen.
Fast står det inte i Legender och Hemligheter att det i föregående eoner funnits samhällen som kommit betydligt mycket längre i utvecklingen än de vi ser i dagens mundana? Jag vill iaf minnas att jag läst något sådant när jag hade tillgång till boken.

Alltså kan man nästan anta att det funnits krutvapen eller motsvarande, men att dessa förstörts under något tidigare mörker.

Dark Lotus

Warrior
får tacka för alla svar och tips ifrån alla som skrivit eller kommer skriva. Det är alltid bra att ha fler synvinklar än en. x]

DesertRain

Hero
Re: Eldvapen i eon? L&H Spoiler

Jo, dessutom de som kommit kortar. I förra eonen han de bara få bronsvapen...

Marukusu

Hero
"Problemet med eldvapen i fantasy är annars, åtminstone som jag ser det, att det tar bort lite av hjälteprofilen i spelet.8"

Rent historiskt har vi ju massor av krigande människor som subjektivt kallas för hjältar även efter det att krutvapnen blev the shit i västvärlden. Se bara exempelvis på hur många soldater som tilldelades Järnkorset, Hederslegionen, Medal of Honor och Sovjetunionens hjälte/Leninorden etc. under andra världskriget.

"I de flesta fantasyvärldar är hjälten den centrala rollen, som med sina överlägsna färdigheter i svärdets konst lätt plöjer genom horder med lägre fiender. Eldvapen tar bort hela den grejen, och låter dem plötsligt bli lika dödliga som vem som helst."

Hela hjältegrejen är ganska nedtonad i Eon redan med tanke på att reglerna strävar efter att vara realistiska. Bara grejen att en finnig bondtölp kan döda en nobel riddersman med ett luckyshot från en armborst gör att man många gånger drar sig för att göra såna där dumdristiga anfall mot en totalt överlägsen fiende som man ofta ser i hollywoodfilmer.
Detta trivs jag också med och jag skulle inte alls ha något emot att krutvapen infördes i Eon, tvärtom har jag gastat om det i ett bra tag.

Marukusu

Hero
Re: Eldvapen i eon? [Spoiler]

"Nästan all mundanas befolkning utplånas och en ny era tar sin början. Det är anledningen till att dom aldrig kommer fram i utvecklingen."

Stora teknologiska framsteg har faktiskt gjorts under den nuvarande eonen. Som tidigare sagts låg de gamla civilisationerna Radh-Kamra, Danarth, Zargan etc. rent teknologiskt på bronsåldersnivå även om mängder av t.ex. teorier om magi och fakta om Mundanas stjärnhimmel har gått förlorade sedan den förra eonen.

Marukusu

Hero
"Sen kom jag och fundera på, varför har inte piraterna pistoler/givärr?
Visserligen skulle det vara för enkelt att vinna i strid då iofs ,igenom att bara välja dra sin pistol och säga; 'now youre dead mate ,any last words?'
"

Om vi nu förutsätter att det finns tillgång till krut och krutvapen i Mundana, varför skulle då just pirater ha ensamrätt på att använda dem? Skulle pirater beväpna sig med krutvapen så skulle onekligen nästan samtliga Mundanas örlogsflottor beväpna sig med liknande vapen, eller vice versa.

Marukusu said:
Rent historiskt har vi ju massor av krigande människor som subjektivt kallas för hjältar även efter det att krutvapnen blev the shit i västvärlden. Se bara exempelvis på hur många soldater som tilldelades Järnkorset, Hederslegionen, Medal of Honor och Sovjetunionens hjälte/Leninorden etc. under andra världskriget.
Givetvis, alla tider har ju sina hjältar. Det finns dock stora skillnader i vad som gör en hjälte i fantasy och i modern krigföring à la WWII.

För det första så är det just den inneboende elitismen i bruket av blankvapen; dessa kräver mycket övning att bemästra till fullo och är därför sedda som mer nobla vapen, reserverade till professionella krigare, hjältestoffet så att säga. Nu är det förvisso inte så i alla kulturer, men åtminstone i väst så såg det klassiska riddaridealet ner på projektilvapen, i synnerhet på armborstet som var något slags "fuskvapen".

Sedan så är fantasystrider i nio fall av tio glorifierade och kan svårligen jämföras med krigföring i vår tid. Men det finns ju exempel på glorifiering i modern krigföring också; hjälten står upp mitt i kulregnet, pumpar iväg skott med sin automatkarbin och tycks aldrig behöva ladda om. Siktar han, så träffar han, medan de "vanliga" soldaterna siktar som krattor. Helt klart är det att de inte kan mäta sig med hjälten; vad för vapen som används spelar ingen roll.

Men fine, Eon är ett mer realistiskt rollspel och det måste jag väl hålla med om. Även om riddararméerna började få stryk i slutet av medeltiden så dog ju faktiskt inte riddaridealet ut för det.

T-RED

Warrior
Sen är det väll bara en Disney skröna att pirater använde flintlåspistoler, risken för att krutet skulle bli blött + eldhastigheten pilbåge vs flintlåspistol ligger till pilbågens fördel.

Ymir

Liten kantbaron
När jag skrev kamorferna tänkte jag mig definitivt att de på sin höjdpunkt hade en teknologisk nivå vida överlägsen den som nu råder hos de lägre raserna på Mundana. Åtminstone ett kamorffäste i min kampanj vaktades av vad som i praktiken var robotar, tex, men givet kamorfernas magi är väl skillnaden mellan typ 'elementar' och 'robot' semantisk som bäst. Som Arthur C Clarke sa: "Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic." Kamorferna och drakarna lagrar ju vidare information i kristaller, och det gränsar väl definitivt åt något datorliknande?

Samma förhållande verkar råda för Ödlemännen, och alverna har ju haft interstellära farkoster en gång i tiden.

Så jo, tidigare samhällen i Mundana kom definitivt mycket längre än människornas, alvernas, dvärgarnas etc i den rådande eonen.

- Ymir, inflikar

Tell

Hero
Not true.
Kolla på kanonen, och på den förtjusning med vilken högadeln gick in för att använda den. Nu kommer jag inte ihåg detaljen på rak arm, men det finns familjer från sent fjortonhundratal/tidigt femtonhundratal som väljer kanoner/kanonkulor som vapen, just eftersom kanonen anses så nobel (kräver skicklighet att använda, och precis dosering - vilket antogs motsvara perfekt självbehärskning- för att användas, men var då dödlig).

Orfeus said:
Not true.
Kolla på kanonen, och på den förtjusning med vilken högadeln gick in för att använda den. Nu kommer jag inte ihåg detaljen på rak arm, men det finns familjer från sent fjortonhundratal/tidigt femtonhundratal som väljer kanoner/kanonkulor som vapen, just eftersom kanonen anses så nobel (kräver skicklighet att använda, och precis dosering - vilket antogs motsvara perfekt självbehärskning- för att användas, men var då dödlig).
Ingen regel utan undantag.

Å andra sidan är fenomenet detsamma; vapnet kräver skicklighet för att användas, och blir därför reserverad åt en krigarelit (å andra sidan kräver pilbågen det också, men bågskytte var nog populärt bland adelsmän också, även om det kanske inte blev använt på slagfältet). Dessutom var det troligtvis svindyrt att gjuta handkanoner och införskaffa krut och kulor, vilket ger det potential att bli en statussymbol. Återigen, elitism.

Dark Lotus

Warrior
är väll bara så man har tänkt efter man glott på för många piratfilmer som jag och drar igång tankar om att pirater borde ha pistoler. i have no clue ,men alla skulle nog ha det då iofs som du säger.