Nekromanti Enögd - FV i avståndsvapen - FELAKTIG REGEL!

Meldert

Veteran
Har inte hittat något med sökfunktionen som berör detta men:
Är det bara jag (och min spelargrupp) som har reagerat på den märkliga och felaktiga regeln som säger att en enögd person inte kan ha högre FV än 10 i avståndsvapen?

Tänk bara så här: Hur gör man när man siktar med avståndsvapen? BLUNDAR MED ENA ÖGAT!!!
Detta gäller inte bara moderna skjutvapen utan även pilbågar (jag skjuter själv båge). Invändningen skulle möjligtvis vara om man blir av med "fel" öga. Men det spelar faktiskt ingen större roll med vilket öga man siktar.

OK, en invändning skulle då vara att man måste avståndsbedömma innan man siktar, och alla "vet" ju att för att avståndsbedömma behöver man två ögon.
Helt rätt, man måste avståndsbedömma innan man siktar, men det är helt felaktigt att tro att avståndsbedömningen sker med hjälp av våra två ögon. Lite enkel fysik/matematik kan lätt visa detta. Vi har ett avstånd mellan ögonen på ca 10 cm, detta avstånd är så litet att det i praktiken bara hjälper oss med avståndsbedömningen upp till kanske ett par meter, dvs KORTARE än minsta skjutavståndet för en pilbåge!
För att bedömma längre avstånd använder vi oss av helt andra mekanismer.

Det är egentligen ganska självklart att vi kan avståndsbedömma med bara ett öga, titta bara på ett vanligt fotografi, eller en TV. Bilderna där är fotade genom ETT "öga" (objektivet) men det går alldeles utmärkt för oss att bedömma avstånd till olika saker i ett foto, vi kan visserligen bli lurade av objektivets brännvidd som kan göra att saker ser närmare ut än vad de egentligen är, men fotar man med ett objektiv med samma brännvidd som ögat så blir allting rätt.

Inom den Kognitiva psykologin utreder man bla hur vi uppfattar våra sinnesintryck, givetvis har det gjorts åtskilliga studier av perceptionen, där man kommit fram till ett flertal mekanismer för avståndsbedömning både med ett öga och med två. Den mest självklara mekansimen för avståndbedömning är nog att bedömma avståndet genom att titta på hur stort ett föremål med känd storlek (tex en människa) ser ut att vara. Därigenom kan vi bedömma hur långt bort det är. För detta behöver vi ju bara använda ett öga. Givetvis fins det fler mekansimer för avståndsbedömning, illustratörer och Konstnärer använder sig av kunskap om allesammans när de skapar (perspektiv)bilder med djupkänsla i.
Man har också visat att gemensamt för samtliga mekanismer som kräver två ögon är att de bara är fungerar på nära håll.

Vill man läsa mer om detta ämne kan man skaffa boken "Introduktion till kognitiv psykologi".

SLUTSATS:
Är det någonstans man ska ha en nackdel av att bara ha ett öga så är det ju i närstrid. Synfältet är kraftigt begränsat samtidigt som man på nära håll (upp till ett par meter) faktiskt använder två ögon för avståndsbedömning.

Med andra ord - troligen bör insiktschansen försämras (baseras ju på bla. syn).
Anfall från den sida man är blind på bör räknas som överraskande. Fler nackdelar kan säkert diskuteras.

Gott nytt år!

/Mattias

- som tycker att försök till realism i rollspel åtmindstone ska vara korrekt!

AHTF

Veteran
Intressant problem, jag vet inte ifall du har rätt eller fel.

Ifall din teori med att ögat inte hjälper i avstånds bestämning är sant, då borde man precis som dus äger inte få minus med avståndsvapen.

Men jag vet inte om det verkligen är sant.
För vi människor e ju faktist dåliga på att bedömma avstånd på kort och bilder. För det mesta ser allt större ut en vad det är i verklig heten. och samma problem gäller också oftast avstånd.

Men intressant fråga, nån som har ett bättre svar :gremsmile:

Doda

Veteran
Meldert har rätt, folk som bara ser med ett öga (t.ex. jag) har inga problem att bedöma långa avstånd, och kan sikta med pilbåge som vem som helst, medan jag inte alls klarar av att bedöma korta avstånd, t.ex när jag skall fånga en boll. Meldert har helt rätt, och jag håller med om att det snarare är närstrid som borde försvåras. Anfall från det "blinda hållet" borde dock inte automatiskt räknas som överaskande om de sker mitt i en strid, då överaskning innebär att rollpersonen är fullständigt oförbered, kanske håller på med något annat och inte alls tänker i de rätta banorna. Om man överaskas utanför strid kan man ju fortfarande höra vad som håller på att hända...

//Doda

Tullaris

Veteran
djupseendet er beroende av att bodaa ogeoen funkar. menniskor som har semre syn po ena ogat har ockso semre djupseende en en person som har tvo perfecta ogon.

Fred

Veteran
På kort avstånd ja men inte på långt avstånd vilket vi har fått bekräftat av som verkligen vet...

Just efter att man förlorat sitt öga kommer man att uppfatta avstånd helt fel, även större avstånd. Med tiden lär man sig att avgöra det, när man vant sig vid det förändrade sättet att se....

Så om du har rätt förslår jag följande:

+ob1T6 på avståndsfärdigheter tills man vant sig.
Halvera SYN när man räknar ut Insikt.

Sen kan det väl tillkomma lite fler problem när man inte ser på ena sidan, men de känns mer som nåt man löser med rollspel.

inte

Veteran
För det första: att ha 10 i en färdighet är ju inte att vara dålig på den, om man 'översätter' systemet till verklighten så betvivlar jag att det är specielt många som har körkort som har mer än 10 i 'köra bil'.

Men jag har också en följdfråga på tidigare inlägg och det är:
Kan 'enögda' bedömma rörelser på långa avstånd med samma precition som 'tvåögda'??? För jag tycker att det borde vara det svåra med ett öga. För i så fall borde man inte drabbas av denna nackdel vid 'tavelskytte' men när man skjuter på en rövare under ett överfall.

Selly

Level 5 Laser Lotus
Rent allmänt borde det faktiskt inte vara nån större nackdel över huvud taget. Jag är också blind på mitt ena öga, vilket innebär att små misstag kan inträffa, men särskilt ofta är det inte. I slutändan handlar det om övning. Jag är usel på bollspel, men jag har heller aldrig givit mig in i att faktiskt bli duktig på det, eftersom jag avskyr det. Däremot tränar jag kendo, och jag borde rent teoretiskt ha större problem med avståndsbedömningen; i själva verket är det marginellt, och det är också sånt man lär sig - inte tar det särskilt lång tid heller.

God fortsättning.
/Selethil

Meldert

Veteran
Enligt mina källor så fungerar även rörelsebedömning på avstånd lika bra med ett öga som med två.
En mekanism för avståndsbedömning bygger nämligen på rörelse och den fungerar lika bra med ett öga som med två.