Nekromanti EMP-Bomber

CoraX

Veteran
Har något land, organisation eller företag någonsin använd sig av EMP-bomber?

Hur vanligt förekommande är EMP-bomber, finns de enbart hos stormakter som USA och Europa eller?

Hur stor är risken att en terrorgrupp som Förenade Jihad skulle kunna komma över en EMP-bomb?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hur stor är risken att en terrorgrupp som Förenade Jihad skulle kunna komma över en EMP-bomb?

Vad är det för komponenter som krävs för en EMP bomb ?
Dom är väl ganska lika ett vanligt kärnvapen i sin konstruktion och uppbyggnad (om jag inte fått allting om hälsenan).
Så det borde väl vara lika svårt att få tag på en EMP-bomb som en kärnbomb.
Så vitt jag har förstått det så kärnvapen inte så där ruskigt svåra att få tag på om 60 år.
Således...

glappkaeft

Veteran
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Vad är det för komponenter som krävs för en EMP bomb ?
Dom är väl ganska lika ett vanligt kärnvapen i sin konstruktion och uppbyggnad (om jag inte fått allting om hälsenan).
Så det borde väl vara lika svårt att få tag på en EMP-bomb som en kärnbomb.
Så vitt jag har förstått det så kärnvapen inte så där ruskigt svåra att få tag på om 60 år.
Således...

<hr></blockquote>

Det går att göra en EMP bomb med en spole, ett batteri och en krutladdning. En kille på Traveller Mailing list sabbade sin Walkman när han testade.

De riktigt stora EMP bomberna kräver dock kärnvapen högt upp i atmosfären (eller förmågan att modulera solvinden). För att åstakomma detta krävs en ganska fet raket och frågan är om den skulle hinna upp innan den sköts ner av en ABM laser eller dylikt.