Nekromanti "Elementarvarelser" till varje aspekt?

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Denna tråd: http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...l-beast-lvl-11
Ska varje aspekt få sin egna 'elementarvarelser' som består utav sin respektive aspekt? Människor & alla andra folkslag är ju biotropiska varelser, vandöda är nektropiska sådana.
Det har också talats om det blir en större mångfald, med flera varelser än ex. bara eldsalamander för pyrotropin.

Ska vi kanske hjälpa till och komma med förslag här på forumet? :emb:
Vi kan ju då börja med aspekter som inte har täckts ännu, och dom nya som kosmotropi och topotropi(?).
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Bra idé. Jag håller inte med om att människor m fl ska vara elementarvarelser för biotropi. Vi har ju andra aspekter i oss också. Samma för nekrotropi.

Biotropi är en evig livscykel mellan olika stadier. Den börjar som ett ägg, som kläcks. Ut kommer en en blek nästan genomskinlig varelse. Man ser ett hjärta pulsera med stadiga slag, blodet som pumpas runt och lungorna som arbetar. Beroende på omgivningen (och magikern) kan elementaren växa för att få olika egenskaper.

Elementaren för nekrotropi ser ut som en bengolem:
http://img1.wikia.nocookie.net/__cb20120912032117/powerlisting/images/7/7b/Bone-golem_final.jpg
Den behöver inte vara människoformad utan kan var en ödla, tusenfoting, orm eller spindel lika väl. All växtlighet vissnar i närheten.

Psykotropi är en dallring i luften, ungefär som över en eld eller en varm landsväg. Dallringen är ganska subtil, det kräver att koncentrerar sig för att man ska se vad den föreställer och... ajdå. Elementarens exakta utseende är olika för varje person eller varelse som ser den. För fiender blir den skräckinjagande. För vänner är det oftast ett vagt ansikte där ögonen är lite tydligare.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Kan någon kanske lista de *-tropier som finns och vilka som har elementarvarelser kopplat till dem?
Kärlekscraft said:
Låter som en idé. ^.^
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Tony.Meijer;n30502 said:
Kan någon kanske lista de *-tropier som finns och vilka som har elementarvarelser kopplat till dem?
I dagsläget finns det bara '7' st elementarvarelser: 4 för elementaraspekterna: eld, vatten, luft, jord och 3 till för de kosmiska: solen, månen, stjärnorna.
Tony.Meijer said:
Cool, och *-tropierna?
Kärlekscraft said:
Måste vi räkna upp alla? Ok, men vad deras aspekter innebär, över 21 st: drömmar, gudomlighet, demonologi, eld, vatten, vind, jord, luft, solen, månen, stjärnorna, symboler, bilder, kaos, ordning, liv, död, hetta, kyla, psyket etc.
Kärlekscraft said:
Samt ljus och mörker.
Tony.Meijer said:
Sorry, men jag ska försöka skriva ihop något till allihopa ingen annan tjingar/gör ;)
Kärlekscraft said:
Hets, hets, hets! Har också lite idéer!
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
En biotropisk elementar, då tänker jag antingen den svarta massan och dess varianter från Prometheus, Tetsuos sista form från Akira, "the lifealope" en slags konstant förändrande varelse uppbyggd av typ, cancer och livskraft från webserien "romantically apocalyptic". Eller bara en cancersvulst. Eller, för dem som känner referensen, Fons Paradisi.

Iaf, rent liv är inget mjäkigt, det existerar för att växa och sprida sig självt.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Första elementaren:

Phobetor - Drömelementar
Utseende: En Phobetor är mer av en upplevelse än en varelse, vuxna med svag vilja och barn i dess närhet drabbas av en känslofylld gemensam vaken-dröm som ofta är hemsk. För mer viljestarka individer så uppenbarar Phobetorn sig som en person-silhuett där det svarta är en stjärn-himmel.

