Nekromanti Elektricitet på 1800-talet

Recca

Femme Fatale
Hej.

Jag är ganska dålig på historia men jag har blivit upplyst om att både telefoner och elektricitet fanns på 1800-talet. Min kampanj utspelar sig 1888 och framåt i London. Så jag undrar om nån antingen kan hjälpa mig med information om vad som fanns då, eller kan peka mig i lämplig riktning för en sån lista.

Jag är nyfiken på vad man kan ha för "nymodigheter" i ett hem, vad som finns i rika hem, fattiga hem och vad man kan få tag på om man bara anstränger sig (exempelvis kanske det finns telefonkiosker, fotograferingsstudios och dusch-anläggningar/badhus?)

Recca

Femme Fatale
Organ said:
Du behöver den här länken och, tja, inte så mycket mer...

/Anders
Crap. Svårläst. Väggar av minimalt liten text. >.<

Jag ska nog läsa grundboken till victorian age och se om jag kan hitta nåt där men jag fick faktiskt jättemycket hjälp av den länk som stövelkatten tipsade om.

solvebring

Superhero
Recca said:
Alternativt "ctrl+", alltså "ctrl" plus "+". Så är det i Firefox i alla fall. Annars vet jag inte. Har inte använt en annan webläsare på flera år, med undantag för lite sporadiskt användande av Chrome. "ctrl-" minskar och "ctrl0" återställer.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Alternativt "ctrl+", alltså "ctrl" plus "+". Så är det i Firefox i alla fall. Annars vet jag inte. Har inte använt en annan webläsare på flera år, med undantag för lite sporadiskt användande av Chrome. "ctrl-" minskar och "ctrl0" återställer.

Ctrl+mushjul funkar iaf i Internet Explorer, Chrome och Firefox. Vad jag vet.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:

Ctrl+mushjul funkar iaf i Internet Explorer, Chrome och Firefox. Vad jag vet.
Ah, just det ja. Jag börjar bli netbookskadad...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Nordisk Familjebok (en hundra år gammal motsvarighet till Nationalencyklopedin) är jättebra för sådan här information. Den finns på webben hos Projekt Runeberg. Dessutom finns verket i pappersform på den många bibliotek.

solvebring

Superhero
Mekanurg said:
Nordisk Familjebok (en hundra år gammal motsvarighet till Nationalencyklopedin) är jättebra för sådan här information. Den finns på webben hos Projekt Runeberg. Dessutom finns verket i pappersform på den många bibliotek.
Tackar för tipset. =)
... Information av den här typen är alltid guld.

Vimes

Sillkung
Det är värt att notera att det finns två utgåvor av Nordisk familjebok. Den klassiska (med ugglan), som man oftast syftar på när man talar om verket, gavs ut under början av 1900-talet, men för Reccas 1888-spelande är antagligen den äldre, första, utgåvan mer intressant.

Båda finns tillgängliga via Runeberg.

Helgonet

Veteran
Du kan ju alltid ta en titt i The Kerberos Club till Wild Talents. Beskriver visserligen en hel del om "The Change" och massa annat ickehistoriskt också förstås.

Förutom tidigare angiven länk finns dessutom denna sida på samma tema.
länk

Caligo

Swashbuckler
Jag håller på att sammanfatta all info som går att få tag i angående London 1890 till mitt Age of Twilight (länk se nedan). Har en bra högupplöst karta och lite annat krafs. Skicka PM om du är intresserad.