Nekromanti Elefanten och Usagi

Dimfrost

Special Circumstances
Igår snackade jag med Storuggla om fördelar och nackdelar med Instant Fuzion jämfört med Fuzion (han ville ha snabbare regler för att göra en rollperson i Victoriana, nämligen), när vi kom till den såkallade elefantbuggen i Instant Fuzion: eftersom färdigheter som Acrobatics och Stealth baseras på Physical är elefanten bättre än musen på att smyga. Så min fråga är: varför baseras inte sådana färdigheter på Movement istället?

<blockquote><font class="small">Citat Usagi Yojimbo RPG sidan 21:</font><hr />
Movement is a measure of how quick you are, how fast you can run and how rapidly you react to changing situations. [/quote]

Beror det bara på att Instant Fuzion ska vara kompatibelt med Fuzion (som jag inte har koll på, men jag antar att Physical splittras upp i Strength, Endurance och Dexterity, eller liknande), eller på att de som skapade Instant Fuzion är tjocka i huvudet?

Det känns som om jag skulle fixa det med en husregel om jag skulle spela Usagi, i alla fall.

/Dimfrost, smidig som en elefant

Ziaxool

Veteran
Anledningen är att Movement inte skulle affektera några färdigheter (varför vet jag inte, men så är det). Det är nog också därför spelaren med högst Mental börjar varje stridsrunda, det hade varit mer logiskt om spelaren med högst Movement började, men Movement ska inte användas förutom till förflyttning.
Dessutom så beskriver inte bara Physical storlek och styrka, det beskriver hur bra du är på att utföra fysiska aktiviteter, och att volta och smyga är ju faktiskt fysiskt ansträngande.

Man Mountainman

Storsvagåret
Lita aldrig på ett system som låter kroppsbyggnad/styrka och smidighet gå in under samma spelvärde!

Om jag var du skulle jag definitivt överväga att spjälka upp Body i två spelvärden, ett som mäter styrka och ett som mäter smidighet.