Beteende: Phobetorer är främmande i sitt agerande men tycker om att vara nära folk och fä. De är i regel svåra att bli av med då de inte har en fysisk existens, men de är heller inte speciellt farliga. Många magiker åkallar Phobetorer i hoppet om att möta Lysator, den dansande sanndrömen, i hoppet om att kunna dansa med denna och se en bild av framtiden.
Tony.Meijer said:
De som är kvar är: gudomlighet, demonologi, vind, symboler, bilder, kaos, ordning, liv, död, hetta, kyla, psyket, ljus och mörker.

Är faktiskt vind en? o_O
Hur är det skiljt med luft...?
Ymir said:
får jag eventuellt använda namnet phobetor till officiellt material om jag ger dig creds för det? det kommer isåfall nog inte bli en ren drömelementar, utan en annan slags magisk varelse mer löst associerad med drömmar somehow.
Kärlekscraft said:
Ymir: Det får du. :)
Vad är en phobetor för typ av varelse?
Tony.Meijer said:
För mig är det chill om du använder den Ymir, det är taget från grekisk mytologi: https://en.wikipedia.org/wiki/Phobetor

Och om jag ska vara ärlig så behöver du inte creda, jag stal den ju trots allt ;)
Tony.Meijer said:
@Kärlekscraft: Typ? Vad finns det för typer? Elementar trodde jag grejen var...
RasmusL said:
En cool grej med Phobetoren är att dess kropp inte bara ser ut som en stjärnhimmel, den är stjärnhimlen. Phobetoren är nämligen mer av en portal som kanaliserar energier genom sitt väsen än en faktisk "varelse" och det man kan skåda genom dess silhuett är stjärnhimlen ovan den plats från vilken våra drömmar kommer.
Tony.Meijer said:
Coolt RasmusL
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Andra elementaren:

Meleter - Bildelementar
Utseende: En Meleter ser ut som ett vandrande fönster med målat glas och tar många olika former. De är i sort två-dimensionella och kan därav från vissa vinklar vara svåra att se. Varhän en Meleter existerar så suger den upp färg och kontrast från omgivningen och i slutändan, när den har varit på en plats länge nog, så är det bara grått och nästan omöjligt att se. Att uppleva sådana områden beskrivs nästan som att drabbas av snöblindhet.

Beteende: Meleterer är tämligen aggressiva till sin natur och rätt farliga. Många som frammanar dem binder dem också till ett område som väktare och de är svåra att besegra, till stor del på grund av sin två-dimensionella natur. När de har rätt sida vänd mot dig så blir de dels svåra att se och dels svåra att träffa, samtidigt som de skär igenom allt. Bokstavligt talat allt.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Tony.Meijer;n32718 said:
Andra elementaren:

Meleter - Bildelementar
Utseende: En Meleter ser ut som ett vandrande fönster med målat glas och tar många olika former. De är i sort två-dimensionella och kan därav från vissa vinklar vara svåra att se. Varhän en Meleter existerar så suger den upp färg och kontrast från omgivningen och i slutändan, när den har varit på en plats länge nog, så är det bara grått och nästan omöjligt att se. Att uppleva sådana områden beskrivs nästan som att drabbas av snöblindhet.

Beteende: Meleterer är tämligen aggressiva till sin natur och rätt farliga. Många som frammanar dem binder dem också till ett område som väktare och de är svåra att besegra, till stor del på grund av sin två-dimensionella natur. När de har rätt sida vänd mot dig så blir de dels svåra att se och dels svåra att träffa, samtidigt som de skär igenom allt. Bokstavligt talat allt.
Sånt här gillar vi.

Hur exakt attackerar den, och hur tar man skada av den?
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag skulle väl säga att Psykotropi, Daimotropi och Teotropi har elementarvarelser redan som det är, obundna andar, demoner och gudar då alltså.
Telephalsions biotropi elementar är awesome btw.

