Efter diskussion med Rising har jag funderat kring mitt stridssystem och provar en ny design. Det liknar det gamla på flera sätt. Frågan är nu om jag tänkt rätt och om systemets teknik fyller den funktion jag hoppas på. Här är en tanke som behöver feed back:
I mitt stridssystem har du varje vapenfärdighet tre kategorier Anfall, Försvar och Skada. Dessa gäller i alla vapenfärdigheter från slåss till greppa till pistol till en handsnärstridsvapen.
Varje kategori (fånigt namn men vi tar det for now) har ett värde bestående av ett gäng T6 - låt oss säga 3 i samtliga fall.
Värdena kan få olika bonus: Ett lätt hanterligt gevär ger +1T på Anfall med vapenfärdigheten Gevär. En kulspruta ger +3T6 på Skada med vapenfärdigeheten Tunga automatvapen etc. Värdena kan också modifieras pga omständighet: Du skjuter stående på öppet fält mot ett mål som avfyrar försvarseld. Försvar: -2T.
Det innebär att man får plocka bort/lägga till ett visst antal tärningar på sina olika kategorier under olika omständigheter. helst vill jag undvika fasta värden men kan komma att använda sådana modifikationer också. Helt klart skönast att bara använda sig av ett system.
Strid uppstår. I en situation då det tex gäller att meja ner vakter använder man ett svårighetsvärde som det gäller att slå över - det ska vara busenkelt.
I en duell vill jag ha det lite mer spännande och provar därför detta system.
Man kan nu disponera sina 3*3 tärningar som man vill inom de tre kategorierna (förutsatt att inga modifiaktioner görs men vi struntar i det här).
Man kan tex tokAnfalla med 6 tärningar, lägga två på Skada och bara ett i Försvar. Eller så tar man tid på sig och lägger 5 tärningar på Skada men bara 4 i Anfall - inga i Försvar. man har alltså en taktisk möjlighet.
Striden tar sin utgång i att man satsar på olika mkategorier och slår slagen för de olika kategorierna dolt för att därefter jämföra dem mot varandra.
Nu gäller det att få högst Anfallsvärde (dvs resultat på satsade tärningar på Anfall). Den med högst Anfall börjar ge däng. Dessutom så ger varje 6 poäng mer än motståndaren i Anfallsvärde en extra T i Skada. (Differensen till motståndaren är: 1-6 = 1T i extra Skada, 7-12 = 2T osv). Man ger denna eventuella bonus + resultat på Skadaslaget i skada.
Med det systemet kan man säga: Men då satsar man allt på Anfall och hoppas på att Skadan byggs på i differensen.
Men om motståndaren samtidigt satsat på att Försvara sig sker följande. man läser av sina Försvarstärningars värden. Därefter tar man bort samtliga tärningar från motståndarens Anfallstärningspöl som visar samma siffror som ens Försvarstärningspöl.
Exempel: A slår ett anfallsvärde på 1,4,2,6,1. B slår 2,3,4 i anfallsvärde men ett försvarsvärde på 1,6,3. Här av följer att A visserligen vinner med sitt anfallsvärde på totalt 14 mot Bs 9. Men genom sitt försvar eliminerar B tärningarna som visar 1, 6 och 3. Det gör att As anfallsvärde blir 14-1-1-6 =6 (två tärningar viar 1 i As anfallsslag). Därav vinner B och börjar ge däng. Differensen är inte mer än 6 så det blir ingen extra bonusskada. Skadan är den som Skadetärningarna utvisar (+ eventuell bonus som vapnet kan ha).
Som jag ser det kan man nu föra en balanserad strid där ett försvar med elimineringstaktik blir starkare ju mer antal tärningar motståndaren Anfaller med. Det gör att man har en bättre chans att lyckas med sitt eget anfall.
Jag är inte säker på det där med att ju högre Anfallsvärde desto mera Skada. Är det så bra?
Så. Vilka missar har jag begått? Finns det något bra?
I mitt stridssystem har du varje vapenfärdighet tre kategorier Anfall, Försvar och Skada. Dessa gäller i alla vapenfärdigheter från slåss till greppa till pistol till en handsnärstridsvapen.
Varje kategori (fånigt namn men vi tar det for now) har ett värde bestående av ett gäng T6 - låt oss säga 3 i samtliga fall.
Värdena kan få olika bonus: Ett lätt hanterligt gevär ger +1T på Anfall med vapenfärdigheten Gevär. En kulspruta ger +3T6 på Skada med vapenfärdigeheten Tunga automatvapen etc. Värdena kan också modifieras pga omständighet: Du skjuter stående på öppet fält mot ett mål som avfyrar försvarseld. Försvar: -2T.
Det innebär att man får plocka bort/lägga till ett visst antal tärningar på sina olika kategorier under olika omständigheter. helst vill jag undvika fasta värden men kan komma att använda sådana modifikationer också. Helt klart skönast att bara använda sig av ett system.
Strid uppstår. I en situation då det tex gäller att meja ner vakter använder man ett svårighetsvärde som det gäller att slå över - det ska vara busenkelt.
I en duell vill jag ha det lite mer spännande och provar därför detta system.
Man kan nu disponera sina 3*3 tärningar som man vill inom de tre kategorierna (förutsatt att inga modifiaktioner görs men vi struntar i det här).
Man kan tex tokAnfalla med 6 tärningar, lägga två på Skada och bara ett i Försvar. Eller så tar man tid på sig och lägger 5 tärningar på Skada men bara 4 i Anfall - inga i Försvar. man har alltså en taktisk möjlighet.
Striden tar sin utgång i att man satsar på olika mkategorier och slår slagen för de olika kategorierna dolt för att därefter jämföra dem mot varandra.
Nu gäller det att få högst Anfallsvärde (dvs resultat på satsade tärningar på Anfall). Den med högst Anfall börjar ge däng. Dessutom så ger varje 6 poäng mer än motståndaren i Anfallsvärde en extra T i Skada. (Differensen till motståndaren är: 1-6 = 1T i extra Skada, 7-12 = 2T osv). Man ger denna eventuella bonus + resultat på Skadaslaget i skada.
Med det systemet kan man säga: Men då satsar man allt på Anfall och hoppas på att Skadan byggs på i differensen.
Men om motståndaren samtidigt satsat på att Försvara sig sker följande. man läser av sina Försvarstärningars värden. Därefter tar man bort samtliga tärningar från motståndarens Anfallstärningspöl som visar samma siffror som ens Försvarstärningspöl.
Exempel: A slår ett anfallsvärde på 1,4,2,6,1. B slår 2,3,4 i anfallsvärde men ett försvarsvärde på 1,6,3. Här av följer att A visserligen vinner med sitt anfallsvärde på totalt 14 mot Bs 9. Men genom sitt försvar eliminerar B tärningarna som visar 1, 6 och 3. Det gör att As anfallsvärde blir 14-1-1-6 =6 (två tärningar viar 1 i As anfallsslag). Därav vinner B och börjar ge däng. Differensen är inte mer än 6 så det blir ingen extra bonusskada. Skadan är den som Skadetärningarna utvisar (+ eventuell bonus som vapnet kan ha).
Som jag ser det kan man nu föra en balanserad strid där ett försvar med elimineringstaktik blir starkare ju mer antal tärningar motståndaren Anfaller med. Det gör att man har en bättre chans att lyckas med sitt eget anfall.
Jag är inte säker på det där med att ju högre Anfallsvärde desto mera Skada. Är det så bra?
Så. Vilka missar har jag begått? Finns det något bra?