Nekromanti Emo

Man Mountainman

Storsvagåret
Okej, kan nån förklara det här för mig: what the fuck is up with Emo?

Genren har funnits i 20 år och ändå har jag bara hört talas om den de senaste månaderna eller så. Och vad värre är: plötsligt verkar emo-kidsen vara allas favoritlustifikationsobjekt. Är det bara jag som har missat något de senaste två decennierna, eller har denna anrika genre över natten blivit jättepopulär och jätteselloutig? Hur länge har Emo varit på tapeten? Vad var det för fel på gothare? Är Jimmy Eat World emo? Jag förstår inte! :gremfrown:

Mattis

Swordsman
Jag vet inte riktigt. Det började liksom med att man hörde musiken i collegefilmerna och vågade inte erkänna att man tyckte den var bra. Sen så visade det sig att emo var helt okej, för emo innehöll Bright Eyes, även om Bright Eyes inte är punk-rock (emo är emotionell punk enligt den allmäna stämpeln).

Nu slår emo över som en slagdänga. Emokidsen vägrar erkänna att Sum 41 och Blink 182 är emo, men det är sådant som går över. Det är bara en tidsfråga innan emo spelas mer än eurodance på NRJ.

(och ja, Jimmy Eat World är emo)

Bajsof

Veteran
Emo är en mycket bred musikalisk term som egentligen vuxit ut ur sina skor för rätt länge sedan. Termen emocore användes ibland i unga dar, vilket är ett mycket bättre namn på tidig emo, då den faktiskt härstammar från hardcore. En del band spelar en väldigt komplex musik (Get Up Kids) medan andra drar mer åt det mer "simplare" pop punk-hållet (Weezer, Promise Ring). Då musiken skiljer sig mycket från band till band är det istället texterna som binder ihop termen. Dom är personliga och diktlika, handlar ofta om hittad och bortgången kärlek och vänskap. Emo är nyskapande, kreativ och ganska orädd. Medan till exempel ett oi-band inte rör pianon och hardcore-gitarristerna inte gärna rör akustiska gitarrer är emo inte rädd att efterlikna de nämnda stilarna. Den enda musikstilen emo inte gärna rör är ska.

Taget från punkrock101.tk där du kan hitta mer om Emo.

Man Mountainman

Storsvagåret
Collegefilmer: check! Bright eyes: check! Okej, that's all good and well, men du har inte besvarat min stora fråga: hur länge har det hållt på? Och varför har jag inte märkt något? (förutom den uppenbara anledningen att jag inte är 16 år längre).

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja, ungefär så mycket lyckades jag också lista ut med hjälp av Wikipediaartikeln och diverse nätserier.

Mattis

Swordsman
Jag vet inte. Jag hörde talas om emo för kanske två år sedan. Då gick rykten bland mina vänner om att emo var det man inte kunde stoppa in i något annat fack. Jag hade ingen aning så jag höll käften.

Det var nu i somras som en polare blev helt insnöad på det och då växte en liten värld fram. De är få, men de är starka och sjukt insnöade. Hur länge det har hållt på i Sverige har jag ingen aning, men så kom jag i kontakt med det.

Mattis

Swordsman
Jag hatar genrer överlag. Emo är ju förkortning för emotionell. Jag tror att den växte fram både ur hardcore'n och vanlig "ledsen-kille-med-gitarr"-musik. Conor Oberst (som verkar vara någon form av nav i det hela) kom ju själv från båda hållen då han spelat hårdare musik parallelt med sitt hemma-ledsen-gitarr-jox.

Man Mountainman

Storsvagåret
De är få, men de är starka och sjukt insnöade.

Hmm... min gissning är att det är större over there, åtminstone om förekomsten i diverse nätserier är någon som helst indikation på ett fenomens popularitet :gremtongue:.

Nåja, tack för svaren, iaf. :gremsmirk:

Ceram

Hero
blupp

emo är en värdelös påhittad genre som förtjänas att igoreras till fullo. Den fyller ingen funktion alls och beskriver ingenting.

Så nej jimmy eat World är helt vanlig klassisk poprock eller i sina tidigare verk bara rock.

/Ceram, såg att inlägget var lite gamalt men behövde dissa ett löjligt fenomen.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: blupp

emo är en värdelös påhittad genre som förtjänas att igoreras till fullo. Den fyller ingen funktion alls och beskriver ingenting.
Men vad faen... alla genrer är ju för tusan påhittade. Och många är väl mer eller mindre värdelösa också. Särbehandla inte emo nu. Gå loss på sadcore om det ska vara nåt! :gremsmirk:

F.ö. vet jag inget om emo egentligen, bara tillräckligt för att sakna nåt riktigt bra inlägg om stilen i denna diskussion (företrädesvis från nån som vunnit många emokameler).

Ceram

Hero
Re: blupp

hmm ursäkta dålig meningsbyggnad där. Vad jag försökte säga var att genren emo är ett värdelöst påhitt. Egentligen ville jag också ha fram någon som faktiskt kan något ordentligt som kunde langa in guide till denna stil men det verkar inte finnas här...

/Ceram, I am the svamelman