Nekrotropi skulle kunna vara en blob av tjära från en så kallad "Tar pit" alltså såpass död att inte ens förrutnelse är en del av den, detta är också effekten den har på närliggande omgivning, växtlighet vissnar och djur dör, långsammare för större objekt, men ingen direkt förrutnelse tar vid, i torra klimat tenderar sakerna att mumifiera för att sedan fossilisera och i fuktigare klimat blir det en slemmig gegga untan någon nämnvärd stank och blir sedan tjära.
De är inte nämnvärt aggressiva utan låter allt ha sin stilla gång, men är oerhört svåra att ta kål på på grund av sin vätskeartade form, en framkallad Nekrotropisk elementar kan beordras att ta olika former, bära rustning och strida men det är inget de gör naturligt.

/Luna Lovegood
Tony.Meijer said:
Med andra ord är följande kvar: vind, symboler, kaos, ordning, hetta, kyla, psyket, ljus och mörker.

Är vind och luft olika tropier? o_O
Luna Lovegood said:
Vind och luft är samma vad jag vill minnas,psyket är troligtvis de andarna på andeplanet som skapats spontant, det ska tydligen vara en ganska vanlig företeelse.
Tony.Meijer said:
Gott.

Så egentligen är följande kvar med andra ord: symboler, kaos, ordning, hetta, kyla, ljus och mörker.

Symboler nästa för mig då...
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Aoedeit - Symbolelementar
Utseende: Aoedeiter är udda elementarer att frammanna, mycket för att de tar formen av den som frammannar dem fast blind och klädd i kedjor. De talar aldrig fast omgivningen blir förvriden på olika sätt, såsom att böcker blir omskrivna och bilder förändras. Vissa magiteoretiker tror att detta är ett sätt för elementaren att faktiskt kommunicera men ingen vet.

Beteende: Aoedeiter kan se, trots att deras uppenbarelse är blind och de lyder sin mästare. Den stora fördelen de har i jämförelse med andra elementarer är att de för ett litet tag kan mistas för att vara en individ snarare än en naturkraft, men det antagandet stannar sällan länge. Utöver detta så är de i princip som den bild de får, de har samma kunskaper och färdigheter, även om de inte kan uttrycka dem och de kan bli dödade precis som frammanaren skulle kunna bli.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Lite för mycket D&D och för lite Eon i den här tråden...
Ymir said:
om du ska göra ett sånt påstående, kan du inte förtydliga lite vad du menar? Annars känns det liksom inte särskilt konstruktivt. Jag tycker den här tråden är full av koola idéer.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Arkeit - Kaos-elementar
Utseende: Kaos. Entropi. Det oväntade. Det geniala. Arkeiter i sig ser ut som en ständigt förändrande explosion och dess påverkan på omvärlden är... udda. Saker hamnar i oordning runt dessa och det handlar om allt, inklusive text och tankar. De hamnar dock i riktad oordning. Ja, alla vaser i rummet åkte fel, men de är nummera utlagda i ett geometriskt speglat mönster.


Beteende: Arkeiter är inte helt ovanliga elementarer att frammana då de är, ironiskt nog, enkla att hantera. De är visserligen kaos, men de är riktat kaos och om de frammanas så kommer de att göra frammanaren till lags, några gånger. Därefter kommer den att bryta sina bojor och förvrida allt i sin närhet innan den försvinner.
Tony.Meijer said:
Följande är kvar: ordning, hetta, kyla, ljus och mörker.
Ymir said:
jag tänker mig somehow instinktivt köld- och värme-elementarer som svävande klot av ljusblå respektive ljusröd plasma:ish-bös, som Entites i Final Fantasy, men man kan även tänka sig värmeelementaren som tex en varelse av magma, och köldelementaren som en stor...öh...snöboll? ^_^.
Tony.Meijer said:
Ska se vad jag kan fixa imorgon Ymir, men visst, jag kan köra på Final Fantasy grejen.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Anchialit - Värme-elementar
Utseende: En sfär som skiftar färg beroende på omgivningen, vandrar mellan ljus blå och till mörk orange, ungefär som en ljuslåga. En sorts dimma i samma färg sprids sakta runt elementaren om den står stilla på samma plats, ungefär som en dimma.

