Nekromanti EMP Skydd

T-RED

Warrior
1. Hur gör man om man vill (H)ärda ett vapen, nått sånt finns ju inte med i listorna över customiseringar av vapen.

2. Kan man EMP skydda cybertech? och i så fall vad kan detta tänkas kosta?

// T-RED

Krille

Super Moderator
"1. Hur gör man om man vill (H)ärda ett vapen, nått sånt finns ju inte med i listorna över customiseringar av vapen."

Bygger om det helt.

All elektronik måste stoppas in i ett skyddande metallhölje och helst också jordas. Du behöver dessutom använda tuffare komponenter som tål starka spänningar men ändå fungerar vid de låga spänningar som normalt används.

Alternativt kan du bygga vapnet utan kiselkretsar, med radiorör, nuvistorer, vanliga reläer, eller helt mekanisk mekanism. Fast om det inte är väldigt enkel elektronik (typ, avfyrning endast) så har ett sådant vapen en tendens att bli rätt stort och klumpigt.

"Kan man EMP skydda cybertech?"

Japp. Se ovan.

"och i så fall vad kan detta tänkas kosta?"

En arm och ett ben.

Tippis

Warrior
EMP, nej tack [DT]

<blockquote><hr>2. Kan man EMP skydda cybertech? och i så fall vad kan detta tänkas kosta?<hr></blockquote>Man bygger in det i kroppen, det borde räcka... /images/icons/grin.gif

Nej, vad jag egentligen ville säga var att du i stort sätt kan räkna med att all kritiskt viktig mobil elektronik, som har ens en ringa chans att kunna utsättas för EMP-fält, redan är EMP-härdat. Detta sker redan idag. Är inte din cybernetik skyddad kan det vara direkt livsfarligt att gå ner på sta'n - du kan råka köra förbi en överlastad högspänningsledning i för hög fart och slå ut ditt cybernetiska nervsystem exempelvis.

Att skydda mot taktiska EMP-fält (som skapas av E- och A-bomber) är lite svårare, då det i stort sätt kräver utrustning som inte använder sig av elektroniska kretsar (se krilles svar).

EMP-fält som skapas av granater finns inte, imho, så dom behöver man inte oroa sig för.

Tippis

Warrior
Re: E-Bomb??

En bomb där den elektromagnetiska förödelsen är mer betydande än den fysiska. Man tar (i stort sett) en vanlig bomb, och ser till att den kortsluter ett kraftigt magnetfält, vilket får till följd att en EMP bildas. Märk väl att det hela fortfarande ackompanjeras av en "vanlig" explosion.

Se här för en beskrivning av E-bomber.

T-RED

Warrior
Re: EMP, nej tack [DT]

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
EMP-fält som skapas av granater finns inte, imho, så dom behöver man inte oroa sig för.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag bör informera om sida 112 i Neotech Offensiv rubriken störpulsgranater dessa gör endast en EMP våg och dessutom står det på sida 111 att Interpol anväder dessa granater regelbundet mot Cyberförstärkta brottslingar.

// T-RED "Minds are like parachutes. They only function when they are open."

Tippis

Warrior
Re: EMP, nej tack [DT]

Problemet med N2s EMP-granater är att de på 8 meters avstånd gör lika stor skada på elektronik som en direktkontakt med elnätet... Det vill säga det ger effekter motsvarande (minst) 100% dataförlust, brand, smält plast och så vidare. Enligt vad jag räknat mig fram till kräver det en magnetpuls som är kraftig nog att levitera en människa vid "ground zero"!! /images/icons/yikes.gif

Jag hade varit mycket mer nöjd om Interpol använde vanliga trådtasers eller, kanske, kraftig riktad radiostrålning (märk väl hur jag tassar runt uttrycket masergevär /images/icons/wink.gif). Det senare är i och för sig inte omöjligt att få fram. Montera en lite kraftigare jaktplansradar på en APC (som ju ändå behövs för att transportera fram interpolagenterna till cybermongot), och belys med den på 200 meters håll... Instant popcorn...