Beteende: Anchialiter är oberäkneliga för de flesta magiker, de kan till sättet nämligen närmast beskrivas som ett barn som precis har förståt hur man använder ett elddon och är ensam hemma. De försöker tända eld på allt de kan på jakt efter värme.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Ordningselementar kanske kan vara en svävande rätvinklig kub som på magisk väg sätter saker på rätt plats och kontrollerat dissiperar omkringliggande magiflöde för att upprätta balansens lag. Superbra för städning men dålig för magiker då deras besvärjelser och alkemiska processer nollställs. De används specifikt i thalaskiska fängelser då de effektivt stoppar magiker från att utföra besvärjelser i fångenskap.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Borean - Kyla-elementar
Utseende: En svävande sfär som verkar vara blå eller grön, upplevs som hård. När den vandrar genom en plats så sprider sig rimfrost i omgivningen.

Beteende: Boreaner följer, till skillnad från deras varmare kusiner Anchialiterna, order till punkt och pricka. De har inga problem alls att vänta på något om det är vad de ombeds att göra och gör det ofta bortom vad magikern som frammanade dem ber om. Detta skall inte ses som att de gör det av välvilja, de är trots allt en främmande varelse med främmaande motivation.
Tony.Meijer said:
Ljus och mörker kvar.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,613
Location
Umeå
Illumion - ljuselementar Utseende: Illumionens fysiska manifestation är osynlig; dess närvaro märks mest av genom att inga skuggor finns i dess direkta närhet. Beteende: varelsen står ogärna stilla och har svårt att följa order som innebär att den blir kvar på samma plats under en längre tid. Den kan göra objekt och varelser osynliga under perioder och har även möjlighet att bringa klarhet; när du sitter med ett problem och har lösningen i ditt huvud nääästan inom räckhåll så kan den hjälpa dig se den. Den är därför känd som en vis varelse, trots att den inte besitter någon inneboende intelligens själv.
Tony.Meijer said:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,739
Location
Helsingborg
Tycker väl att det skulle vara coolt om mörkerelementaren besätter besvärjarens skugga. Dvs när han har frammanat en mörkerelementar så har besvärjaren ingen egen skugga, utan den gör saker på egen hand.
Tony.Meijer said:
Ska se vad jag kan göra om ingen annan fångar den ;)
Ymir said:
det är ju en ascool idé och det finns en precedent i och med den 'Onda skuggan' i Sorgernas brunn (eller är det Diamanatäpplet), men jag tycker det rimmar väldigt illa med hur logiken kring andra elementarer funkar, och hade hellre sett den här skuggan som en separat typ av väsen, animerad med andra effekter än 'Gestalta'. Tex 'Mörkerharmoni' + 'Avskilja skugga' och 'Animera skugga', eller 'Mörkerharmoni' + 'Avskilja skugga' + 'Nedkalla'.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Ereboian - Mörker-elementar
Utseende: Ereboiner ses inte så mycket som de märks. När de frammanas så känns det och området runt frammanaren blir mörkare, som en stjärnklar natt ungefär. Ljus slocknar och en smak av metal sprids.

Beteende: Ereboiner är tämligen lekfulla och nästan lite busiga. De tycker om att luras och förvirra, även om de inte är direkt aggressive om de inte har beordrats att vara det. De har svårt att interagera med materia så de är inte jätte-användbara alla gånger dock.
Tony.Meijer said:
Sådär ja, alla klara. Tack så mycket till alla som var med och bidrog samt till Kärlekscraft som kom med ideen.
 
Top